Tumstocken skrev:
Och som sagt borde det finnas modell o spindelbeteckning i din Atlaskatalog. Specet för den enskilda chucken finner du hos den, ifall du köper en ny.

.
Cat No för denna är 24801. Tyvärr är just den modellen inte omnämnd i något dokument jag kan hitta på owwm. Den är väldigt lik en Craftsman 24810 vilken tydligen tillverkades av Atlas kring 1944-45. Så det bli lite svårt att läsa ut specen för chucken. Men, på alla 15" maskiner från atlas vid denna tid som hade en jacobs chuck så sägs inget annat än att den har en "1/2" Jacobs chuck".
 
Mr Handyman skrev:
Jag kollade i somras på en chuck med MK2/B20,men det var dubbelt så dyrt som att skicka efter. Det var nån som slängde in en länk till något direktimportföretag.
Denna tråden kanske? http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/125932-chuck-med-morsekona.html

Själv kom jag fram till att det inte var någon vidare lönt att importera jämfört med att beställa från OTD. Men jag lade iofs inte ner något jättearbete på att leta...
 
Nja, jag kanske missförstod det hela, det var OTD jag tänkte på, jag fick bara för mig att de beställde in direkt från Tyskland, men jag vet inte.
 
Mr Handyman skrev:
Nja, jag kanske missförstod det hela, det var OTD jag tänkte på, jag fick bara för mig att de beställde in direkt från Tyskland, men jag vet inte.
Du har klart för dig - jag beställde en hel drös med prylar från OTD och allt de inte hade på lager beställdes hem från Tyskland. Men det gick snabbt...
 
Att köpa en kil kan man glömma verkar det som. Även att köpa nya chuckar verkar dött.

Industrimaskiner var dock en angenäm upplevelse - en väldigt speciell affär kan man väl säga...! Där fanns också några Jacobschuckar att titta på så nu är jag rätt säker på att det inte går att använda en avdragare. Det är inte hål raktigenom på dessa gamla chuckar. IM hade en kil tidigare men hade tappat bort den och stod nu utan.

Ozzie på Sernbrands föreslog egentillverkning och det är väl vad det lutar åt också.

Hos Flinks kammade jag noll men fick nr till en gubbe som kanske kan hjälpa till. Det är sista halmstråt innan jag tillverkar en kil.
 
Åfan.

Eehm... sorry. Vi har en låda med kilar på hyllan i förrådet, och strör de rikligt kring 08-området. Tanken har aldrig slagit mig att de skulle vara en raritet. Kom förbi då, eller så får jag väl posta ett par stycken eller nåt, eller tala om var det sitter några du kan gå och rycka loss utan att nån ser.

Annars, angående chuckar... vaddå, inte går att köpa? Borrchuckar finns i ett brett sortiment i de flesta järn o maskinaffärer.. Har jag missat något? Är det just Jacobs (Jacobs är alltså ett varumärke-- de kunde lika gärna heta Röhms eller Makita eller nåt) du vill ha?

Det här känns lite felvibbigt liksom; har vi hamnat på fel våglängd?

Måste gå tillbaka lite här och sammanställa...

Alltså, din maskin finns i ett antal utföranden, med olika bokstavsbeteckningar. I PDF-katalogen är de väldigt måna om att poängtera vilka som har MK2, MK3 eller Jacobschuck. Därav drog jag slutsatsen att de som beskrivs med Jacobschuck, antagligen inte har någon inre MK-fattning upp i maskinspindeln, utan bara en liten tapp som sticker ut där själva borrchucken fästs. Det fästet kan vara till exempel B16, eller utvändigt gängat, eller invändigt gängat.

ett ögonblick; måste fixa en grej här

.
 
Redigerat:
Just det... Jacobs Chuck Aktiebolag är väldigt gammalt och chuckarna har funnits i en massa varianter. (Jag skulle tro att det var de som var upphovsmännen till den här lite spetsiga trebacksmodellen som spänns åt med det lilla kuggkransen; därav deras framgång.) Som sagt kan de vara med gängat fäste, eller invändigt koniskt.

Jag vet inte riktigt var Jacobs håller hus nu för tiden. Kanske har de gått av daga. Men det finns många andra att välja bland. Knyck en från en gammal trasig borrmaskin om man vill. Eller en ny fräsch nyckellös snabbspännande från Röhms om man vill det.

Grejen är väl den att du inte kan köpa en ny utan att veta vad den gamla har för fäste... vilket du ju inte vet förrän du fått loss den gamla.

