Hej på er!
Har bestämt mig för att byta ut min gamla Bacho Minimaster, ett gammalt återvinningssystem som sitter ihop med köksfläkten. Familjen har tröttnat på det ständiga bruset i köket plus att som köksfläkt funkar den inte, det osar väldigt när man steker nåt. Jag har fått en offert på ett aggregat som ska sitta på vinden och kopplas ihop med det befintliga rörsystemet, köksfläkten byts ut (ingår ej i offerten). jag har själv fått en ide om att sätta ett frånluftsdon ovanför braskamin för att så att säga "hjälpa" till att värma upp frånluften när vi eldar (smart eller dumt? :-/), det blir en ny rördragning på ca 10 m (isoleras och ligger fritt på vinden), jag själv tar hål i taket. Vårt hus är på 113 kvm och nu undrar jag om offerten jag fått på detta verkar vettig, ventilationsfirman vill ha 49.000 ink moms, eller om jag gör det mesta själv 38.000.
Tacksam för svar!
Norrlänningen :D

 
Pottan skrev:
jag har själv fått en ide om att sätta ett frånluftsdon ovanför braskamin för att så att säga "hjälpa" till att värma upp frånluften när vi eldar (smart eller dumt? :-/)
Dumt.
Idén om att ha ett extra frånluftsdon över kaminen är ganska vanlig, men det är ingen bra lösning. Frånluften skall sugas ut från våtutrymmen och andra "smutsiga" rum. När du har ett frånluftsdon i vardagsrummet (?) kommer den friska luften som juh just har kommit in i samma rum att gå ut igen och ta en massa värme med sig till ingen nytta. Du får alltså SÄMRE EKONOMI med denna lösning. Du skall fortsätta att ha tilluft i vardagsrummet, och låta värmen från kaminen vandra genom huset bort mot frånluftsdonen i våtutrymmena.
Du får visserligen lite mer värmeåtervinning i FTXen med varmare frånluft, men det är effektivare att den värmen får gå direkt ut i huset!

Någon proffesionell ventilationare som håller med mig?
 
Sätt inget frånluftsdon vid kaminen låt värmen spridas mot WC och Tvättstga kök och de rum som verkligen behöver frånluft. Tilluft i Sovrum 4 l/s / person och resten i Vardagsrum / Allrum.

/Patrik
 
Inte tillräckligt snabb SkaneErik han före.

Men det är precis som han skriver återvinningen ökar inte med många procent.

Ang priset så låter det rimligt ett aggregat kostar ca 15-25kkr beroende på fabrikat och modell sedan tillkommer kanaldragning, takgenomföring, takhuv, ljuddämpare (snåla inte på dessa!) , arbetskostnad

Spis fläkten hur gör du med den, separat fläkt, kopplat till FTX eller Kolfilterfläkt?

Ingår EL anslutning och styrning?

Ingår isolering av kanaler och aggregat på kallvind?

Vilket FTX aggregat är offererat?

/ Patrik
 
Kanon! vad bra med alla svar!
Då skippar jag idén med en frånluftsventil över kaminen. när det gäller köksfläkten så blir den separat från FTX-systemet och går ut i den befintliga kanalen, eldragningen ingår inte i offerten och det blir inte så mycket rördragning i och med att vi kopplar aggregatet på befintligt system. Maskinen som är offererad är en COVENT CMG 400.
Norrlänningen ;D
 
Har gort samma sak som du. En ny FTX på kallvinden och en separat köksfläkt som går ut i den gamla pipan.
Det fungera alldeles utmärkt och arbetet var inte svårt alls. En vinkelkap, Stiletto metallsåg, borrmaskin och en poppnitstång är verktyg man behöver. Spirorör är lätt att arbeta med.
I vår FTX kan man sätt in en sommartillsats. Då man tar bort värmeväxlaren. Det rekomenderas för vi hade det riktigt svalt innomhus i sommras då värmeböljan kom.
 
Vad finns det mer för fabrikat av FTX-aggregat som kan ersätta en Bacho minimaster?

Går det att kombinera en luftvärmepump (tilluft) med värmeåtervinning (FTX)?
 
