Har en gammal hydrofor, med dränkpar pump i egen brunn. På sista tiden har jag fått för stora variationer i trycket i vattenledningarna där rentav en toalettspolning gör att man inte kan tvätta händerna samtidigt utan får vänta tills toatanken är fylld igen.

Hydroforen är mellan 0-6 bar och pumpen tycks slå till vid 1 bars tryck och slår ifrån blixtersnabbt då trycket stormar upp till 6 bar men backar sedan till 4,5 som tycks vara "standardtrycket". Öppnar jag en vattenkran o bara spolar lite vatten så tappar jag ner till 1 bars tryck rätt så snabbt, så mitt vatten pendlar verkligen sekundvis mellan 1 och 6 bars tryck vilket innebär någon sekunds fullfräs och sedan ner till nästan inget vatten alls...

Provade att stänga inkranen från pumpen, spolade i toaletten och stängde sedan utkranen från hydroforen. Öppnade tappkranen i botten på den och lät de sista dropparna rinna ut, sedan stängde jag tappkranen. Med alla kranar stängda öppnade jag inflödet på nytt och pumpen drog då in lite vatten (kändes som om det gick lite väl fort?!) och vips låg trycket på nytt på 4,5. Fortfarande samma svaj i vattenledningarna när jag provade nu dock, fast denna gång en hel del luft i ledningarna med.

Inbillar mig att man som amatör ska kunna fixa detta själv. Hur? Har läst något om kompressor, men jag kan inte se vattennivån i hydroforen någonstans?
 
Luftfickan är för liten i hydroforen. Du får fylla på mer luft med en kompressor, eller öppna anslutningarna till hydroforen så du får ut vattnet och får in luft istället, därefter koppla ihop och starta pumpen igen.
 
Tjena, hoppar in med mitt problem här då vi verkar ha samma oro/problem.

vi har ett system som har en injektor. alltså två slangar ner i brunnen från en pump som står mellan hydrofor och husvägg. Sedan hänger det en injektor längst ned i borrhålet som fungerar som en backventil, alltså ser till att trycket hålls på ca 4.

Nu går pumpen igång och trycket går upp, sedan faller trycket på ca 30 sekunder till ca 1 då pumpen går på igen osv.

Nu har vi haft spolbil här och spolat rent slangarna i brunnen, inspekterat injektorn, provtryckt slangarna som hänger ner i brunnen. Bytt röret mellan pumpen och injektorn. Men trycket faller ändå.

Både VVS-firman och spolbilen var förvånade. 1 på 1000 att slangarna mellan brunn och hus har en läcka. Det återstår nu att gräva upp slangarna och leta reda på läckan. givetvis ska vi provtrycka dem först. Men är det någon som känner igen problemet? Varit med om liknande?

OCH nu den stora frågan, har någon fått detta på försäkringen? Det är ju en oförutsedd händelse. Allt annat är ju tipptopp i form av pump, injektor etc.

@Shadowfire - Jag hade hissat upp sänkpumpen och gjort rent den. Beroende på hur det ser ut kan man göra det själv. Annars tar en spolbil ca 5000 ink moms för spolning av brunnsrör mm.
 
Shadowfire, beskrivningen på ditt "problem" visar att du har för lite luft i hydroforen. Du måste öppna i botten SAMT högre upp på hydroforen så att vattnet som rinner ut ersätts med luft. Hydroforen ska vara helt tom på vatten innan man startar den igen. Ett annat smidigt sätt är att byta ut den "propp" som sitter i toppen på hydroforen och sätta dit en ny nippel som man sätter in en bildäcksventil i, med hjälp av en kompressor pumpa in ny luft. Prata med nån röris så kan han säkert hjälpa dig med matr. och ev jobb det tar knappast en timme att montera ventilen.
 
kanske höja upp tillslags trycket lite. 1 bar är väldigt lite ställ upp trycket till 2 bar. o lufta hydrofon, töm den helt på vatten sen för trycker du den med ca 1.5 bar luft(när du stängt alla kranar) sen slår du på pumpen så får du en fin luftkudde..
 
Redigerat:
Ledsen för dump men jag tyckte det var dumt att starta en ny tråd.
Jag har tappat trycket här hemma och förstår att det beror på för lite luft i hydroforen. Kan någon beskriva exakt hur jag fyller på luft? Jag har ingen luftnippel på tanken.
Jag fattar att jag först ska tömma ur tanken helt. Kan jag göra det genom att först stänga av pumpen, sedan öppna kranen i botten och sen öppna en kran inne i huset? Jag vill helst inte släppa på någon koppling högt upp på tanken med risk för att inte få den tät sedan.
När tanken är tömd, hur gör jag och i vilken ordning?
 
