Har haft en FM300 spånsug ett tag och använder den främst med en slang som jag kopplar in till respektive maskin och sedan drar igång sugen, nu är tanken att bygga ett lite mer praktiskt system med rör till centrala inkopplingspunkter. Dels kommer jag att vilja ha flera uttag för ~100mm slang men också några uttag med mindre diameter för att kunna köra sänksåg och andra mindre maskiner.

Något som jag stört mig på något oerhört är att jag efter att ha riggat upp ämnet i bordsågen måste krångla mig förbi för att få igång spånsugen innan jag kör igång. Det var helt klart dags att ta tag i autostarten som jag planerat.

När vi utökade elsystemet med en undergrupp för min hobbylokal passade jag på att be elektrikern koppla några av uttagen genom en strömmättrafo för att kunna få till autostart i framtiden. Detta var väl i våras någon gång har jag för mig.

Mina krav på autostarten var att den skulle gå igång när något som var inkopplat på de två övervakade uttagen gick igång och att det skulle finnas en eftergångstid på 20-30 sekunder för att tömma slang/rörsystemet på spån.

När jag mätte upp strömtransformatorn så gav den bara 4-6VAC på de olika maskiner som jag har i verkstan vilket kändes lite eftersom de flesta tidreläer har en manöverspänning på 12 eller 24V. Jag provade ändå att likrikta den här spänningen och mata in den i ett tidrelä som jag hade liggande (med manöverspänning 12V). Till min förvåning så triggade det reläet!

För att kunna styra en enfasmotor på 1.5kW så räcker inte reläutgången på tidreläet så jag var tvungen att skaffa en kontaktor. Valet föll på en Iskra KNL 16 (7.5kW) som jag hittade i någon gammal tråd här på forumet och som fanns i lokal butik för 213kr+moms. Eftersom en enfasmotor lägger all effekt på en fas måste man gå upp lite i storlek, den jag valde klarar 2.2kW enfasmotor men hela 7.5kW trefasmotor. Detta gör det enkelt att bygga en lösning för en trefas spånsug om man skaffar en sådan någon gång.

När jag hade alla komponenter hemma så började jag skissa på en lösning och bygga.

DC_auto.jpg

Spånsugen är utrustad med en nollspänningsbrytare och det är väl hedervärt men lite jobbigt i det här sammanhanget. Det fick bli en enkel lösning som innebär att on-knappen trycks in hela tiden. Om jag tolkar kopplingsschemat rätt så borde detta inte påverka det temperaturskydd som finns eftersom det ligger separat.

Materiallista:
Toroid mättrafo TR 3025-S
Proswede CRM-91H tidrelä
AC/DC 24V/1A
Iskra KNL 16 kontaktor 230VAC manöverspänning
Biltema kopplingsdosa 350016
Diverse kabel
Strömbrytare + singel jordat uttag
 
  • Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
Tjusigt!

Har själv löst det där med autostart genom att montera strömtrafos (egentligen trafos mer lämpade för switchade nätdelar men de är små och billiga) tillsammans med en liten 8-bitars MCU i de flesta eluttag. Har sedan dragit fyrtråd ut till varje uttag och alla dessa små MCU:er ligger inkopplade parallellt på en "bus" som gör att beroende på hur jag konfigurerar MCU:n i varje eluttag drar förbrukaren igång dammsugaren, spånsugen eller båda. I andra änden av "bussen" sitter en annan MCU som sköter lite ditt och datt, men bl.a. just eftergångtid på spånsugen respektive dammsugaren.

Nackdelen med lösningen är att man måste dra fyrtråd till alla uttag samt att man tveksamt klarar isolationskraven mellan nätspänning och elektroniken. Det senare har avhjälpts med rätt typ av krympslangar samt en hel del eltejp. Det är dock lite B :)
 
  • Gilla
TorbjörnG
  • Laddar…
Tackar!

Valet av strömmättransformator var i mitt fall väldigt slumpartat eftersom det låg tre sådana toroidtrafos på bergvärmepumpen när vi flyttade in och när elektrikern öppnade huvudcentralen såg jag att man kopplat in några andra trafos på matningen till pumpen så de extra tre blev "över".

Att ha övervakning på varje uttag vore inte alls dumt och öppnar ju för möjligheten att "go bananas" med automatöppnade ventiler för spånkanalen som diskuteras i annan tråd.

Jag ville gärna få till en lösning som gick lätt och snabbt att bygga eftersom jag ogärna bygger kort och programmerar på hemmaplan - det räcker med åtta timmar på jobbet. ;)
Dessutom hade jag tidreläet och en hel del annat så det här blev billigt, enkelt och modulärt.

