Tänker börja sinka igen efter ca. 25 års semester. Har mest jobbat med små projekt
och därför har dom sågar jag använt varit riktigt små. Jag köpte då lösa hobbyblad
på C-O och skaftade själv. Nu började jag kolla på sågar på nätet och upptäckte att
det är för mig en djungel, crosscut, ripcut, tpi, dual tpi:confused: Kan någon tipsa om vad jag
skall titta efter?
 
Du behöver en kapsåg och en klyvsåg. Antingen en västerländsk variant (som sågar när du trycker fram) eller en japansk variant, som sågar när du drar emot dig. Dessutom har de en något annorlunda tandning. En japansåg kan oftast göras i tunnare stål, i övrigt rör det sig om preferenser. Jag föredrar en västerländsk variant med en rejäl rygg. Jag använder Veritas sågar. De är dock inte tandspetshärdade, och skall därför slipas om när de blir slöa (alternativt köper man en ny...).

TPI=Tooth per inch. Detta är kopplat till snittkvalitet och tjocklek på det du sågar. Finare snitt=högre TPI. Tunnare material = högre TPI.

Jag använder oftast Veritas smal crosscat saw, tror den har 14TPI, den är rätt allround. Upp till ca 10mm tjocklek använder jag också fine dovetail saw 20tpi, en helt underbar såg.

Sen behöver du såklart lite stämjärn också.
 
Tack för infon Daniel.
Så jag behöver alltså ersätta min gamla såg med minst två:) Japansågar har
jag men vill ha en "riktig" såg till detta. Stämjärn har jag också men har förstått
att mitt kirurgiska arkansasbryne är ute och bör bytas ut.

Jag hade kollat lite på Axminster men missat Veritas för jag tittade bara på
dovetailsågar Veritas var placerade under tenonsågar. Man får ju nästan två
Veritas för vad en Lie-Nielsen kostar så är dom så mycket bättre?


.
 
jac skrev:
Jag letade runt lite efter hyvlar och stämjärn och fann då att www.hylar.se faktiskt prismässigt ligger under priserna i England. Så är du intresserad av Veritas sågar så kanske detta kan vara något: [länk]
Jag har tidigare var varit där efter tips från någon i "Hyvelligan" här på forumet, men då
bara kollat på hyvlar. Priserna är ju klart bättre än Axminster om jag räknat rätt:)
Tack för tipset.
 
Ceson vad menar du med att japansågar inte är "riktig" nu blir jag lite upprörd känner jag.
Flera miljoner japaner kan inte ha fel och alla andra för den delen med.
En väldigt stor fördel är att man inte behöver skärpa japansågar.

Det är väll i och för sig inte svårt att skärpa en såg.
Men en ryggsåg som används för finare sågsnitt är däremot lite kinkigare blir det fel så såger sågen snett och man får skärpa och kanske skränka om sågen inte hela värden men ändå lite tidsödande.

Mvh Pär H
 
pär h skrev:
Ceson vad menar du med att japansågar inte är "riktig" nu blir jag lite upprörd känner jag.
Flera miljoner japaner kan inte ha fel och alla andra för den delen med.
En väldigt stor fördel är att man inte behöver skärpa japansågar.

Det är väll i och för sig inte svårt att skärpa en såg.
Men en ryggsåg som används för finare sågsnitt är däremot lite kinkigare blir det fel så såger sågen snett och man får skärpa och kanske skränka om sågen inte hela värden men ändå lite tidsödande.

Mvh Pär H
Per missförstå mig rätt, jag har som sagt flera japansågar och tycker dom är fantastiska.
Men till detta känner jag att jag vill ha en såg som inte är dragande, därav den olyckliga benämningen "riktig";)
Jag vill också kunna ha möjlighet att fila sågen. Jag tror att mycket är att jag får för mig
saker, jag använde alltid samma såg när jag gjorde sinkar. Nu vill jag ha en ersättare som
tar dess plats.
 
