Den är säkert inte alls konstig, det är bara att jag inte känner till den.

jag hade tänkt ta vattentillförsel till tvättmaskinen, men jag vet inte vad jag behöver för "kontakt".

Någon som vet och kan hjälpa en amatör?
 
  • blandare1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • blandare2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är en vanlig typ av snabbkoppling. Har letat efter en bild men hittar ingen, men jag har sett handelen som passar på någon stormarknad nyligen.
 
Den påminner i utseende om en Gardena koppling som man har till vattenslang (du får INTE ta en sådan).
De är helt i metall. Kolla in på närmaste byggmarknad som har VVS. Fråga någon i personalen där.
 
anars kan du ta och löpa ett T rör (som du sätter fast på koparr röret) och en balofix invendig gängad och utvendig gängad så skruvar du fast den på T röret och sedan skruvar du fast slangen på balofixen så är det klart så sitter koplingen fsat altid ingne risk att den skuvas av eller linade
 
oavvs skrev:
anars kan du ta och löpa ett T rör (som du sätter fast på koparr röret) och en balofix invendig gängad och utvendig gängad så skruvar du fast den på T röret och sedan skruvar du fast slangen på balofixen så är det klart så sitter koplingen fsat altid ingne risk att den skuvas av eller linade
Sant, det kanske är det enklaste att bara sätta på en T-koppling. Men nu finns ju snabbkopplingen där. Å andra sidan verkar det som om man inte kan stänga av vattnet till tvättmaskinen med denna snabbkoppling, så en balofix + t-koppling är kanske ändå det bästa.
 
En 'nyckeldel' rak eller vinklad är vad du behöver, om jag ser rätt.

FMM Art nr: 1964-1509 (rak), 1965-1509 (vinklad)

Om jag minns rätt så är vattnet avstängt i läget precis innan man kan koppla isär slangen/nyckeldelen från blandaren.
 
om du sätter in ett T rör så behöver du inte bry dig om att leta efter en ny blandare med ett sådant fäste då slipper du mycket letande om du sätter in ett T rör
 
Funderar på om inte du får varmvatten i det uttaget, eftersom det sitter på vänster sida på blandaren. Det är ju inte så bra med varmvatten till tvättmaskinen..
 
lordi skrev:
Funderar på om inte du får varmvatten i det uttaget, eftersom det sitter på vänster sida på blandaren. Det är ju inte så bra med varmvatten till tvättmaskinen..
Hmm, det är ju värt att kolla upp. Hade varit riktigt illa att börja skölja sina kläder i varmvatten.
 
nimhed skrev:
Sant, det kanske är det enklaste att bara sätta på en T-koppling. Men nu finns ju snabbkopplingen där. Å andra sidan verkar det som om man inte kan stänga av vattnet till tvättmaskinen med denna snabbkoppling, så en balofix + t-koppling är kanske ändå det bästa.
Jodå där finns avstägning. "ratten" är en kran. Det går inte att ta ur snabbkopplingen om man inte först vrider den till avstängd. Har sett liknande som diskamskinsanslutning av bänkdisk. Troligen kan du inte vrida den till öppet innan du satt i en koppling.

Jag tror att det finns slangar med fabriksmonterad snabbkoppling i ena änden och en normal "standard" skruvanslutning för maskinsidan.
 
Är det dessutom inte så att man internt i blandaren kan välja om uttaget ska ge varm- eller kallvatten? Går väl att ladda hem sprängskisser och kanske till och med monteringsanvisning från FMM:s hemsida?
 
phl skrev:
Är det dessutom inte så att man internt i blandaren kan välja om uttaget ska ge varm- eller kallvatten? Går väl att ladda hem sprängskisser och kanske till och med monteringsanvisning från FMM:s hemsida?
på vissa blandare kan man välja själv om man ska ha varm eller kall vatten
 
Ok, verkar som det finns lite att undersöka. Ingen som vet ett mer exakt namn på anslutningen? Eller har en länk till rinkebysidan som visar en sådan?

Kan jag kontrollera om den ger kallvatten utan att behöva köpa hanen?
 
rinkaby best nr: 2710 eller 2711
 
mattias_V skrev:
rinkaby best nr: 2710 eller 2711
Tack för det :D

Då återstår bara problemet om den ger kall eller varmvatten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.