Edit: länka gärna dina trafos, jag misstänker att toroiden som jag använder är rätt dyr - även om jag har två till så vet man ju aldrig...
 
  • Gilla
badtastex
  • Laddar…
Det var bra priser, antalet varv verkar vara ganska likt den jag använder så man borde få liknande utsignal. Hur konditionerar du signalen innan du tar in den i processorn?
 
Kommer inte ihåg hur jag gjorde, tror jag satte ett motstånd och en diod i serie samt en zenerdiod över för att begränsa max spänning sedan plockade jag in signalen digitalt på en io-pinne. Därefter samplar och räknar flankerna för att se till att små spikar (störningar på elnätet) inte triggar igång någonting.
 
Tänkte uppdatera min projekttråd eftersom jag nu byggt färdigt mitt system.

Tanken från början var att bygga ett system med 125mm rör eftersom det är en sådan anslutning på min spånsug (FM300 från Duab) och jag hade till och med ett gäng ventilationsrör hemma för detta syfte men till slut gav jag vika för latheten/budgeten. Det är så mycket enklare att bygga med avloppsrör och billigare eftersom det finns färdiga Y grenar och kopplingar så att man inte behöver köpa dyra specialprodukter eller göra dem själv. Som ventiler har jag använt Julas billiga 100mm utsugsspjäll. Sista biten mot spånsugen blev en 125mm slang på 60-70cm som förhoppningsvis dämpar en del vibrationer och gör det möjligt att flytta spånsugen.

DC_piping.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lade till en 50mm port eftersom jag relativt ofta använder sänksågen i det här rummet för att plocka ner stora skivor till mindre bitar. Märkte dock ganska snabbt att spånsugen inte fick tillräckligt med flöde då... Verkar dock som att det fungerar om man öppnar ett annat spjäll litegrann.

Kom ner till omkring 1/3 av 100mm slangen som jag tidigare använt och flödet verkar vara kraftigt förbättrat - det ger i sin tur en bättre damm/spånhantering från fräsbord och bordsåg. Återstår att testa detta med hyveln...
 
  • Gilla
TorbjörnG och 2 till
  • Laddar…
Är Julas spjäll inte sådana som inte öppnar helt när de är öppna? Om ja, rekommenderar jag dig att göra något å tdem då de ytterligare avsevärt stryper flödet :(
 
Vid fullt öppna är det är kvar uppskattningsvis ~1.5cm2 material i kanalen. Det är visserligen sämre än mina egna portar men det var en eftergift jag var beredd att göra i det här fallet. Jag upplever en stor förbättring jämfört med den långa slangen jag flyttade runt förut men det kanske går att göra det ännu bättre...
 
Dags för en uppdatering, har upptäckt att det gärna bildas stopp precis vid inloppet till fläkten när jag planar lite bredare bitar som ju då genererar en massa spån. Med tanke på att jag har 2 x 45 + en 90 böj med slang bara för att komma ner till fläkten kändes det som att det fanns en möjlighet att förbättra flödet.

Gjorde ett försök att mäta upp flödet genom att mäta vindhastigheten i mina tre uttag, två med slang och ett utan. Jag mäter vindhastigheten och använder arean på vindmätarens öppning (täckte för resterande area på mina 100mm slangar/kopplingar).

Uttag 1: 23,9m/s, 1142m3/h, 672CFM
Uttag 2: 21,1m/s, 1008m3/h, 593CFM
Uttag 3, 19,1m/s, 913m3/h, 537CFM

Om man jämför dessa värden med en del videobloggar jag sett så känns det som väldigt bra flöden så jag känner mig lite skeptisk till min "absolutnoggrannhet" i mina mätningar men för jämförelser före och efter ombyggnation borde den funka. Instrumentet skall helst inte användas över 30m/s men skall tydligen visa (for reference) ända upp till 50m/s. Om man lyssnar på mäthjulet vid 30m/s så förstår man varför... ;)

Eftersom jag sällan (aldrig) flyttar själva spånsugen förutom när jag skall byta påse så kändes det som att jag skulle kunna leva med att ha den väggmonterad istället så min tanke är att vända på fläkten och montera den så nära taket som möjligt. På så sätt slipper jag alla böjar för att komma ner till golvet och dessutom får jag hjälp av gravitationen ner i påsen. En annan fördel är att jag sparar lite plats i hörnet i verkstaden eftersom jag nu får in spånpåsen ända in till väggen.

DC_upgrade.jpg

Efter uppgraderingen gjorde jag om mätningarna på de tre uttagen.

