Jag är på jakt efter en borrmaskin som inte stannar när man borrar litet grövre, 40-50 mm eller kör hålsåg upp emot 110 mm i trä. Jag har hittat följande:
http://www.hundt-direkt.de/katalogseiten/KAT300053.html
och
http://www.hundt-direkt.de/katalogseiten/KAT311417.html

Den senare kan kompletteras med vinkelhuvud, och blir då ca 40 EUR dyrare än Makitan

Jag har en DW158, dvs en tvåväxlad borrmaskin på 701 W, 0-1100 rpm, 0-2800 rpm. Den är definitivt för svag. Orkar inte borra 32 mm i timmer med självdragande spiralborr.

Vad säger forumet? Kan jag få litet råd och idéer, tack!
 
Milwaukee har HDE13RQX med 94 Nm. Den väger bara 2 kg dessutom. Den är dock bara specad till 38 mm i trä. Men dessa rekomendationer skiftar starkt mellan olika tillverkare har jag sett. Man får väl gå efter vridmomentet.

Annars har väl både Makita och Hitachi liknande maskiner.

Milwaukee har en riktig värsting också, B4-32 med bröstplatta, med >200 Nm. Värre än så vill man nog inte hålla i händerna.
 
Jag har en blå Bosch som är grymt stark, men den är väldigt lågvarvig + att den väsnas en hel del.

Ska kolla modellbeteckningen när jag kommer hem!
 
Bosch har en som heter GBM 13 HRE och enligt spec. ska klara 60nm..

Borrmaskin Bosch GBM 13 HRE


Det robusta kraftpaketet

• Växellådan med tre reduktionssteg och det största vridmomentet i klassen (60 Nm) gör att Bosch GBM 13 HRE helt enkelt klarar allt

• Med rätt tillbehör är inte ens grova borrdiametrar, hålsågning upp till 80 mm eller omrörning av trögflytande vätskor några problem

• Höger-/vänstergång

 
mattiasp skrev:
Efter att ha klurat en hel del, börjar det luta åt Protoolmaskinen. Måste samla pengar bara...
[länk]
Blev det någon maskin?

Intresserad då jag nu själv letar efter en stark maskin som ska klara hålsågar, fungera som blandare mm. En allt-i-allomaskin som dessutom helst inte väger bly.

Har upptäckt att tillverkarnas uppgifter inte är helt lätt att bedömma. Rekomenderat arbetsområde tycks inte alltid följa vridmomentet. För vilket varvtalsområde gäller tex vridmomentet som ofta uppges? Att det är vid stillastående är ju ganska ointressant, maskinen lär ju brinna upp om man ska borra med 5 varv/min och det blir ju ingen produktion.
 
Kolla in den här Makitan! Den här är riktigt stark, har använt den som vispmaskin, för fix, fog, murbruk osv, under många år, så den kan jag rekomendera. Den är rätt billig också, runt 2500 sek.

ESSVE
 
Betong skrev:
Blev det någon maskin?

Intresserad då jag nu själv letar efter en stark maskin som ska klara hålsågar, fungera som blandare mm. En allt-i-allomaskin som dessutom helst inte väger bly.

Har upptäckt att tillverkarnas uppgifter inte är helt lätt att bedömma. Rekomenderat arbetsområde tycks inte alltid följa vridmomentet. För vilket varvtalsområde gäller tex vridmomentet som ofta uppges? Att det är vid stillastående är ju ganska ointressant, maskinen lär ju brinna upp om man ska borra med 5 varv/min och det blir ju ingen produktion.
Nej, det blev ingen maskin den gången. Jag skulle ha den när jag skulle installera en ventilationsanläggning, men det har ännu inte blivit av. Jag skulle nog satsa på Protool maskinen. Om man skippar vinkelgrejen blir den dessutom det billigaste alternativet.
 
En bekant som är snickare skröt oerhört över sin Makita, stark som tusan var den.
Jag vet inte vilken modell det var, men det var säkert den som det tipsas om här ovan.
 
Givet kravspecen - behövs det verkligen en märkvärdig maskin för att fixa detta?

