Jag hämtade förra sommaren ett spånfilter i Stocklholm (https://www.byggahus.se/forum/verkt...9997-stockholmare-och-andra-aningen-akut.html). Nu har det mellanlagrats färdigt och kommit in i snickeriet samt monterats ihop.

Nästa steg är att höja upp det 270mm för att kunna komma åt säckarna bättre. Filtret står på fyra ben, som består av två ihopskruvade profiler av bockad plåt. Jag vet inte vad profiltypen heter men det är typ en u-profil där det dessutom är invikt ca 15mm i båda ändar. Profilerna är ihopskruvade som ett "L". Den ena är 300x40mm, den andra 250x45mm.

Min tanke är att borra fyra hål i botten på profilerna, fästa till någon form av förhöjningsdel, skruva fast fötterna i denna och sen bulta förhöjningsdelen i betonggolvet.

Det är viktigt att förhöjningsdelen blir väldigt kraftig. Den kommer garanterat att bli påkörd av lastade handtruckar och annat. Är det lätt att städa kring den är det också bra.

Själva filtret är inte särskilt tungt, ett par hundra kg kanske.

Bifogar lite bilder på hur det ser ut.

Spånfilter i metall monterat i ett snickeri, står på fyra metallben, tillsammans med verktyg och material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närhetsvy av ett L-format metallben av bockad plåt som beskrivits för ett spånfilterprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild på L-formade profiler och förstärkningsplåt som ska användas för att höja ett spånfilter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är min tanke på hur förhöjningsdelen kan se ut. Ett mycket kraftigt vinkeljärn (L-format), ca 300mm högt. En traingelformad kraftig plåt (tex 6mm) svetsad i botten - genom denna bultas allt i golvet. 30mm ner från toppen sitter en likadan plåt fastsvetsad, igenom denna är det borrat för skruv och mutter som håller spånfiltrets ben på plats.

Vad tycks? Jag är helt övertygad om att det finns andra och bättre idéer. Finns det ens så stora vinkeljärn att få tag på? Öppen för alla förslag! :)

Handritad skiss av ett förslag till förhöjningsdel för spånfilter med vinkeljärn och plåtdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Handritad skiss av förhöjningsdel för spånfilter med måttangivelser och fästdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Borde väl räcka med en 2-3 mm bockad plåt som istället för vinkeljärnet?
 
Jag har aldrig sett något 300x300 vinkeljärn och de finns inte i min ståltabell.
Hur som helst så har vinkeljärn alltid en stor radie på innerhörnet så det kommer inte att fungera.

Jag tycker du kan bygga som du har planerat men svetsa ihop av plana delar av 5 eller 6 mm plåt.
Originalplåten är sannolikt bara 1,5 eller 2 mm men med så klen plåt måste alla kanter vara förstärkta med bockningar precis som orginalbenen annars bulnar plåten. Med tjockare plåt är det bara att kapa till och svetsa ihop.

Annars går det väl att bygga av trä? Något lämpligt stående trävirke inpassat inuti benet med pålimmade klossar utanpå åt benändorna att stå på. En kraftig byggvinkel skruvad i golvet och i träbenet.
 
Redigerat:
Joh_81 skrev:
Borde väl räcka med en 2-3 mm bockad plåt som istället för vinkeljärnet?
Det känns ju smidigt att bara bocka en plåt istället för att skaffa ett mega-vinkeljärn. Men för att vara påkörningssäker vill jag har den betydligt kraftigare. Vet inte riktigt hur tjocka plåtar min smed kan bocka, men 4mm borde väl inte vara något problem kan jag tycka.
 
heimlaga skrev:
Jag har aldrig sett något 300x300 vinkeljärn och de finns inte i min ståltabell.
Hur som helst så har vinkeljärn alltid en stor radie på innerhörnet så det kommer inte att fungera.

Jag tycker du kan bygga som du har planerat men svetsa ihop av plana delar av 5 eller 6 mm plåt.
Originalplåten är sannolikt bara 1,5 eller 2 mm men med så klen plåt måste alla kanter vara förstärkta med bockningar precis som orginalbenen annars bulnar plåten. Med tjockare plåt är det bara att kapa till och svetsa ihop.

Annars går det väl att bygga av trä? Något lämpligt stående trävirke inpassat inuti benet med pålimmade klossar utanpå åt benändorna att stå på. En kraftig byggvinkel skruvad i golvet och i träbenet.
Nä hade väl lite på känn att så stora vinkeljärn skulle vara svåra att få tag på. Den inre radien gör väl egentligen inte så mycket, bara att flytta in benet lite mer mot mitten och göra den triangelformad plåten större. Men å andra sidan, om det inte finns så stora vinkeljärn så känns det som ett dött spår i vilket fall.

