Jo, har funderat mer och mer att göra det själv!
Har tänkt att använda det gamla systemet som det är och placera det nya aggregatet rakt ovanför där den gamla minimastern satt och så att säga koppla ihop med befintligt rörsystem plus att sätta ljuddämpare på ventilerna i sovrummen och vardagsrummet. Köksfläkten får blåsa ut i befintlig takventil, vill inte göra ett hål i taket utan tänkte använda mig av en kombihuv för ventilationen. Har precis dragit i väg ett mail till "usv" om lite prisuppgifter.
Ni som har koll på detta får gärna komma med invändningar och tips.
Norrlänningen :-/
 
Sätt gärna ljuddämparna direkt efter aggregatet så behövs inte lika många som att sätta vid varje rum!

/Patrik
 
Aha! :surprised:
Är som sagt en amatör inom ämnet!/Norrl....
 
Kontrolera om det inte redan finns ljuddämpare i systemet. Om du sätter agregater direkt ovanför, kommer du att använd dom och då spara på den kostnaden.
 
Ursäkta en dum fråga, hur ser en sådan ljuddämpare ut ???
 
Ljuddämparna på kanal brukar vara dubbla kanaldiametern och upp till en meter lång. Så ser dom ut i mitt hus....
 
Hej igen
Har nu fått mer att fundera på!
Kombidon på gaveln eller ett nytt hål i taket, för och nackdelar? Har betongpannor på taket.
Norrlänningen
 
Kombidon fungerar bra och du slipper genomföringa i tak som riskerar at börja läcka.

Viktigare är i vilket väderstreck du installerar kombidonet, norrläge är att föredra för att slippa sommarvarm luft.

/Patrik
 
Tyvärr så kommer maskinen stå mot södra gaveln :'(, är det värt att dra en rör rakt genom hela vinden för att sätta kombidonet på norrsidan?
Norrl...
PS vi har idag väldigt jobbigt med värme i huset under sommarens hetaste perioder.
 
Insugningsröret behöver inte isoleras, så det endast kostnaden för ett längre rör som kommer till. Utblåset ut genom taket. Det finns färdigtillverkade huvar att köpa. Varmt på sommaren? Som tidigare sagts: Kan man koppla förbi värmeväxlingen på sommaren blir det svalar inne.
 
Om du har plats på vinden så tycker jag du kan dra kanalen till norrgaveln och dimensionera den så att du inte får för högt tryckfall.

Insugningsröret behöver inte isoleras, så det endast kostnaden för ett längre rör som kommer till. Utblåset ut genom taket. Det finns färdigtillverkade huvar att köpa. Varmt på sommaren? Som tidigare sagts: Kan man koppla förbi värmeväxlingen på sommaren blir det svalar inne.
Risken med en 15 m lång oisolerad kanal på vinden är att luften värms i kanalen, på sommaren kan vindar bli väldigt varma inte ovanligt att det kan bli över 50°C.

/Patrik
 
Isolera är bäst eller?, sen ytterligare en säkert dum fråga men i och med namnet kombidon! så får jag för mig att ingående och utgående luftkanaler går via den
????, ni pratar om en kanal/norrl..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.