Y
Valet är mellan två avfuktare, Woods 28 och Woods 36.

Woods....DS28.........DS36
liter.........10,4...........13,2 (i timmen vid 20grader)
liter.........17,5...........20,8 (i timmen vid 32grader)
watt........461............510
ljud.........50dB..........58dB
yta.........140m2........190m2
vikt.........24kg...........26


Tänkt att ha i tvättstugan. Men att kunna tjänstgöra vid fuktskador å så som kanske händer.

Viktigt är att den inte låter som ett korståg då det är i (ytter)vägg med sovrummen.
- 8dB mer vill jag minnas kan ha en ganska drastiskt hörbar skillnad. Finns någon gräns där det egentligen blir dubbelt så högt intryck.

Båda kostar typ lika mycket.

Hur hade ni resonerat?




http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=96508,106677
 
DS28 lätt. 3 dB motsvarar en dubbling av upplevd ljudnivå, DS36 låter alltså nästan 8 ggr så mycket. Att tvätten tar lite längre tid att torka brukar inte spela någon roll.

Får du en fuktskada brukar det vara ett försäkringsärende, varvid de tar dit en firma som torkar ut och reparerar.
 
DS28 med hänvisning till ljudet. 8db är mycket.
 
Tycker generellt att Woods är högljudda som tusan - Körde min DS15 i källaren och det gick knappt att sova uppe. Enligt Woods själva är den mest avsedd för krypgrunder och utrymmen där man inte direkt tillbringar tid. Räknar inte med att DS28 är tystare...

Allt finns i denna tråd
 
Y
När jag läste någon kommentar så såg jag att det finns olika steg på maskinerna, ifall man kör på lägsta.. Så kanske den större är tyst men effektivare? Något som inte framkommer via prisjakt vad de ger i olika effektlägen men..
 
Liten korrigering bara - visst är det väl så att 3 db är en fördubbling av ljudstyrkan men först vid 10 db upplever man det som en fördubbling?
 
Y
Typiskt, kanske skulle se efter något annat fabrikat.
 
Vi har en ds 36 i vår källare. Vi hör den inte alls uppe. Supernöjda med den. Det är klart, vi har inte sovrum vägg i vägg så kan inte uttala mej om hur mycket den stör. Den är bra och effektiv och avfuktar källaren riktigt bra.
 
Jag gick på en Mitsubishi MV-E16VX och är supernöjd, snygg, tyst, mindre än Woods DS15.

Dessutom retade jag mig ganska mycket på Woodsen - 2 steg på hastighet, vred för humidity helt utan indikering, dvs, man fick köra den till man nådde rätt fuktighet - Och då måste man ha en hygrometer - för att sedan vrida lätt på vredet tills den startar/slår av.
E16 indikerar fuktighet i display och man ställer in i steg om 5%. Dessutom med funktioner som mögelindikering, luftrenare, tvätt läge och dylikt. Men fortfarande har den möjlighet att anslutas till slang och avlopp. E16 är dyr - Men jämfört med Woodsen som jag körde i dryga två veckor så är jag en mycket nöjd kund.

Nu är det ett tag sedan Råd&Rön testade avfuktare men det visar ändå en del vettig information:

http://www.radron.se/tester/boende-tradgard--husdjur/luftavfuktare/
 
  • Gilla
MalinW
  • Laddar…
Jag har en ds-28 som jag är mycket nöjd med. Använder den i min källare på ~300 kubik, så kapaciteten behöver du inte oroa dig för.
 
Köpte en DS36 och ställde ner den i källaren, luftfuktigheten va på 65% innan och nu har den stått där nere i två dygn. Fuktigheten har sänkts till 59% men det är inget vatten i behållaren.

Hur kommer det sig?
 
Det tar några dagar innan det blir nåt vatten. Det var samma för mig. Trodde det var fel på vår.
 
D
BiFuel skrev:
Det tar några dagar innan det blir nåt vatten. Det var samma för mig. Trodde det var fel på vår.
Låter inte speciellt effektivt. Om det inte kommer något vatten, så har den ju inte heller avfuktat något.
 
Det gäller bara första gången den startas upp. När den är ny. Fick det förklarat av butiken där jag köpte den. Nu ett par år senare börjar det droppa vatten nästan direkt såklart.
 
D
Skulle vara spännande att höra vad butiken hade för bortförklaring...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.