Hej! Ska köpa en tigersåg nu snart för att använda professionellt. Har dock dålig koll på vad som finns, samt vad man "ska ha" men nån slags avvibrering är nog smart. Prisnivå tänker jag mig kanske 3000 ex moms, men gärna mindre. Tacksam för tips!
 
jag "äter tigersågar " anser min chef :)

hehehe
vad jobbar du med ? de som har hållt bäst för mig är milwaukee , men å andra sidan skakar man satan efter att ha använt dem, Hilti är mer av vibrerade man då måste man köpa deras större modeller för att de ska hålla, Wsr 1200 och uppåt

Är röris till vardags och vi misshandlar nog våra grejor hårt mad alla järnrör och så
 
Redigerat:
Har en kund som provat flertalet tigersågar på marknaden då dom kör extremt hårt med dom.
Den enda som klarar deras jobb är Milwaukee och då står dom och kapar sönder bilar hela dagarna...
 
OK, Milwaukee är det som gäller alltså? Men inte gällande avvibrering? Kommer att använda den till att kapa gamla timmerväggar med tillhörande handsmidda 6" spikar. Vem har dom bästa bladen och är det universalkopplingar till blad eller har alla tillverkare sin egen "koppling"?
 
Bladen har universalfattning. Det finns väldigt många olika typer av blad, och jag är övertygad om att varje tillverkar har något som är specat för just tjockt trä med spik. Jag hade sett till att bladen hade progressiv tandning och är i bimetall.

Jag har använt blad av toppkvalitet från Lenox, Bahco, Starrett och Bosch. Festool tillverkade (jag tror de har slutat med det) blad, har ej provat dem, men har all anledning att misstänka att de är bra.

Jag har använt Hilti och Milwaukee tigersågar som hemmafixare och i den rollen har båda fungerat utmärkt. Ett proffs som använder dem mer hade garanterat märkt större skillnad. Att ha mycket kraft är speciellt viktigt i en tigersåg enligt min mening, så köp en så kraftig du kan få tag på - speciellt som det är 6" timmerväggar du ska igenom.
 
Jag rekommenderar varmt hiltis större modeller. En hög avverkning och komfort.
 
Hilti eller milwaukee.
Würth gör bra rivningsblad.
 
Flex har en modell som är vinklingsbar om det underlättar för dig?
 
H
Läste en insändare om en som bl.a. sågade ner oljetankar. Han hade provat alla blad på marknaden och Lenox är det bästa som finns på marknaden. har du ett bra blad så är det mindre viktigt vad du har för maskin. Lenox är dock svåra att köpa i Sverige. Festool har blad för tigersåg, sök på Ebay. Har med stor framgång kört med Dewalt DC385. En 18V maskin som fungerar mycket bra samt är sparsam med batteri. Kapade lite 140*140 och med rätt blad är det som att såga i smör.
Lenox kan man ibland köpa på Tradera för en liten peng.
 
Tänk på att det finns sågar med och utan pendlingsfunktion. Ska du såga i grova stockar vill du garanterat ha pendlingsfunktion då det ger betydligt bättre avverkningshastighet.

Sågade 3"-plankvägg med Makita 3050(utan pendling) resp. Hitachi CR 13 VA med pendling och det skiljde en faktor 2 i hastighet, minst.
 
nanowire skrev:
Tänk på att det finns sågar med och utan pendlingsfunktion. Ska du såga i grova stockar vill du garanterat ha pendlingsfunktion då det ger betydligt bättre avverkningshastighet.

Sågade 3"-plankvägg med Makita 3050(utan pendling) resp. Hitachi CR 13 VA med pendling och det skiljde en faktor 2 i hastighet, minst.
Håller till 100% med nanowire om detta. Nu tror jag i och för sig att alla dagens proffssågar har pendling, men ändå.
 
Nej, det verkar som de mindre modellerna (oftast?) sakna detta, ex. Makita 3050, Hitachi VA 13 V.

Jag antar att pendling inte är någon fördel om man sågar metall (jag stänger åtminstone av pendlingen när jag sågar metall) och dessutom väger och kostar de mindre.
 
Aha, det visste jag inte. Jag ändrar mig till att Hiltis och Milwaukees modeller har alla pendling, även milwaukees minsting 800. Men som jag skrivit ovan, jag rekommenderar de största tigersågarna.

Och ja, pendlingar brukar rekommenderas att vara avstängd i metall, fast ibland tycker jag att det funkar rätt bra med pendling i metall också faktiskt.
 
Daniel_N skrev:
Och ja, pendlingar brukar rekommenderas att vara avstängd i metall, fast ibland tycker jag att det funkar rätt bra med pendling i metall också faktiskt.
Det beror väl antagligen på vad man sågar. Kan kanske vara en fördel genom att det ändrar angreppsvinkeln kontinuerligt men precisionen och snittkvalitén blir nog lidande. Om man nu kan tala om precision när det gäller tigersågar ;)
 
Jag tror inte Milwaukee 1000-sågarna har pendling heller men jag kanske inte tittade tillräckligt noga på hemsidan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.