Hej

Skall infria nyårslöftet till hushållet genom att köpa en diskmaskin.
Problemet är vattenledningarna som inte är riktigt förberedda för sådan maskin.
På fotot syns det hur det ser ut i dagsläget.
Inkommande vattenledningar (varm tillvänster och kall till höger) med ballofixventil och sedan direkt till köksblandaren.

Jag behöver alltså ha en anslutning till diskmaskinen som är lätt att stänga av. Anslutet till kallvatten.

Jag tänker mig en t-koppling med ventil, och utvänding gänga på den del som skall till diskmaskinen. Se ritning. Det vore smidigt om t-kopplingen gick att skruva på direkt på den befintliga ballofixen (som jag inte kan byta ut utan att stänga av vattnet för alla grannar ...)

Tänker jag rätt och var handlar jag en sådan koppling i så fall? Eller finns det nåt bättre sätt?

Tack på förhand!
 
  • koppling.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ledning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du skall göra "rätt" och som försäkringsbolagen vill skall du byta blandare till en med diskmaskinsavstängning alternativt sätta en separat avstängning över bänknivå.
Länk till finfin avstängning längst ner i pdf:en

Nu ser jag inte vilket fabrikat på kulventil ("ballofix") du har men är det en vanlig rörgäng 15 (½-tum) kan du köpa ett G15 T rör och klämma på direkt på kulventilen.
 
Blandaren är en mora inxx som jag vann här på forumet i bildtävlingen, den vill jag helst inte byta bort (den är så snygg).
Avstängning ovan arbetsskiva är ju en variant men tänkte klara med smidigare installation.


En närbild på ballofixen om det är till nytta.
 
  • ballofix.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är helt ok att ha avstängningen under diskbänken. Dock måste man kunna komma åt den smidigt och kunna stänga den utan verktyg.
Jag har precis som du tänkt dig. Satte dit ett t-rör, på med en lite förlänging så jag fick ut ventilen, tog en vanlig kulventil och sen på med slangen till maskinen. Smidigt, snyggt och godkänt
 
Ok. Så t-koppling--->rörstump --->ventil--->diskmaskinslang är det som gäller. mitt önskemål med allt-i-ett finns kanske inte?
 
Tror inte det.
 
Jag vet inte riktigt vad du menar med "allt i ett" det finns trevägsventier visserligen men det du har som illustration i första inlägget är väl uteslutet på grund av att du inte vill stänga vattnet för grannarna? Om du ändå vill ha det så går det att bygga ihop med ett t-rör och avstängning.

Observera att det inte är "ok" att ha avstängningen under bänkytan om du till exempel vill ha ersättning av ett försäkringsbolag. Möjligen har man ändrat iiställning och regler den senaste tiden men det skulle förvåna mig. Den så kallade gamla "byggnormen" säger att avstängning till DM skall finnas "lätt åtkomlig" och det betyder i realiteten ovan bänkskiva.

Det finns en avstängning i Inxx-serien om du vill ha det enhetligt och rätt, eller så gör du som du vill :)
 
Cheever.
Jag tänkte om det gick att helt enkelt skruva på en trevägsventil ovanpå ballofixen.
Jag är inte så hemma på vvs (därför frågar jag här). Det enda jag har gjort i vvs-väg var att byta ut min gamla fula blandare mot mora-blandaren.
Jag åker iväg till rörshoppen imorgon och kollar vad de har att säga/sälja.

Tack för alla svar här! :)
 
Det går fint, men jag tror att du behöver först ett t-rör och sen ev avstängning på avsticket (trevägsventiler, är inte helt vanliga och lämnar lite olika öppningar).

För att konkretisera, först ett t-rör i mässing på din befintliga ventil, sen en ny ballofix/kulventil på avsticket med utvändig gänga så att du får på DM-slangen och till slut får du koppla ihop det gamla röret från blandaren (du blir nog tvungen att kapa kopparröret på bilden) beroende på om du hittar ett utvändigt gängat t-rör eller inte. Observera att jag inte har sagt detta eftersom det fortfarande inte är ok att ha avstängningen svåråtkomligt där under ;)
 
wcm_5.JPG plus wcm_6.JPG
Plus
3071SB_R15.jpg
Plus en ny:
3085SB12_R15.jpg

Typ...


Ps
Såg att du hade gängtape där på kopplingen. Skall inte vara/behövs inte på klämringskopplingar. Däremot när det är gänga mot gänga som det kommer att bli nu. Dra hårt med en (mora)kniv för att rugga ytan så att tapen sitter fast och linda sen minst tio varv, då blir det tätt (eller använd lin och pasta).
Ds
 
Redigerat:
OK!
Då går det ju ganska smidigt, skruva ihop är ju rätt enkelt.
Tack för hjälpen!

Så gängtape behövs inte på klämringar, då har jag lärt mig nått nytt idag också. Jag antar att den inte är i vägen iaf.
 
Redigerat:
Jo, det är i vägen ;)
Det kan spräcka en tunn mutter om man drar för hårt.
 
Ojdå ...
Det har ju hållt hittills så jag gör nog inte något åt det.

Jag frågade nere på rörshoppen idag om ventilen måste sitta ovan bänkskiva,
Svaret var att den skulle vara lättåtkomlig men behövde inte sitta under så jag kör på det smidiga alternativet.
 
Frågan är vad DITT försäkringsbolag säger, de kan nog bedöma att din anslutning som du tänkte dig inte är tillräcklig. Jag hade lite samma problem som dig och skrev en tråd här igår. Likt dig har jag en kran som jag vill behålla men för att göra det rätt så köp en separat diskmaskins avstängning ovan bänk. Finns både som man sätter i bänkskivan eller i i själva diskbänken. För att glädja dig lite också så har du här en sådan avstängning av märket Mora som jag hade tänkt köpa, passar perfekt ihop med din kran också.

Diskmaskins avstängningen: http://www.net-vvs.se/shop/mora-armatur-inxx-8951p.html
 
Har hört med två försäkringsbolag, Länet och Dina. Bägge sade att det var en ok lösning med ventil under bänken bara den var lättåtkomlig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.