Jag gillar använda bra ryggsågar för sinkning, såga tappar och annat smått och gott. Det är oftast både snabbare och lättare att rita på en linje och såga för hand än att såga med precision med bords- eller bandsåg.
Veritas ryggsågar är bra och väldigt prisvärda. Jag tycker dom är fula som stryk men det är en smakfråga. Chris Schwarz har ett smeknamn på dem som jag är för pryd att upprepa offentligt :)
Jag har två Gramercysågar, en 14" Sash och en sinksåg, en wenzloff 11" klyvtandad och två Adriasågar, en kaptandad och en sinksåg. Alla riktigt bra.
/B
 
bengtn skrev:
Jag gillar använda bra ryggsågar för sinkning, såga tappar och annat smått och gott. Det är oftast både snabbare och lättare att rita på en linje och såga för hand än att såga med precision med bords- eller bandsåg.
Veritas ryggsågar är bra och väldigt prisvärda. Jag tycker dom är fula som stryk men det är en smakfråga. Chris Schwarz har ett smeknamn på dem som jag är för pryd att upprepa offentligt :)
Jag har två Gramercysågar, en 14" Sash och en sinksåg, en wenzloff 11" klyvtandad och två Adriasågar, en kaptandad och en sinksåg. Alla riktigt bra.
/B
Jag tycker att sågarna du länkar till helt klart är vackra att vila ögonen på, den känslan får jag inte riktigt med Veritas sågar som har lite för modernt stuk för mig;) Jag får fundera vilken väg jag ska välja, hjärtats eller hjärnans:)
 
Bengt vilken av sågarna tycker du bäst om av adria eller wenzloff.

Pär
 
Pär, det är svårt att säga. Jag använder både nästan lika ofta men till olika saker. Min Adria sinksåg var min första "riktiga" såg (Förutom ett par bra japansågar förstås. Man behöver alltid en bra ryoba och en bra duzuki!) och sitter som gjuten i min hand. Använder den till sinkning av mellantjocka bitar. Gramercyn har mycket finare tänder och passar tunt material. Wenzloffen passar mer för tappar eller sinkning i tjockt material (ca 18mm och tjockare). Den är tyvärr lite av ett måndagsex. då den är filad med en något konkav tandlinje vilket gör att den hugger lite. Jag ska fila om den vid tillfälle men det är en bra såg med ett bra bekvämt handtag och av bästa kvalitet.
Har testat några andra Wenzloff (bla Schwarz egna) och tycker att de är nog bland de bästa "massproducerade" som finns att köpa idag.
Om man vill kliva upp ett steg skulle jag vända mig till de tyska advokaterna och beställa en custom-såg.
/B
 
Advokaternas prylar hade ett väldigt tilltalande yttre vackra linjer.
Jag har alltid mer eller mindre alltid använt japan sågar men har länge funderat på en "riktig" såg av märket Wenzloff
Men Bengt dom har väll sågar som även passar för tunnare matreal eller..
Menar du om man ställer sågen på en bordsyta så är det en glipa mellan tänderna och bordet i mitten av bladet.

Pär

Ps Ceson jag tog inte alls illa vid jag borde ha använt en smilies men är dålig på det.
 
Jag ser jag får förtydliga lite. Wenzloffen funkar bra till tunnare material också, kanske inte de allra tunnaste men eftersom jag har två sinksågar som båda är kortare och har finare tänder använder jag dem i stället
Precis som du skriver, om jag ställer den mot bordet har jag en minimal glipa mellan bord och såg. Det gör att den hugger lite när den sista tredjedelen av bladet går in i snittet. Det är ingen stor sak, utan ordnar sig när jag kommer mig för att fila den.
/B
 
Jag har också planer på att försöka börja såga lite sinkar för hand. Har därför börjat titta lite på sågarna hos hyvlar.se. Det lutar starkt åt en från veritas. Om jag har förstått det rätt borde man köpa 2 sågar. En kap och en klyv. Men det känns inte som att jag vill investera i 2 st just nu ( vet ju inte om det blir så många handgjorda sinkor ). Om man vill ha en som är lite mer allround av dom veritas vilken bör man då välja?
 
Om man bara ska välja en, skulle jag ta en klyvsåg. Det går bra att kapa med den bara lite långsammare och om man märker på med en knivlinje så minskar ursplittringen också.
/B
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.