Till min äldre borrmaskin saknas en borrchuck med MK 2 eller MK3. Clas Ohlson har en chuck med kona B16. Den såg också konad ut men det kanske är en helt annan standard det?

Nån som vet eller har tips på annat inköpsställe? Det måste inte vara absolut bästa kvalitet i dagsläget.
 
Mr Handyman skrev:
...Nån som vet eller har tips på annat inköpsställe? Det måste inte vara absolut bästa kvalitet i dagsläget.
Som P-plats skriver behöver du chuck + dorn som anpassar fästet i chucken till det du har i maskinen. Jag beställde för ett tag sedan ett "kit" från OTD Tools och är nöjd med prylarna (och OTD:s hantering av beställningen). De flesta chuckarna är beställningsvara (från Tyskland) och det tar knappt två veckor att få dem levererade med posten. Detta är vad jag beställde, men det finns både billigare och dyrare alternativ:

20011046 · Snabbchuck 0,5-13 mm B16 Wodex - 1 st á 478,75kr (383,00kr)
20103008 · Borrchuckdorn MK 2 B16 - 1 st á 40,00kr (32,00kr)
 
Undrar om jag inte har en sån liggandes nånstans. Låter det vara osagt om det verkligen är en B16.

Jag pratade med en mekaniker som köpt chucken på CO, var nog inte snabbchuck. Han var nöjd iaf. Priset ungefär som ditt pris bygga_bo.
 
Tydligen hade borrchucken utgått från CO, det var 2007 års katalog. Det verkade lite för bra för att vara sant när jag såg det...
 
Passar på med en liknade fråga.. Borrchucksdorn fast tvärt om. Dvs en hylsa med invändig B16 /MK2 kona. Nån som vet vad det kan kallas?

Blir ju lite lättare att hitta en om man vet vad det heter.
 
Fluidistor skrev:
Passar på med en liknade fråga.. Borrchucksdorn fast tvärt om. Dvs en hylsa med invändig B16 /MK2 kona. Nån som vet vad det kan kallas?

Blir ju lite lättare att hitta en om man vet vad det heter.
Vet inte vad en sådan skapelse heter, men jag blir nyfiken på vad den skall användas till... kan du berätta?
 
bygga_bo skrev:
Vet inte vad en sådan skapelse heter, men jag blir nyfiken på vad den skall användas till... kan du berätta?
Håller med, är också nyfiken då jag aldrig sett någon sådan...
 
Kan också rekommendera OTD-tools, snabbo och vänlig service.

Annars borde det drälla av mk2/3-chuckar (finns även som inte har löst dorn) på mekaniska verkstäder som varit i branchen ett tag. Kanske värt ett försök att ta med en prinsesstårta och åka på tur hos de lokala verkstäderna... :)

Min favorit är för övrigt de som man öppnar och stänger med insexnyckel, inte lika rappligt som en vanlig kuggnyckel och de nyper inte fast som en snabbchuck kan göra.
 
Närmsta järnhandel borde kunna erbjude chuckar i samma prisklass som OTD-Tools...
...om inte billigare!? ;)
 
P-plats skrev:
Närmsta järnhandel borde kunna erbjude chuckar i samma prisklass som OTD-Tools...
...om inte billigare!? ;)
Det är nog väldigt beroende på vilken ens närmaste järnhandlare är....min är minst 2 gångar så dyr som OTD.
 
Sedan beror priset på vilken kvalitet man vill ha också, Kina, Polen eller Tyskland.
Kolla även på http://www.smaskin.se/ sök på borrchuck så får ni mer än 50 svar, priser från 375 till 2000.

Protte
 
P-plats skrev:
Håller med, är också nyfiken då jag aldrig sett någon sådan...
Ja jag har inte sett någon i verkligheten mer än på bild. På rätt borrmaskin vore det fint att ha en sådan. Så att man kan få dit lite större borr. Det är ju synd att svarva ned konan så att dom ska passa i en vanlig chuck. Dessutom brukar det ju bara slira i chucken då.
 
Köpte en chuck samt B16/MK2-adapter på Jula till svarven, minns inte vad det kostade exakt men adaptern var runt hundringen och chucken ett par hundra, utförandet "OK hobbykvalitet".
 
Fluidistor skrev:
Ja jag har inte sett någon i verkligheten mer än på bild. På rätt borrmaskin vore det fint att ha en sådan. Så att man kan få dit lite större borr. Det är ju synd att svarva ned konan så att dom ska passa i en vanlig chuck. Dessutom brukar det ju bara slira i chucken då.
Aha, nu fattar jag kanske vad du menar... är det möjligtvis en förlängningshylsa du letar efter? En sådan hylsa består av en "handel" som du stoppar in i maskinen, och "hondel" som du monterar tex ett borr i. Hylsorna finns med olika storlekar på "han-" och "hon-delarna", vilket gör att du kan gå upp/ner i storlek på borr (tex MK2 -> MK3).

Obegripligt? Sök på "förlängningshylsa" på tex OTD Tools så förstår du nog vad jag menar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.