Det beror lite på vad du vill göra och tjockleken på materialet som du vill jobba med,

14 tpi används till trä som är tjockare än ca 12 mm
20 tpi används till trä som är tunnare än ca 12 mm

både dessa är klyvtandade

16 tpi är kaptandad och lämplig för listkapning mm.
 
så för mig som aldrig sinkat sen skolslöjden, men väldigt gärna vill lära mig den "ädla" konsten.. Kan ni ge mig en nybörjarlektion?

Vad behöver man för verktyg, och till vad? Vad är t.ex skillnaden på en ryggsåg, sinksåg o fanersåg? har sett sågar med rakt skaft och skaft "till höger" resp "till vänster".. när används de olika? Varför vill man inte använda en kombi-japansåg som både har klyv o kaptänder?

/från en nyfiken
 
Du kan få en snabbkurs här:

[video=youtube_share;8VrHvMmMIBM]http://youtu.be/8VrHvMmMIBM[/video]
 
  • Gilla
PeterJeffrey
  • Laddar…
På eftermiddagen den 3 juni tänkte jag göra en ordentlig test av ryggsågar tillsammans med Johan Rubank. Vi har tillsammans sågar från Gramercy, Adria, Wenzloff, Veritas och Thomas Flinns Paxmodell. Dessutom några japansågar. Vi håller till i mitt garage i Huddinge och har plats för ett par ytterligare testare om det finns intresse.
Skicka mig ett PM om det verkar intressant
/B
 
Hoppas att resultatet kommer att redovisas här ? :)
 
Hörni ryggsågsentusiaster, är det någon som skulle kunna uttala sig i frågan ryggsåg kontra bågsåg? Vad skulle egentligen vara fördelen med den tidigare? Att den är mindre? Att bladet är bredare?
 
Försök få ett rakt snitt med en bågsåg.
 
magnu skrev:
Försök få ett rakt snitt med en bågsåg.
Jag har inte försökt såga rakt med någondera. Ska jag tolka ditt svar som att det är enklare med ryggsågen? Om så, varför? Håller sig bladet inte rakt i ramen på bågsågen? Är det bladbredden i ryggsågen som hjälper en?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.