Jag skall ha vedpanna med acktankar och där till golvvärme.
Hur dimensionerar man volymen på tryckexpansionskärlet?
 
På många ställen står det 10% av total volymen. Alltså 1000l i vatten i hela systemet 100l expansionskärl

Jag säger minst 15%. Det första jag köpte låg på ca 13% av total volymen. Räckte inte så nu tror jag det är 16%.
 
Oj då! 3 acktankar á 750 liter + pannvolym + golvslangar. Höftar jag lite skulle detta bli runt 3000 liter. 15% av detta skulle bli ett expantionskärl på 450 liter! Blir en stadig pjäs :confused:. Största hos Rinkaby är på 400 liter. Vågar jag chansa på den?
 
Jag har en tank på 3m*+ systemet så jag räknade runt 3500l-4000l och köpte det kärlet på 400l och det funkade inte för mig. Vet inte hurt mycket förtryck och höjd på huset har betydelse.

Men jag köpte ett på 600l på dinvvsbutik.se

Detta som är en nackdel med slutet system, stora dyra kärl...
 
jag köpte 3 st 200 liters på rinkaby, ungefär samma pris som ett stort. tänk på att ALLA kärlen MÅSTE vara lika stora vid slutet system, om jag behöver så kan jag komplettera med ett till 200 liters, blir betydligt dyrare att komplettera om jag valt ett 600 liters!
 
Staffans2000
pellefant skrev:
jag köpte 3 st 200 liters på rinkaby, ungefär samma pris som ett stort. tänk på att ALLA kärlen MÅSTE vara lika stora vid slutet system, om jag behöver så kan jag komplettera med ett till 200 liters, blir betydligt dyrare att komplettera om jag valt ett 600 liters!
Varför i hela friden.?
 
Staffan2000 skrev:
Varför i hela friden.?
vadå?.....
 
pellefant skrev:
vadå?.....
Staffan2000 undrar nog varför alla kärl måste vara lika stora (jag är också nyfiken).
 
Staffans2000
Instämmer med föregåender talare.
 
Möjlnaren går det inte att få ditt ett öppet kärl? Mindre kärl och underhållsfritt
 
Andreas_Hansson skrev:
Möjlnaren går det inte att få ditt ett öppet kärl? Mindre kärl och underhållsfritt
Med öppet kärl menar du en "burk" med "svanhals" ut genom taket eller?
Måste man inte montera detta kärl över högsta punkt i värmesystemet?
Hur får jag fram rätt volym på ett öppet kärl?
Innfinner sig en annan fråga. Vad är för respektive nackdelarna med "öppet" respektive "tryckkärl"?
Pellefant:
Blev nyfiken på din lösning med tre kärl. Någon bild på detta?
 
Mjölnaren skrev:
Med öppet kärl menar du en "burk" med "svanhals" ut genom taket eller?
Måste man inte montera detta kärl över högsta punkt i värmesystemet?
Hur får jag fram rätt volym på ett öppet kärl?
Innfinner sig en annan fråga. Vad är för respektive nackdelarna med "öppet" respektive "tryckkärl"?
Pellefant:
Blev nyfiken på din lösning med tre kärl. Någon bild på detta?
Jag har ett 150L kärl 50 cm ovanför högsta radiatorn.
Har 2000L Ack.

Öppna kärl är att föredra vid ved eldning om man kan få dit ett
 
Blir nog lite bökigt med öppet kärl för mig. Tre våningar så det är sisådär 8 meters höjd för att komma över nivån för värmesystemet :cool:
Börjar få för litet pannrum :p vore intressant att klara ut det här med lika eller olika storlek på tryckkärl. Vore bra om man kunde pussla lite mellan storlekarna så man slapp bygga ut innan det är klart :rolleyes:
 
jag ställde frågan här i en tråd tidigare om storleken och fick svaret att dom ska va lika stora, jag pratade även med tekniker på tror det var flexcon som sa samma sak, det har gjorts prov med flera kärl med olika storlek och då fyllde inte det mindre kärlet någon funkton....
därför valde jag flera "små" för att kunna komplettera om det behövs. sen så ska dom sitta på samma höjd åxå, så man kan inte trava dom på varann som jag tänkt först...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.