Hej.

Jag är lite sugen på en sån här: http://images.google.com/imgres?img...ander&hl=sv&rls=com.microsoft:en-US&sa=N&um=1

Den används flitigt utomlands och finns i var och varannan workshop.Här har jag inte sett en enda förrän nu när jag surfade på ejcas produkter som är generalagent för Jet maskiner.
Är detta ett underskattat hjälpmedel här i sverige eller vet folk bara inte vad det är eller finns där någon annan rimlig förklaring till varför den inte gillas här.
Jag hade själv tänkt ha den till finputsning av fräsmallar och svåråtkomliga ställen på diverse projekt.
Någon som har lite input att ge??
 
Ingen direkt input mer än att jag själv vill ha en också. Har ingen aning varför de inte är så populära - föreställer mig att de är utmärkta till en massa slipning, tex mdf till fräsmallar borde vara mycket smidigt när man ska göra något rundat och vill ta bort märkena efter sticksåg etc.

Däremot har jag reagerat på att i princip alla spindle sanders har en alldeles för litet bord för min smak - man vill ju gärna kunna slänga upp även något lite större, och samtidigt få det att ligga ordentligt.
 
vad trevligt att du ville ha en också.Går man till proffsbutikerna så står dom som frågetecken och man känner sig som en utomjording varje gång dom svarar "en vaddå för nåt???".ja en spindel sander eller oscillerande vertikalslipmaskin.Nej det vet jag inte ,det har jag aldrig hört och jag har ändå jobbat här i 20 år,bla bla bla bla,
 
Satt och hoovrade över beställknappen på en kina-dito från nån svensk butik för bara ngn månad sen, har också länge velat ha.
 
sedärja, här finns fler utomjordingar än jag .
 
Jag tror faktiskt inte att det är du som är utomjording. Snarare så är min uppfattning att även de som arbetar i de mer proffessionella butikerna har rätt dåligt koll på maskiner/verktyg som inte finns i det senaste reklambladet eller i hyllorna. Tex så var det mycket få som visste vad en parallelltving var när jag försökte få tag på priser till sådana (se denna tråd: http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/117871-gruppkoep-parallelltvingar.html).

Men sanningen är nog en aning mitt emellan....vi är lite utomjordingar....och de har inte fullt så grym koll som man skulle kunna önska...
 
importensketsig skrev:
Satt och hoovrade över beställknappen på en kina-dito från nån svensk butik för bara ngn månad sen, har också länge velat ha.
vad fick dig att tveka.??Priset var ju helt rätt.Men china är ju china förstås
 
Fine Woodworking testade spindle sanders i "Tools & Shops" Winter 2006/2007.

Där kom man fram till att vare sig motor speed, oscillations per minut eller "spindle stroke" (vilket jag antar är hur långt den rör sig i varje oscillationsrörelse) spelar någon roll för slutresultatet - det är lätt att slipa ner till en linje oavsett dessa parametrar.

Tyvärr verkar författaren mest bry sig om det finns bra ställen att lägga reservspindlar, verktyg etc i fack på maskinens bas....det är saker jag själv inte bryr mig så mycket om. Några av maskinerna hade "miter slots" vilket kanske kan vara bra om man vill slipa en kant rak. Vinnare blev en Ridgid EB4424 för den hade bra förvaringsmöjligheter, och dessutom kunde den lätt konverteras till en liten belt sander.

Själv funderar jag på att bygga en egen spindle sander. En kraftig 3-fasmotor som med remdrift driver axeln, och sen en liten 230-fasmotor som sköter oscillationen, atingen genom att lyfta en hel platta där den stora motorn+axeln sitter eller bara genom att lyfta axeln...får se hur det blir.
 
Redigerat:
intressant.Synd att det inte verkar finnas nån ridgidåterförsäljare här för mer än rör och pressverktyg.
Kollade ridgid.se och där fanns bara rörmokargrejer.Frågan är om proffsbutikerna kan luska fram nåt ex med europeisk standard.Det brukar dom ju också tycka är lite besvärligt iofs.Skulle köpa Dewalts nya planhyvel som finns på nätet.Det verkar vara helt omöjligt att få fram med svensk stickpropp och nätspänning.så man får väl kolla i tyskland eller nåt .Men jag är fortfarande för feg att importera själv från olika sajter.

Ditt projekt att bygga en låter ju inte helt orealistiskt men frågan är om man tjänar på det i slutändan.Så fall mer för att det är roligt att lyckas än av ekonomi.Tid är ju pengar.En helg tar det nog och det är en fin ridgid maskin om jag hade jobbat dom timmarna istället.
 
Redigerat:
Har tittat på Jets variant länge, men jag visste inte att det fanns varianter hos svenska handlare.
Kan ingen prova en kina ;)
 
Record Power gör en sån. Bobbin Sander BBS100. Engelskt jubileumspris just nu £250. Vad den kostar i Sverige vet jag inte, men EAB ska ha dem.

http://www.eabkungsmaskiner.se/
 
bax skrev:
Jag antar att ni känner till både Kirjes och Planorex.

[länk]
[länk]

Planorexen har jag i min vertilkalfräs. Den funkar bra, det har hänt någon gång att jag behöver en mindre diameter men det är faktiskt sällan.
Kirjes har jag ingen erfarenhet av.
Vad tycker du om slipresultatet, med tanke på att jag antar att den inte oscillerar? Blir det inte mycket ränder etc?
 
Nu har jag ju inte snickeri som jobb så jag kanske inte har det yttersta kravet på kvalitet (ännu). Jag är nöjd med slipresultatet, visst man kan skönja ränder, ibland, men då gör jag en snabb putsning med ett fint papper. Jag kör med 150-korn, då tycker jag avverkningen är lagom, har skam till sägandes inte provat med finare korn :surprised:
Men man måste vara fokuserad och stadig på handen, annars går det fort att den ätit sig förbi markeringen :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.