Bra att du gillade Industrimaskiner... de är ett par riktiga original, de tu.

.
 
Redigerat:
Jasså du sitter å ruvar på kilarna....

Anyway, detta problem fick sin lösning för några minuter sedan....

I botten på chucken satt det en liten skruv. När man lossat den gick det bra att sätta en stor insexnnyckel i chucken och drämma till med hammaren. Någon kil behövs inte, inte med denna chuck iaf. Jag fattade inte att denna skruv satt i axeln.....:S

Läget är då som följer. Mäter jag med klocka på respektive plats så kastar det enligt:

Chucken: 1,0mm
Längst ut på spindeln, den konade delen: 0,7mm
3cm längre upp på spindeln, nära det nedersta lagret: 0,15mm

Min slutsats är således att axeln är krokig, huvudsakligen i den del som är precis ovanför konan. Man behöver inte ha klocka för att se var problemet ligger. Detta borde också betyda att denna maskin är kaputt.q(;^;)p

Vad gäller tillgången på chuckar så håller jag med dig. Det är klart det går att få tag i rätt saker, vilket fabrikat det är spelar inte mig någon roll. MEN, det är uppenbarligen så att säljarna i vidtalade affärer faktiskt inte riktigt har koll på detta som är lite ovanligare (idag), dvs jacobskonan. Lundquists i solna var egentligen dom enda som sa "ja vafan det löser vi om det behövs". Industrimaskiner hade faktiskt också en ny chuck för en rimlig peng, men den tog bara 10mm borr. Och en ny chuck löser tyvärr inte problemen längre. Dessutom är det nog inget större fel på chucken jag har.....

Nån som har en axel till en Atlas No 24801 över?:)


Edit: Jacobs verkar fortfarande frodas men man får nog handla utrikes om man vill ha en chuck med bibliskt namn. När jag lusläser Lunakatalogen hittar jag en Röhms-chuck av "jacobstyp", så visst fasen finns det chuckar.

Edit2: Om man bortser från en ev kostnad så är det väl egentligen inga konstigheter att tillverka en ny axel med befintlig axel som förlaga, dvs att man tar nödvändiga mått från denna? Konan kanske man kan hitta en spec på nånstans.
 
Redigerat:
MathiasS skrev:
...Edit2: Om man bortser från en ev kostnad så är det väl egentligen inga konstigheter att tillverka en ny axel med befintlig axel som förlaga, dvs att man tar nödvändiga mått från denna? Konan kanske man kan hitta en spec på nånstans.
Inte en riktig spec, men en bit på vägen: http://www.byggahus.se/forum/914498-post24.html

Om du bemödar dig med nytillverkning är det kanske läge att konvertera till MK2 när du ändå är i farten? Det gör ju livet lite lättare.... om du nu inte tvunget vill renovera den till originalskick dvs.
 
Tack för länken, där är ju konan specad så då går det ju att fixa.

Axeln är bara 15mm i diameter och Mk2 verkar ha största diameter på drygt 17mm. Altså blir det då Mk1 eller 0. Fast det borde vara avsevärt mer komplicerat att tillverka hon-axel för mk än att göra en han-axel för jacobs (som maskinen har idag).

Jag som bara ville borra fyra hål i mina hemsnidade ljusramp+hylla till badrummet.....tänk att alla projekt ska spåra ur.
 
MathiasS skrev:
Jag som bara ville borra fyra hål i mina hemsnidade ljusramp+hylla till badrummet.....tänk att alla projekt ska spåra ur.

Ja, visst är det härligt d^_^b

Hmmm jag behöver borra fyra hål, till det behöver jag en borrmaskin...
Hmmmmmm borrmaskinen är krokig, för att fixa det behöver jag en metallsvarv...
Hmmmmmmmmmm metallsvarven är.....:D
 
...och jag som sa till tanten på Industrimaskiner att jag INTE pysslade med metallarbete utan bara jobbade i trä. Där fanns ju annars allt som behövs för att fixa en ny axel....;)

Men nej tack. Det finns folk som kan dessa saker, bearbetning av metall är inte min kopp te.
 
Det är kul. Testa.
Bara lite!
 
Klart du ska ha en metallsvarv!

Du lär väl ändå behöva ta ur axeln, och då kanske du kan kolla den lite mer. Har du nån liten mekanisk verkstad i närheten som kan fixa det där åt dig?
 
Jag håller med mattiasp och Mr Handyman. Metallbearbetning är vansinnigt kul, enda nackdelen är att man blir så vansinnigt smutsig. Svarva och fräsa metall kan rekommenderas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.