Är det nån här som har någon erfarenhet av billigare snöslungor?
Vi skulle verkligen behöva en tvåstegsslunga (med drift, fram o bakåt) men är inte beredd att betala de 12-20000kr som behövs för att köpa en maskin av kändare märke (Stiga, Honda, Toro o.s.v.).

Så, nån som har några erfarenheter av andra maskiner som ligger i 5-7000kr-klassen?
T.ex. MEEC från Jula eller MTD som säljs av vissa försäljare?

Jag är fullt medveten om att dessa inte är lika bra som t.ex. en Honda men med en nyfödd hemma så måste ibland ekonomin får vara med och bestämma oxå...
Jag har tittat en hel del på begagnade slungor men tycker slungorna av "finare" märken ser riktigt slitna och "skabbiga" ut i denna prisklass...

Tacksam för alla tips!

/ magnus
 
Har precis köpt den mindre Meecen från Jula och är i stort sett nöjd! De problem jag har med den är dels att den kan vara ruggigt svårstartad med snöre när den är varm, ingen aning vad det beror på, dels att skyddet för ljuddämparen redan börjat gå sönder. Annars är den kalas. Har kört i c:a 45 cm halvfuktig snö och det har fungerat bra.

Lyckades köra av en brytpinne idag men det var snabbt löst. Strålkastaren är kanonbra att ha i dåligt ljus. Rekommenderar jag den då? Mja, det gör jag nog men det beror nog lite på hur tungt du ska köra den. En av fördelarna med den är att den väger på c:a 75 så den är hyfsat lätt att baxa runt. En 170 kilos är nog inte riktigt lika lätt.

Kunde möjligen önska mig en snabbare backväxel...
 
Jag skulle rekommendera en märkesslunga, Begagnad kanske? Främst med tanke på reservdelshållningen, ett känt märke med t.ex Honda eller Briggs & Stratton maskin får du tag i delar till även efter många år.

Skulle inte jämställa Meec med MTD, tycker MTD håller betydligt högre klass (och pris) än Julas kinesiska slungor.
 
Köpte själv en MTD med Briggs & stratton motor i samma prisklass som Julas Meec mycket därför att Jula hade slut på sina och Hornbach var det alternativet som låg nära till hands och de hade en hemma i samma prisklass.

Den hade kostat 6995:- men var nedsatt till 5895: har jag för mig.

I Skåneland behöver man sällan någon kraftigare maskin och denna fyllde sin funktion så det räckte för mig.
Dock lite bekymmer med att snön satte igen utkastaren när det blev lite blötare snö men den är lättstartad och lättmanövrerad.
Underbar att ta till när det rasade ner 5 kbm blötsnö från taket som landade mitt på uppfarten.
Man flyttade detta på mindre än en halvtimme över på andra sidan gatan och då var jag glad för min investering.
 
Tack så jättemycket för svaren!
Skönt att se att det finns personer som vågat satsa på dessa lågprisprodukter på ett forum.

Jag har ännu inte bestämt mig för hur det blir även om det nu lutar lite åt Julas minsting.

Men, hur är det med reservdelar till dessa? Den där brytpinnen t.ex., vart kan man hitta nya såna?
 
Ett allmänt råd är att köpa en kraftigare maskin än man tror sig behöva, minst 8Hk. Då blir man inte besviken den dag det är riktigt blöt snö.
Har man bara en smal bilväg att skotta kanske det går bra (men långsamt), men är det en gårdsplan på några meter behövs en slunga som kan kasta iväg snön tillräckligt långt.
Brytpinnen har jag ersatt med en vanlig M5...den bryts också av om nåt fastnar...
 
MTD är en mycket stor Amerikansk tillverkare av trädgårdsmaskiner för både proffs och amatörer med ett antal varumärken: Cub Cadet, Cub Cadet Commercial, Cub Cadet Yanmar, Troy-Bilt, White Outdoor, Yard-Man, Yard Machines, Bolens, Arnold, GardenWay, MTD Pro and MTD Gold.

Företaget bildades för 77 är sedan,

Jag har själv en MTD snöslunga som är 10 är gammal, har startat på första rycket varje gång, Även första rycket för säsongen vilket inte mina maskiner från Huskvarna eller Stiga gör.
 