Uttag 1: 33,8m/s, 1615m3/h, 951CFM
Uttag 2: 32,1m/s, 1534m3/h. 903CFM
Uttag 3: 42,3m/s, 2021m3/h, 1190CFM

I princip en 50% förbättring! Det sista uttaget ger i denna mätning i princip max vad spånsugen lovar (2000m3/h) så det känns som att mätmetoden inte är helt ok men som sagt - för jämförelser så tror jag att metoden fungerar.
 
  • Gilla
kokko och 6 till
  • Laddar…
Smart uppdatering!
 
badtastex skrev:
Har haft en FM300 spånsug ett tag och använder den främst med en slang som jag kopplar in till respektive maskin och sedan drar igång sugen, nu är tanken att bygga ett lite mer praktiskt system med rör till centrala inkopplingspunkter. Dels kommer jag att vilja ha flera uttag för ~100mm slang men också några uttag med mindre diameter för att kunna köra sänksåg och andra mindre maskiner.

Något som jag stört mig på något oerhört är att jag efter att ha riggat upp ämnet i bordsågen måste krångla mig förbi för att få igång spånsugen innan jag kör igång. Det var helt klart dags att ta tag i autostarten som jag planerat.

När vi utökade elsystemet med en undergrupp för min hobbylokal passade jag på att be elektrikern koppla några av uttagen genom en strömmättrafo för att kunna få till autostart i framtiden. Detta var väl i våras någon gång har jag för mig.

Mina krav på autostarten var att den skulle gå igång när något som var inkopplat på de två övervakade uttagen gick igång och att det skulle finnas en eftergångstid på 20-30 sekunder för att tömma slang/rörsystemet på spån.

När jag mätte upp strömtransformatorn så gav den bara 4-6VAC på de olika maskiner som jag har i verkstan vilket kändes lite eftersom de flesta tidreläer har en manöverspänning på 12 eller 24V. Jag provade ändå att likrikta den här spänningen och mata in den i ett tidrelä som jag hade liggande (med manöverspänning 12V). Till min förvåning så triggade det reläet!

För att kunna styra en enfasmotor på 1.5kW så räcker inte reläutgången på tidreläet så jag var tvungen att skaffa en kontaktor. Valet föll på en Iskra KNL 16 (7.5kW) som jag hittade i någon gammal tråd här på forumet och som fanns i lokal butik för 213kr+moms. Eftersom en enfasmotor lägger all effekt på en fas måste man gå upp lite i storlek, den jag valde klarar 2.2kW enfasmotor men hela 7.5kW trefasmotor. Detta gör det enkelt att bygga en lösning för en trefas spånsug om man skaffar en sådan någon gång.

När jag hade alla komponenter hemma så började jag skissa på en lösning och bygga.

[bild]

Spånsugen är utrustad med en nollspänningsbrytare och det är väl hedervärt men lite jobbigt i det här sammanhanget. Det fick bli en enkel lösning som innebär att on-knappen trycks in hela tiden. Om jag tolkar kopplingsschemat rätt så borde detta inte påverka det temperaturskydd som finns eftersom det ligger separat.

Materiallista:
Toroid mättrafo TR 3025-S
Proswede CRM-91H tidrelä
AC/DC 24V/1A
Iskra KNL 16 kontaktor 230VAC manöverspänning
Biltema kopplingsdosa 350016
Diverse kabel
Strömbrytare + singel jordat uttag
Hej, den är en sjukt imponerande installation som du har gjort! Ett litet tips ang. nollspänningsutlösaren på FM300. Jag plockade isär den och konstaterade att temperaturskyddet inte funkar om ON-knappen är mekaniskt intryckt. Tyvärr är boxen permanentförsluten så det innebär extrajobb att plocka isär den. Eftersom jag kör med fjärrkontroll så vill jag inte ha nollspänningsutlösning. Så här kopplade jag för att få det att funka med fjärr och samtidigt ha kvar temperaturskyddet att lösa ut när det behövs:
IMG_0003.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jan-Olof Wallinder och 2 till
  • Laddar…
Tackar, var lite på väg att fråga dig hur du gjort i din egen tråd. Även om jag inte är så orolig för överhettning så är det ju bättre om man kan ha skyddet igång och samtidigt slippa nollspänningsbrytaren
 
Jag tror inte heller att det är någon större risk för överhettning. Möjligtvis om en större träbit skulle kila fast sig i fläkthjulet.
 
Jag mailade DUAB när jag precis hade köpt min FM300 angående att koppla förbi nollspänningsbrytaren.
Fick svar från en tekniker som lovade att förklara hur man gör om jag ringde, vilket jag inte hunnit göra för min dotter kom ett par dagar senare...
Jag kan vidarebefordra kontaktuppgifter i PM om någon är intresserad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.