En bra ersättare till BacoMinimaster är Flexit k3
kolla in på www.usv.se
 
En bra ersättare till BacoMinimaster är Flexit k3
kolla in på   www.usv.se
Visst finns det många likadana ersättare till minimaster men eftersom trådskaparen vill slippa bruset i köket och placera det på vinden så finns det andra bättre lämpade aggregat.
Köp hellre ett aggregat med roterande värmeväxlare för bättre verkningsgrad min 80%.
Flexit K3-X-TT har plattvärmeväxlare och enligt spec 82% verkningsgrad men om man räknar energin för avfrostningen så är 60-65% mer sannolikt.

Jag tycker du skall kolla på HERU eller Swegon VVVA

/Patrik
 
Pasta skrev:
Flexit K3-X-TT har plattvärmeväxlare och enligt spec 82% verkningsgrad men om man räknar energin för avfrostningen så är 60-65% mer sannolikt.
/Patrik
K3'an finns numera även med roterande värmeväxlare. (bara för att informera) :)
Och är rätt stor skillnad i ljud på K3'an och gamla MiniMaster (eller Ventex200 för den delen).
Barra för att ge ett alternativ till att sätt aggregat på vinden.
Har även börjat komma en hel del små "skåpsmodeller" av olika aggregat som passar att sätta i t.ex. tvättstuga.
 
K3 med TT vxl skulle passa trådsparens hus bra eftersom han bara behöver ca 40 L/s i sitt flöde.

Men även Heru 50 är ett perfekt val om han vill sätt
det på vinden.
 
Hej igen.
Har nu fått en ny offert från en annan firma, De vill sätta in en Heru 75, kanske för stor för vårt hus men det hade någonting att göra med att på 75:an kunde man stänga av återvinningen under sommaren, vilket man tydligen inte kunde göra på den mindre maskinen. De vill ha 45.000 ink moms inkl 4 ljudämpare, exklusive eljobbet som jag löser själv. är det ett ok pris ???
Norrlänningen
 
HERU innehåller:
• en roterande värmeväxlare, tillverkad av
aluminium, placerad centralt i aggregatet

• radialfläktar med B-hjul och ytterrotormotor
som är anslutna med snabbkontakter
och är mycket lätta att ta ur för
rengöring

• filter av klass EU7 eller EU5.Tryckvakt
finns som ger indikering vid smutsiga filter.

• en extern manöverenhet med trelägesomkopplare
för fläktarnas varvtal (mingrund-
och forcerad ventilation). Där finns
även avstängningsmöjlighet av rotorns Aggregatbeskrivning


Värmeåtervinningsaggregaten HERU 50 och HERU 75 är konstruerade för till- och frånluftsventilation
med värmeåtervinning. HERU kan användas i villor, kontor, lägenheter mm där stora krav ställs på hög temperaturverkningsgrad, låg energiförbrukning, låg ljudnivå och hög driftsäkerhet.

Tekniska data HERU 50 HERU 75
SPÄNNING 230V 50Hz 1fas 230V 50Hz 1fas
MÄRKSTRÖM 0,58A 0,90A
EFFEKT 132 W 200 W
VIKT 63 kg 65 kg
ANSLUTNINGAR ∅160 mm ∅160 mm
Manövercentral: Kopplingsplint för anslutning i
aggregatet, eldragning/koppling skall göras av
behörig elektriker.

Detaljer drivmotor, om man vill koppla bort
värmeåtervinningen, t.ex sommartid.
Aggragatets fläktar bör dock gå kontinuerligt.
Indikering finns för drift (grön),
samt för filterbyte (röd)

http://www.ostberg.com/pdf/bruks_heru_50.pdf

Verkar som om dom vill sälja på dej nått du inte behöver,men kolla in på www.usv.se och få ett pris av dom som jobbar på hela sverige.
 
Minkravet på ventilation 0,35l/s / m²x 113m² = ca 40 l/s.
Själv skulle jag inte titta enbart på minkravet för hela huset utan vad som behövs i enskilda rum och utgå från behovet av frånluft i wc dusch tvätt och kök.
utan att veta planlösningen så är det svårt att räkna ut vilket flöde som behövs.
Det som skiljer HERU 50 och 75 är endast fläkt och motor i övrigt samma.
Större fläkt och motor = lägre ljudnivå vid samma flöde.
Med Heru 75 får du större möjlighet till att forcera ventilationen vid behov med driftlägena Min, Grund och forcering.

Priset är nog OK men du kan spara en hel del på att göra jobbet själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.