Känns ju tryggt att veta för framtiden ;)
 
Köpte en beg Mtd 611D 5,5 hk på blocket för nån månad sen.
Måste säga att jag är suveränt nöjd än så länge. startar på första rycket jämt:)
 
Magnus 07...du har ett PM
 
Med en budget på bara 3-4kkr hittar du begagnade tvåstegsslungor från kända märken, om än deras minsta modeller (50-55cm bredd, 5hk), och möjligtvis med några år på nacken. Men fräscha remmar på det så är det bara tuta och köra, så slipper du Meec-segmentet.

Men det kräver lite is i magen. Jag hade is i magen i fjol, tappade motivationen lite mot senare delen av säsongen och lät några vettiga exemplar på blocket passera. Men för några veckor sen dök motivationen upp och tre veckor senare köpte jag en Toro 521 -00 som mest stått i ett garage sen ny, för tretusen jämnt. Visst jag hade lite tur i ålder och hur mycket den gått, men att hitta en märkes-tvåstegs-slunga för den pengen utan att behöva åka långt är klart görbart.
 
Min far köpte 6,5 hk på jula och remmen till själva slungan hoppade av efter 2 timmars körning så kvalitén gav inget vidare intryck, man måste klyva maskinen för att få på den igen så det var bara att åka in med den.
Vi ville få pengarna tillbaka då den inte motsvarade förväntningarna men de vill skicka den på reparation och det ska ta ca 2 veckor, låter ju jättekul när man använt den 2 timmar.

Dessutom ville jag lämna tillbaka en LED lampa som jag köpt fel sockel på men hade försiktigt klippt upp förpackningen innan jag såg det och den fick jag inte ta på öppet köp eftersom den var öppnad, sånt har aldrig varit ett problem på varken Clas Ohlson eller Biltema, varan är ju oanvänd och orginalförpackningen hade jag med mig, är ju omöjligt att öppna dessa förpackningar utan att ha sönder de.
 
Milkshaken
importensketsig skrev:
Med en budget på bara 3-4kkr hittar du begagnade tvåstegsslungor från kända märken, om än deras minsta modeller (50-55cm bredd, 5hk), och möjligtvis med några år på nacken. Men fräscha remmar på det så är det bara tuta och köra, så slipper du Meec-segmentet.

Men det kräver lite is i magen. Jag hade is i magen i fjol, tappade motivationen lite mot senare delen av säsongen och lät några vettiga exemplar på blocket passera. Men för några veckor sen dök motivationen upp och tre veckor senare köpte jag en Toro 521 -00 som mest stått i ett garage sen ny, för tretusen jämnt. Visst jag hade lite tur i ålder och hur mycket den gått, men att hitta en märkes-tvåstegs-slunga för den pengen utan att behöva åka långt är klart görbart.
Själv har jag haft förmånen i vinter att få låna min grannes TORO 524... ca 30 år gammal, den är helt enorm, bara att braka igenom vallar, tung och lätt snö. Inte så många växlar, men fullt tillräckligt... Nu har jag fått nys om att en annan granne har en likadan, den används inte, har fått svar om att växlarna funkar inte... så.....:) jag ska lägga ett bud har jag tänkt....
Mitt råd till trådskaparen är, köp ett känt märke, somkan lagas av dom flesta, och som garanteras reservdelar till i många år....
Vidare tror jag att de är fallförgasare på TOROS vilket gör att man inte behöver bekymra sig om membram var och vartannat år....
 
Bra tips är annars att , om det är möjligt... , köpa en slunga med 220v elstart. Det är inte så skoj att dragstarta en motor på + 7 Hk som stått still över säsongen. Finessen med 220v jämfört med batteri är naturligtvis att även batterier åldras och måste bytas just då det har snöat av attan. Har själv en Partner SB270, 9 hk Tecumseh och 220 elstart. Den steglösa transmissionen är lite knepig att välja hastighet med men annars är den bra.
 
Såg att Biltema kommer med två modeller som nyhet i år!

Verkar prisvärda i förhållande till prestanda ....om de nu håller ihop :surprised:P
någon som klämt på dem än och sett vad det handlar om?

Hittar bara den mindre på hemsidan men båda finns med i katalogen....
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Tradgard/Vinter/Snoslunga-ST-6501/

/G .......(som själv har en modifierad Honda HS522).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.