Krilleman
Helt rätt, stäng pumpen, öppna avtappningen, försök att få i luft i hydroforen på något sätt, öppna närmsta kallvattenkran.

När du har tömt tanken helt så stänger du bara avtappningen och närmsta kallvattenkran och startar pumpen. Nu ska du ha "grundluft" i din hydrofor så systemet fungerar igen utan korta start/stopp på pumpen.
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
Tack! Jag testar med en gång. :)
 
Sedan åker du till någon VVSare och köper en "påfyllningsventil" som du monterar i toppen på hydroforen. Man ersätter pluggen i toppen med ventilen och sedan kan man med en liten kompressor med lätthet fylla lut när det behövs.
 

Bumpar en gammal tråd med liknande fråga.

Vi har borrad brunn med hydrofor.
Sista tiden har jag lagt märke till att pumpen börjat starta oftare. Nu är det på tok för ofta, så jag tänkte att nu måste jag fixa det.
Så jag gick ned i källaren o började tömma hydroforen på vatten. (Enligt instruktioner i flera inlägg jag löst här.)
Jag stängde av ventilen för inkommande vatten innan hydroforen o tömde ut vattnet. Men det var inte många liter som rann ut. Märkligt. Nåja. Jag stängde kranen o öppnade ventilen för att fylla på hydroforen igen. Men det blev inte bra. Knappt något vatten kom in innan pumpen stannade igen. O nålen på manometern hoppade som en guttaperka när pumpen startade!
Vad är problemet?
Vi har inget problem med att få vatten. Det kommer vatten, duscha går bra osv, men pumpen slår av o till hela tiden. Alltså ofta! Ungefär var tredje sekund.
Kan det vara tryckströmbrytaren som är kass?
Har aldrig varit med om detta innan.
Jag har tömt hydroforen o fyllt upp tidigare utan problem.
Någon som har förslag på lösning eller vidare problemsökning?
Jag är rädd att pumpen till slut ger upp eller att något annat dyrt eller omständigt inträffar.
 
K knipo skrev:
[video]
Jag är rädd att pumpen till slut ger upp eller att något annat dyrt eller omständigt inträffar.
Får lugna dig lite med att jag har kört en djupborra utan tryckkärl i några år, där pumpen helt enkelt bara fått klicka vilt på/av så fort man öppnat kranen och pumpen tålde det.

På din film ser det ut som att din luftbubbla är nästan helt borta, eller åtminstone mycket liten. Tappa ur hydroforen helt, det ska komma mer än "några liter" vatten. Fyll den sen igen.

Charmig gammal manometer :)
 
Som sägs , ev för lite luft i hydrofonen ( en stor galvad tank ) om det är en sådan du har. så stänger du av pumpen, i botten på tanken brukar det vara en ventil, öppna den , rinner det sakta så öppna en kallvattenkran, det blir vacum och luft måste in. Vad för pump har du, en i borrhålet , då är det ingen fara att tömma tanken. När det är slut stänger du KV-kranen och ventilen i botten, startar pumpen, börjar då att fräsa i rören. Börjar den att göra samma sak så är det backventilen i pumpen som inte tätar.
 
K knipo skrev:
Jag stängde av ventilen för inkommande vatten innan hydroforen o tömde ut vattnet. Men det var inte många liter som rann ut.
Tycker också det ser ut som att du har i praktiken ingen luftkudde alls inne i hydroforen. Är du helt säker på att du fick ut allt vatten? Jag brukar få tömma hydroforen på tre sätt så att säga, efter att först stänga inkommande och även utgående vatten (jag ogillar luftsprut i rör/kranar efteråt, så stänger alltid utgående med). Sedan öppnar jag tappen i botten men också säkerhetsventilen som ska tömma om trycket blir för högt. Då kommer det in luft i hydroforen samtidigt som vattnet tar sig ur, men bara ner till en viss gräns. För att få ut precis allt vatten (och få in mer luft) så får jag till sist lossa muttern till rengöringsluckan och dra in mer luft den vägen. Då blir hydroforen helt tömd. Därefter ihop med allt igen och på med inkommande vatten (men behåll utgående vatten stängd, så pumpen ska bara fylla upp vatten och pressa upp luften ovanpå inne i hydroforen). Att tömma min hydrofor tar 15-20 minuter och när pumpen sedan slår på och börjar fylla med vatten så gissar jag på att den arbetar i 20-30 sekunder eller något tills att tryckströmbrytaren slår till.
 
