Fluidistor skrev:
Passar på med en liknade fråga.. Borrchucksdorn fast tvärt om. Dvs en hylsa med invändig B16 /MK2 kona. Nån som vet vad det kan kallas?

Blir ju lite lättare att hitta en om man vet vad det heter.
Fluidistor skrev:
Ja jag har inte sett någon i verkligheten mer än på bild. På rätt borrmaskin vore det fint att ha en sådan. Så att man kan få dit lite större borr. Det är ju synd att svarva ned konan så att dom ska passa i en vanlig chuck. Dessutom brukar det ju bara slira i chucken då.
Hänger fortfarande inte med...

Vad har du för fäste på borrmaskinen och vad för borr vill du använda?
 
P-plats skrev:
Hänger fortfarande inte med...

Vad har du för fäste på borrmaskinen och vad för borr vill du använda?
Kolla här. borr.jpg
 
Jag fick just hem två nya chuckar till min arboga.
Jag köpte tyska chuckar från Optimum Maschinen, skulle tro att dessa är jämförbara med Röhm när det gäller kvalitet.
Arbogan förtjänar bästa kvalitet :)

Jag köpte en 0-8mm för finjobb och en 0-16mm för större saker, båda med varsitt B16/MK3 dorn från Röhm.

Jag betalade drygt 1200:- ink frakt och moms hos automatik production i Sthlm.
Vill man hellre ha chuckar från Röhm så finns även dessa till liknande priser.
 
Kikade på den stora pelarborren idag när jag kom på att jag aldrig tittat närmare på chucken på den. Den finns på bild här nedan.

Konan verkar vara en MK4 som övergår till en konformad tapp som går från 25mm diameter till 20mm, kan det vara en B20?

Chucken är DIN-märkt, och skruvas med en 5/16" fyrkantsnyckel.

Är det en annan typ av skruvchuck än den vanliga med tre tungor helt enkelt? För- och nackdelar?
 
  • Skruvchuck.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • SkruvchuckMK4.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Handyman>Äldre modell av chuck, funkar oftast bra men har för mig att de nya är aningens bättre på att centrera borret.

/Kent
 
Handyman> Har ingen koll på din chuck - men är det inte risk för obalans vid lite högre varvtal när det sitter en rätt kraftig skruv i ena änden av chucken, den verkar inte vara "motbalanserad" på andra sidan?
 
Skruven som rör backarna är genomgående och sticker ut lika mycket på andra sidan, men det syns inte på bilden. Däremot är ju inte själva skruven centrerad i chucken, men den utgör å andra sidan väldigt lite av chuckens totala vikt. Den är väldigt tung. Men principiellt är det ju en nackdel. Ska vid tillfälle skruva isär den och göra rent osv.

Visar den sig vara dålig får jag skaffa en annan chuck helt enkelt.

Ingen som vet något om borrchucksdornet? Har kollat runt lite på nätet, men hittar egentligen inget där. Den ser ju inte ut som vanliga dito, och det gör att det t.ex. skulle kunna vara en B22 som jag faktiskt sett referenser till, dvs. att mätplatsen för diametern inte är där konan börjar eller slutar.
 
Mr Handyman skrev:
...Ingen som vet något om borrchucksdornet? Har kollat runt lite på nätet, men hittar egentligen inget där. Den ser ju inte ut som vanliga dito, och det gör att det t.ex. skulle kunna vara en B22 som jag faktiskt sett referenser till, dvs. att mätplatsen för diametern inte är där konan börjar eller slutar.
Bifogad bild borde kunna hjälpa dig på traven.

Du kan även hitta en del info på http://en.wikipedia.org/wiki/Machine_taper#Dimensions
 
  • taper identification.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack bygga_bo! Det var en bra tabell. Wikitabellen hittade jag tidigare.

Det verkar vara en B24. Den saknar den rundbottnade ringen i midjan mellan de olika konorna och, gissar jag utan att ha mätt, är lite längre nedtill, men jag får mäta och kolla. Borrchucksdornet verkar vara hemmagjort lustigt nog, men det är väl ingen omöjlighet om svarvaren är kunnig och svarven ok. Men det verkar onekligen väldigt jobbigt att få till. Alternativt är den uråldrig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.