nanowire skrev:
Jag tror inte Milwaukee 1000-sågarna har pendling heller men jag kanske inte tittade tillräckligt noga på hemsidan.
Nej, även detta har du rätt i. Jag är verkligen inte på topp idag....Ber om ursäkt för all falks info jag sprider. 800 har pendling, men inte 1000. Jag har kört med 800 och 1300 och de har båda pendling, och sen så bara antog jag att det inte fanns någon mellanmodell utan...men där ser man hur det går när man antar för mycket....:surprised:
 
Jag utgick från att alla dyrare tigersågar hade pendling och upptäckte först senare att Boschs nätanslutna tigersågar inte har det... Det har väl inte varit något stort problem egentligen, men jag skulle köpa en annan. Som du skriver, nanowire, har jag också förstått det som att man inte använder pendlingen för metallarbete, och inte heller på sticksågar.
 
Mr Handyman skrev:
Jag utgick från att alla dyrare tigersågar hade pendling och upptäckte först senare att Boschs nätanslutna tigersågar inte har det... Det har väl inte varit något stort problem egentligen, men jag skulle köpa en annan. Som du skriver, nanowire, har jag också förstått det som att man inte använder pendlingen för metallarbete, och inte heller på sticksågar.
På sticksågar har jag testat med pendling i metall, men det var inget vidare. Men som jag skrev ovan, i vissa situationer så har jag upplevt bättre resultat med pendling än utan i metall med tigersågen. Men enligt instruktionsboken så köres metall utan pendling.
 
hokanp skrev:
Läste en insändare om en som bl.a. sågade ner oljetankar. Han hade provat alla blad på marknaden och Lenox är det bästa som finns på marknaden. har du ett bra blad så är det mindre viktigt vad du har för maskin. Lenox är dock svåra att köpa i Sverige. Festool har blad för tigersåg, sök på Ebay. Har med stor framgång kört med Dewalt DC385. En 18V maskin som fungerar mycket bra samt är sparsam med batteri. Kapade lite 140*140 och med rätt blad är det som att såga i smör.
Lenox kan man ibland köpa på Tradera för en liten peng.

Har köpt flera Lenox-blad hos Flinks järn. Finns säkert på flera ställen. De må vara dyra men med tanke på dess avverkningsförmåga och hållbarhet så är de faktiskt prisvärda jämfört med allt annat jag provat. Har provat ungefär en handfull märken b.la. DeWalt, Bosch, Hilti, Milwaukee och säkert några till. Samt diverse noname.
 
Jag tycker pendling kan vara bra när man sågar i tunnare metall med tigersågen. Den liksom river mer plåt då och man fastnar mindre ofta.
 
Jag köper mina Lenox blad på tradera, till skapliga priser :)
OCH kommer nog aldrig köpa något annat märke

Edit: dessutom har jag en kina maskin inköp på Harald N som har fått slite hund både i metall och trä.
Dock ingenting för företagare givetvis.
 
Redigerat:
Ja om det finns just när man behöver så är Tradera ett billigare alternativ men dessa förbrukningsvaror tenderar att ta slut just när det är akut och då kan man inte vänta på någon auktion.
 
Angående pendling så verkar det som nästan ingen batterimaskin har detta av ngn okänd orsak? har frågat makita och bosch varför det inte finns i deras program men har inte fått ngn förklarig av ngn av dom..
 
Därför köper jag lite då och då.:rolleyes:
Helt riktigt Binesh, men så är jag bara hemmapulare också.
 
Om jag inte minns fel så ska Boschs batteritigersåg ha just pendling, men jag kan minnas fel.
 
Problemet är bara att jag har uteslutande de walt och makita i firman och det är jobbigt med en batterityp till... synd dom inte kan få till en standard på batterier
 
Daniel_N skrev:
Jag har använt blad av toppkvalitet från Lenox, Bahco, Starrett och Bosch. Festool tillverkade (jag tror de har slutat med det) blad, har ej provat dem, men har all anledning att misstänka att de är bra.
Tittade precis igenom min låda med sticksågsblad, och kom på att jag har ju testat lite andra blad också. Atlas Copco supersharp träblad från Harald Nyborg var otroligt bra, och lätt de mest prisvärda blad jag har använt, tyvärr köpt jag bara ett par stycken, och nu tror jag inte att Harald Nyborg har dem längre. Ridgid bladen var riktigt bra. En del av boschbladen var inte toppen (jag skrev ovan att de var toppen - det gller bara vissa av boschbladen). Viking hårdmetallblad från Harald Nyborg var kass.
 
Daniel_N skrev:
Nej, även detta har du rätt i. Jag är verkligen inte på topp idag....Ber om ursäkt för all falks info jag sprider. 800 har pendling, men inte 1000. Jag har kört med 800 och 1300 och de har båda pendling, och sen så bara antog jag att det inte fanns någon mellanmodell utan...men där ser man hur det går när man antar för mycket....:surprised:
Min Milwaukee SSPE 1000 QX har pendling...
 
Oj, många svar! Kul! Har tittat på hiltis hemsida nu, men får inga priser, kanske beror det på att jag inte har någon användare, men tänkte kolla här om nån vet vad modellerna WSR 1400-PE samt WSR 1250-PE kostar?

För Hilti samma typ av prispress mot återförsäljare som festool eller går det att deala där något?
 
Jag måste rekommendera Makitas tiger jr3070ct. Den är avvibrerad, har pendel och rejält med kraft (1510 watt). Tror jag gav ca 3400 med moms.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.