heimlaga skrev:
Det tänkte jag inte på...... Det blir bra det där.

Om du svetsar dit en liten klack åt benändan att stå på så behöver inte bultarna bära hela vikten.
Haha precis vad jag satt o tänkte på.mycket lättare att installera benen med en klack påsvetsad också.
 
Jag hade satt 100x100 fyrkantsrör och skruvat fast i befintliga ben på insidan. Svetsa fast en plåt i botten på röret och göra ett m16 hål i mitten för att skruva i golvet. Inget som sticker ut så det blir lätt att städa
 
  • Gilla
schmakita
  • Laddar…
Hur tänker du dra åt bulten inne i röret?

Det där misstaget gör man en gång i livet sedan minns man det. Jag har fyllt min kvot men tydligen inte du Johannes:D
 
Jag gillar din lösning Johannes, blir snyggt och lätt att städa/köra handtruck förbi etc när det inte är några utstickande delar. Att dra åt muttern mot betongexpandern kommer att gå bra med några förlängningsskaft och hylsa. Däremot tror jag att det kan bli svårare att slå en markering i betongen för var jag ska borra. Eftersom det nya benet står "inne i" det befintliga och är ca 700mm högt finns det inte plats ovanför att sticka ner något långt att slå och markera med....och nej, jag ska inte tillverka en delbar stång för att markera var jag ska borra...

Jag gillar inte heller att behöva mäta ut borrhålet om jag kan undvika det.

Men jag kom att tänka på att foten inte behöver sticka ut åt alla håll under fyrkantsprofilen, det räcker att den sticker ut "innåt" mot filtret, på så vis stör de uppstickande skruvarna inte så mycket.
 
Ställ allt på plats och rita runt fötterna på utsidan. Har du centrerat hålet inom 1 mm när så blir det ganska lätt att mäta ut var hålen ska vara :)
 
schmakita skrev:
Ställ allt på plats och rita runt fötterna på utsidan. Har du centrerat hålet inom 1 mm när så blir det ganska lätt att mäta ut var hålen ska vara :)
:)

Får se hur det blir. Kanske drar igång imorgon om inte grannarna är hemma och störst av vinkelslipandet.
 
OK, gjorde precis en räd i metall-högen. Lösningen blir som i inlägg 26, dvs de nya benen inuti de gamla med genomgående skurv+mutter (eller bult, välj själv).


Metallprofiler på golvet; vinkeljärn, U-balk och plattjärn för byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder







Plockade fram följande:

1 st vinkeljärn 100x150 2050 lång. Den kapar jag i tre delar till tre ben. Onödigt kraftigt gods, men passar bra till detta och en dimension jag inte lär behöva till något annat.

1 st U-balk 50x120. Denna blir till det sista benet. Bara 50mm i ena ledden ger lite dålig styrka i den dimensionen, men det ska räcka tänker jag.

1 st "vinkeljärn" bestående av ett bockat plattjärn typ 25x25. Blir bra att svetsa som "stopp" för de befintliga fötterna.

1 st plattjärn 5x60 som jag ska svetsa som fot på U-balken.

Nu saknar jag dock fotplåtar för fötterna med vinkeljärnsben. Letar därför efter 3st plåtar 5+mm minst 100x150mm. Någon som har något sådant liggande kanske?
 
Redigerat:
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Behövs det verkligen hela plåtar under "vinkeljärnsbenen"? Räcker det inte att svetsa fast plattjärn (typ av samma sort som du redan har till U-balken) så att de sticker ut på på insidan av vinkeljärnen, och sedan bulta/skruva genom dem?
 
bygga_bo skrev:
Behövs det verkligen hela plåtar under "vinkeljärnsbenen"? Räcker det inte att svetsa fast plattjärn (typ av samma sort som du redan har till U-balken) så att de sticker ut på på insidan av vinkeljärnen, och sedan bulta/skruva genom dem?
Det blir "nödlösningen". Hade varit skönt med en hel plåt, inte för att triangeln behövs för styrkans skull utan för att det blir mindre och enklare svetsning och för att det blir lättare att komma åt med borrhammaren.
 
Inget bra väder för att vinkelslipa idag, mycket grannar ute på gräsmattorna.

Tar vinkeljärnet till smeden imorgon och får uppkapat + köpt lite plåt. Tyvärr är min egen klingkap inte uppställd utan jag får låna in mig så länge. Hittar jag tiden blir det svetsning i veckan.
 
Fick loss lite tid och kunde svetsa ihop ben idag. Borrade hål för 2 st M10 expansionsbultar i botten. Det lät inte vara här det ger sig;)

Svetsade metallben med expansionsbultshål, placerade på en vagn utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Svetsade metallben med borrade hål för expansionsbultar på en träyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kanske borde jag har satt hålen på diagonalen på andra hållet? Lär ju vara överdimensionerat i vilket fall men blev lite fundersam kring vad som egentligen var vettigast.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
Ser skitbra ut och det kommer inte ge sig överhuvudtaget! Rock on (y)
 
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Det här håller aldrig! :p
 
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Daniel_N måste efter detta få titeln Pansargeneral
 
  • Gilla
schmakita
  • Laddar…
prototypen skrev:
Daniel_N måste efter detta få titeln Pansargeneral
Haha, det kunde nog klarat sig med tunnare gods och utan helsvetsning....Men det var de vinkeljärnen jag hade (hade gärna haft större dock, de kommer fortfarande att vara små i förhållande till de befintliga benen....och jag passade på att träna på lite stigande svetsning när jag ändå hade grejorna framme.

Angående diskussionen om hur stor svets man kan behöva så kan jag avslöja att det gick fint att svetsa detta med en klen 1-fas historia (kmeppi minarc inverter). Dock klarade 10 amp säkringarna bara en halv OK 48.00 2,5mm @ 100 amp. Använde 2.0 och 2.5mm elektroder.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.