Hej igen.
Jag är dålig på att uppdatera, men har å andra sidan inte gjort någon åtgärd ännu. Förutom ett litet försök till att tappa ur hydroforen, men avvaktade eftersom hela källargolvet hade blivit blött.

Men, jag blir inte klok på detta!
Kan någon förklara varför pump/hydrofor/vattnet beter sig på följande sätt?

Samma problem som innan kvarstår, alltså pumpen slår av/på i rask takt när vattnet används. Eller tryckströmbrytaren.
MEN.
När jag öppnar tex kökskranen OCH vattenutkastaren samtidigt, då slår INTE pumpen av/på.
Då rinner det som vanligt.
Jag skall försöka bena upp lite med hjälp av bilder o video.


Isolerat vattenrör från hydrofor med T-koppling och stängd röd ventil i en källarmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är en bild från en koppling på hydroforen.
Röret som är i mitten av bilden, det isolerade, är utkommande vatten från hydroforen.
Det går upp till en T-koppling.
Åt höger går vattnet in till huset, kök o badrum.
Åt vänster går vattnet till källare med tvättmaskinen o vattenutkastare samt en gammal duschblandare.

Om jag bara öppnar kranen i köket, badrum eller bägge så slår pumpen av/på hela tiden.
Om jag däremot ÄVEN tappar ut vatten ute, från vattenutkastaren, alltså med kökskranen fortfarande rinnande, då händer ingenting med pumpen/tryckströmbrytaren.
Den slår alltså inte av/till.
O till synes tappar inte hydroforen trycket alls då. Manometern visar på ett konstant tryck.
Jag lät vattnet rinna i tio minuter, men hörde inte att pumpen startade o trycket förändrades i stort ingenting.

Om jag stänger av vattnet med den röda kopplingen uppe till vänster i bild, (vattenutkastaren) då börjar pumpen jobba direkt, o när jag öppnar kopplingen slutar pumpen gå.
Alltså, vattnet avstängt till vattenutkastaren så börjar pumpen slå av/på, när jag öppnar kopplingen igen så vattnet rinner ur vattenutkastaren så slutar pumpen slå av/på.
I min värld borde väl pumpen jobba ännu mera om det släpps ut mer vatten från hydroforen!?!
Se video;


Ca tio sekunder in i videon stänger jag kopplingen till vattenutkastaren.
Ca 15 sekunder in i videon öppnar jag den igen.

Dessutom.
Ni som orkade titta på hela videon.
Ca 23 sekunder in så öppnar jag kranen till den gamla duschblandaren som sitter på väggen intill. När jag öppnar den o vattnet rinner så faller trycker väldigt mycket i manometern.
Från strax över 4 bar raskt ned till strax över 2 bar, o sedan direkt upp igen när jag stänger duschblandaren.
Men lägg märke till att pumpen INTE slår av/på när jag gör det.

Är detta normalt?
Vad kan vara fel, om något är fel?
Tryckströmbrytaren?
Vad jag inte kan förstå är dels;

1. Varför slår pumpen HELA TIDEN av/på om jag bara tar vatten från kökskranen.

2. Varför slår pumpen INTE av/på när jag tar ut MER vatten samtidigt från vattenutkastaren?

3. Varför faller trycket så väldigt mycket när en kran till öppnas. Det är inga jättemängder vatten som rinner ut.

4. Hur kan det komma sig att trycket nästan inte alls ändras när pumpen inte jobbar?
Som jag skrev så lät jag vattnet rinna i ca 10 minuter, o inte en enda gång hörde jag att pumpen jobbade. Eller mer rätt, att tryckströmbrytaren slog av/på.
O trycker höll sig nästan konstant kring strax över 4 bar.

Är åtgärd nummer ett fortfarande att tömma hela hydroforen totalt på vatten o sedan låta pumpen fylla upp den igen?
Eller är det något annat jag skall tänka på?
 
  • Gilla
jannesspånodamm
  • Laddar…
Jag skulle börja med att säkerställa att det är rätt mängd luft i hydroforen, genom att " tappa ur och fylla nytt". Då har man eliminerat en möjlig ( trolig?) orsak och om det inte hjälper, så får man leta vidare med t.ex. igentäppta rör till tryckströmbrytare, ut ur hydroforen eller till manometern.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.