Jag har en omärkvärdig AEG som jag aldrig minns modellnr på, två växlar + slagfunktion. Den funkar utmärkt till stora hålsågar, blanda bruk osv.
 
Ardexsmitten skrev:
Kolla in den här Makitan! Den här är riktigt stark, har använt den som vispmaskin, för fix, fog, murbruk osv, under många år, så den kan jag rekomendera. Den är rätt billig också, runt 2500 sek.

ESSVE
Länken leder till startsidan då Essves sida inte byter adress när man vandrar runt i den, man får istället för vänsterklicka högerklicka och "öppna länk i nytt fönster" för att få rätt adress. Tänker du på DP4003? Det är isf en som jag funderat över. Du är alltså nöjd med den. Den har ju ett rejält stödhandtag. Är det bra chuck på den som är lätt att spänna och håller fast? Spindellås?
 
MathiasS skrev:
Givet kravspecen - behövs det verkligen en märkvärdig maskin för att fixa detta?

Jag har en omärkvärdig AEG som jag aldrig minns modellnr på, två växlar + slagfunktion. Den funkar utmärkt till stora hålsågar, blanda bruk osv.
Det är ju det jag inte vet, men det är ju bara på speciellt starka maskiner tillverkarna skriver att de är lämpliga som blandare. Men dessa maskiner har ju oftast bara en växel med lågt varv och inget slag så det blir ju en specialmaskin.

Har sett att AEG faktiskt har mindre tvåväxlade slagborrmaskiner med rätt högt vridmoment. Du har kört med hålsågarna, diameter?, i trä också? Titta gärna efter modellnr.
 
mattiasp skrev:
Nej, det blev ingen maskin den gången. Jag skulle ha den när jag skulle installera en ventilationsanläggning, men det har ännu inte blivit av. Jag skulle nog satsa på Protool maskinen. Om man skippar vinkelgrejen blir den dessutom det billigaste alternativet.
Om man nu är ointresserad av vinkelgrejen, vilket man ju inte är, men den var tokdyr så borde denna utan möjlighet till chuckbyte, som jag tolkar det, vara lämplig: Protool DRP 20 ET 1-Gang-Bohrmaschine ZKBF
Då blir priset 251 euro.

Vinkelchucken borde gå att köpa separat lite billigare kan man tycka.
 
Betong skrev:
Det är ju det jag inte vet, men det är ju bara på speciellt starka maskiner tillverkarna skriver att de är lämpliga som blandare. Men dessa maskiner har ju oftast bara en växel med lågt varv och inget slag så det blir ju en specialmaskin.

Har sett att AEG faktiskt har mindre tvåväxlade slagborrmaskiner med rätt högt vridmoment. Du har kört med hålsågarna, diameter?, i trä också? Titta gärna efter modellnr.
Ok, jag har kollat, modellen heter AEG SB2E 700r. Den har 4-5 år på nacken gissar jag och låg nog i prisklassen under 1500sek.

Jag har hålsågat i trä, allt från 20-30mm med 110mm såg till någon decimeter med hålsågar 40-60mm. Jag blandar också bruk etc med den utan att det känns olämpligt. Den funkar även som skruvdragare faktiskt....

Detta är ingen värstingmaskin men den känns ändå som en slitvarg. Med det vill jag inte säga "köp en AEG" utan bara konstatera att en relativt vanlig maskin säkert duger bra.
 
Betong skrev:
Länken leder till startsidan då Essves sida inte byter adress när man vandrar runt i den, man får istället för vänsterklicka högerklicka och "öppna länk i nytt fönster" för att få rätt adress. Tänker du på DP4003? Det är isf en som jag funderat över. Du är alltså nöjd med den. Den har ju ett rejält stödhandtag. Är det bra chuck på den som är lätt att spänna och håller fast? Spindellås?

Åfan! Så kan det gå med alla dessa adresser... :) Den maskin som jag har använt heter 6013BR. Vid närmare eftertanke så kanske den inte är så lämplig...har bara ett varvtal, via utväxling, vilket gör den väldigt stark, men detta innebär också att den inte stannar om borren hugger fast...då gäller det att vara beredd!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.