Vad tror du om att bocka 4-5mm plåt och använda som vinkeljärnet i min skiss? Borde kunna funka tänker jag.

Jag älskar trä, men inte överallt. I detta sammanhanget är det inte mitt förstahandsval.
 
Det går säkert bra. Allt beror på vad han har möjlighet att bocka. Själv har jag litet dåligt ställt med sådan utrustning.

Annars kan du leta efter en stump 300x300 fyrkantrör och kapa upp två hörn. Den dimensionen brukar dyka upp på skroten.
 
Alternativt så skaffar du dimensionen större fyrkantrör och svetsar i en botten en bit ner i röret i ovankant och en yttre fläns in nedre delen som du kan bulta i golvet och så ställer du helt enkelt hela härligheten i dessa fyrkantsrör. Det lär väl inte vara någon risk att den ramlar ur tänker jag?

Så slipper du skruva i ditt spånfilter.

Skiss av ett fyrkantsrör med bottenplatta och flänsar för fastsättning i golvet, inga faktiska produkter visas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
mexitegel skrev:
Alternativt så skaffar du dimensionen större fyrkantrör och svetsar i en botten en bit ner i röret i ovankant och en yttre fläns in nedre delen som du kan bulta i golvet och så ställer du helt enkelt hela härligheten i dessa fyrkantsrör. Det lär väl inte vara någon risk att den ramlar ur tänker jag?

Så slipper du skruva i ditt spånfilter.

[bild]
Nä, ramla ur har jag svårt att tro. Men dels vill jag nog vara helt säker, dels tror jag att det nog finns risk att den står och vibrerar och låter, känns klokt att bulta den rejält i golvet.

Undrar om man (för att bli av med eventuella vibrationer och ljud när luften blåser igenom plåtkonstruktionen) bör bulta direkt ner i betongen eller om man bör lägga tex en bit gummi mellan fötter och golv och bulta genom den? Tankar?
 
Tänk på att även en tjockare plåt får en radie när den bockas.
Kan vara lämpligt att fråga den som ska bocka plåten hur stor radien blir så att man vet säkert att det kommer att fungera som tänkt.:)
 
Om du låter få en fot svetsad som din skiss fast med två sidor istället för vinkeljärn för det är apa dyrt i den storleken med trekantig topp och botten. 3 mm plåt kommer den bli påkörbar med ganska mycket speciellt om du bultar den i golvet. 3mm plåt i vinkel blir väldigt starkt.

Men efter som det är du Daniel så går det bra med 5 mm också:D
 
pär h skrev:
Om du låter få en fot svetsad som din skiss fast med två sidor istället för vinkeljärn för det är apa dyrt i den storleken med trekantig topp och botten. 3 mm plåt kommer den bli påkörbar med ganska mycket speciellt om du bultar den i golvet. 3mm plåt i vinkel blir väldigt starkt.

Men efter som det är du Daniel så går det bra med 5 mm också:D
Haha, ja 3mm är rätt kraftigt. Men så dyrt borde det inte bli tycker jag. Bara material o bockning jag behöver köpa och sen svetsar jag rätt snabbt ihop det.
 
Micro skrev:
Tänk på att även en tjockare plåt får en radie när den bockas.
Kan vara lämpligt att fråga den som ska bocka plåten hur stor radien blir så att man vet säkert att det kommer att fungera som tänkt.:)
Ifall man bockar tjockare så får man göra en liten bockmånsrits.
När jag bockar grövre plåt typ 4-5mm så kör jag först ett skrap med vinkelkap, då kan man få en bock med en i princip obefintlig innerradie.
 
Nu är ju det här ett snickeri, ingen svetsverkstad.

Vad jag kan se på första bilden så är det slätt på insidan så det borde gå att skruva fast en bit 95x95 träregel (eller grövre) som då är 270 mm längre än plåten.

Hålla på med plåt är väl att gå över ån efter vatten, trä kan du ju.

Protte
 
Jag håller helt och hållet med, även om Daniel inte är helt kass på att svetsa. Skruva ihop en vinkel av trä och skruva fast på benen. Daniel kommer inte att använda regelvirke, utan snickerivirke som både riktas och planas innan de skruvlimmas ihop. Tro mig, jag har sett det... Senast jag var där behövde vi en kloss för att få ett stycke, som skulle svetsas, i rätt position. Jodå -klossen fick smaka på rikthyveln innan den dög.

När det gäller just det här problemet, måste man bara tänka på att träförlängningen inte står direkt mot betongen på golvet, med risk för kapillärsugning och risk för röta. Men det är ju lätt att lösa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.