Maskinparken ska uppgraderas och jag vill ha en kap/gersåg för stationärt bruk. Har idag en GCM 10 SD som jag i det stora är mycket nöjd med förutom på en punkt.

Problemet med denna är att den tar så mkt plats bakom maskinen. Därför har jag nu tittat på ovanstående maskiner vilka båda två är betydligt nättare bakåt. Festool:en sticker ut ca 36 cm bakom anhållet. Hur mycket plats Bosch:en vill ha har jag inte kunnat mäta då ingen har den hemma i stan men det är ju i alla fall betydligt mindre än min nuvarande som kräver uppåt 60 cm.

Fördelen med Bosch:en är att man får en större klinga, kapdjup 107 mm längst hela snittet vid 90 grader.

Fördelen med Kapexen är vredet för finjustering av tiltvinkeln.

Har fått pris på 10.200 resp 9.400 exkl moms för naken maskin.

Någon som har några synpunkter?
Någon som har några erfarenheter av Bosch:en? Håller lederna riktningen?
 
Kolla Bosch på Lindarn, då får du bordet "på köpet"...
Kan inte tipsa dig om val, då jag inte har någon kap själv...undrar bara om "motsatsen" i fördelarna med respektive såg....Bosch = kapdjup Kapex = finjustering....om man sågar en grov balk så är man väl inte så noga med finjusteringen..:x???
 
P
Har Boschen.. helt underbar såg! enda nackdelen är väll vikten fast det är inget som plågar mig då jag har den fastbultad stationärt,annars har den nästan alla saker som kapexen har..
Mycket bra såg.

Ps: suktar efter kapex 120 som ersättare för min gcm 8 s men "regeringen" säger stopp :/
 
Jag hade absolut tagit festool kapex. Har inte provat den men har hört mkt bra om deras kapsågar. Däremot så sitter handtaget parallellt med klingan på deras sågar om jag inte minns fel, vilket jag inte förstår och det blir då en onaturlig vinkling för handleden. Bosch, Makita, dewalt mm har handtaget vinkelrät mot klingan vilket är mkt skönare. Själv har jag dewalt dw717xps, lite klumpig dock för service arbete men helt ok annars. Bosch verktyg är jag inte så förtjust i så kapex för min del. Har du kollat Makita?
 
  • Gilla
OskarAhl
  • Laddar…
Tack Remne för tipset om Lindarn. Jag ska inte såga "stock" med den, skulle ha klarat mig med en 10":are men då finns inte GDL:en med 10" klinga.

Dr Trä: Ja jag har kollat på Makita men de har ingen som är kortare än min nuvarande 10SD. Jag har också reagerat över utformningen av Festools handtag. På min nuvarande Bosch har jag handtaget vridet 45grader vilket jag tycker ger ett skönt grepp och arbetsställning.

Som sagt, storleken/vikten spelar ingen roll då den kommer att stå permanent i min verkstad.
 
Jag var inte heller imponerad av orienteringen av handtaget på Festoolen innan jag testade den, men jag måste säga att jag har ändrat åsikt i frågan. Det gör nämligen att man mycket mer naturligt kan jobba med båda händerna, dvs hålla fast arbetsstycket med antingen höger eller vänster och fortfarande såga på ett enkelt sätt.

Jag gillar också snabbtvingen för att hålla fast ämnet, samt det dubbla lasrarna.

Har ingen erfarenhet av Boschen, så jag kan inte råda dig i grundfrågan.
 
  • Gilla
callel
  • Laddar…
Jag har sågat massor med Kapexen och kan bara säga att det är en drömmaskin.
Men som sagt, kläm lite på andra och känn efter.

Står t.om en ny i vardagsrummet som inte ens är provkörd än :)
 
vojma skrev:
Tack Remne för tipset om Lindarn. Jag ska inte såga "stock" med den, skulle ha klarat mig med en 10":are men då finns inte GDL:en med 10" klinga.

Dr Trä: Ja jag har kollat på Makita men de har ingen som är kortare än min nuvarande 10SD. Jag har också reagerat över utformningen av Festools handtag. På min nuvarande Bosch har jag handtaget vridet 45grader vilket jag tycker ger ett skönt grepp och arbetsställning.

Som sagt, storleken/vikten spelar ingen roll då den kommer att stå permanent i min verkstad.
Det ryktas att Bosch är på G med en gdl10 också. Pratats lite om den på amerikanska forum. Kommer väl hit också så småningom. Men frågan är när, och ska den ändå användas stationärt är nog inte vinsterna så stora.

Vad gäller handtaget placering så har jag en gcm8sjl. Den har handtaget placerat i klingans riktning framför den samma. Jag tycker det känns mycket naturligare än den vinkelräta varianten. Jag tycker att jag får en tydligare känsla av vad klingan gör. Nu är min främsta jämförelse för all del en grön Bosch som hade handtaget placerat bevid klingan istället för framför, vilket nog bidrar en del till känslan av sämre kontroll.
 
Jo det är tycke och smak det där med vinklingen av handtaget. Men jag tycker att man ska kunna vinkla sågen åt båda håll, smidiga klingbyten (från stock till vit mdf) att den sågar rakt, bra utsug till dammsugaren. På de här punkterna tycker jag min dewalt brister något. Nästa såg blir nog en kapex för mig :)
 
Beställde Bosch:en från Lindarn, bör dyka upp i början av nästa vecka. 10kkr inkl bord var för billigt för att låta bli.
 
  • Gilla
pleqtiz och 1 till
  • Laddar…
Så var den här!

1779912_822189394474506_317790915_n.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fick följa med en GCM8SJL också...
 
  • Gilla
verktygsgurun och 2 till
  • Laddar…
Ser fram emot en recension:)
 
vojma skrev:
Så var den här!

[bild]

Fick följa med en GCM8SJL också...
Lätt hänt.. som när man är på ICA och ser 3 små Maraboubitar för 10:- vid kassan.. ;)
 
  • Gilla
TommyFIN och 4 till
  • Laddar…
Jag står efter precis samma val mellan kapex 120 och GCM 12.
Hur har det gått med Bosch GCM 12 GDL?
Många menar en Kapex 120 med multifunktionsbord MFT är bäst, men det skiljer sådär 10.000 :D
 
catalyst skrev:
Jag står efter precis samma val mellan kapex 120 och GCM 12.
Hur har det gått med Bosch GCM 12 GDL?
Många menar en Kapex 120 med multifunktionsbord MFT är bäst, men det skiljer sådär 10.000 :D
Skulle kört på en Kapex med Dewaltbord.
För min egen del tycker jag det är hästlängder mellan maskinerna. Har en Kapex privat och kör på jobbet Bosch's värsting.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.