Letar en grästrimmer som komplement till min HQ röjsåg som får ta allt grövre jobb, slyröjning och uppstickande buskage mm. Anledningen är att jag vill kunna köra gräsröjning (endast gräs) lite enklare utan att byta från kniv/klinga till tråd varje gång. Behöver alltså en kompletterande maskin, men tänker mig att den ska vara av det enklare slaget. Jag har en ganska stor gård (närmare 4000 m2 tomt) men långt ifrån allt behöver fintrimmas.

Så den stora frågan är, är det någon idé att titta på batteridrivet, eller är det för klent och för kort aktionstid? Någon som har erfarenhet?

Sedan tidigare har jag en del verktyg i Makitas LXT 18V serie så jag har 4 batterier som skulle passa denna http://www.toolstop.co.uk/makita-bur181z-18v-lxt-li-ion-line-trimmer-body-only-p51909

Men det finns ju en del små bensindrivna maskiner på marknaden också t.ex. http://www.toolstop.co.uk/ryobi-rlt26cds-26cc-starteasy-petrol-2-stroke-line-trimmer-p12151

eller

http://www.axminster.co.uk/makita-rst210-petrol-line-trimmer-prod363452/
 
Kör med sladd för finlir, tycker det fungerar utmärkt. Drar mig för batterimaskiner eftersom dom tenderar att självdö tidigare än man tror och batteribytet blir för dyrt.
 
Tack för svar!

Sladd blir ohållbart för mig, alldeles för långa skarvisar att hålla på att dra runt.

Tycker det låter bättre än väntat med batterialternativet. Och jag kommer nog att hålla mina batterier fräscha då de ska användas till allt från sågar till skruvdragare ändå.

Men hur mycket bättre är en bensinare? Finns det grövre gräs man går bet på (ursäkta ordvalet) med batteritrimmern?
 
köp bansindrivet. Och köp en märkes annars kommer du bli less på att trimmerhuvudet går i bitar
i tid och otid samt att de äter tråd och med tiden slits maskinellt.
En batteridriven tycker jag du ska välja bort direkt, batterierna åldras vilket gör att trimmern kommer
ha halverad aktionstid inom ett år eller två. Samt att de är rejält mycket klenare....växlar och dylikt är också klenare.
Prova även att hålla i den innan köp så du inte behäver gå med krökt rygg...längden på trimmrarna
varierar kraftigt, dock så behöver man inte lika avancerad sele till en trimmer..
lycka till..
//
M
 
Har en batteridriven Bosch och den klarar inte ens lite segare gräs. Värdelös för annat än nån enstaka rabattkant. Fick en bensindriven Stihl Fs-nånting och skillnaden är som natt och dag!
 
norrbottenstorpet skrev:
Tack för svar!

Sladd blir ohållbart för mig, alldeles för långa skarvisar att hålla på att dra runt.

Tycker det låter bättre än väntat med batterialternativet. Och jag kommer nog att hålla mina batterier fräscha då de ska användas till allt från sågar till skruvdragare ändå.

Men hur mycket bättre är en bensinare? Finns det grövre gräs man går bet på (ursäkta ordvalet) med batteritrimmern?
Bättre än bensinare är det inte. Men smidigare
Och ja, du kommer på bet på grovt gräs, grövre brännässlor etc.
Men som komplement till en röjsåg tycker jag den är ok.
 
Jag är i samma sits som TS och funderar på ett komplement till den stora röjaren för småfix runt rabatter och liknande där gräsklipparen inte kommer åt. Lånar tråden med hopp om att även TS kan ha nytta av kommentarerna.

Sladd går bort för mig pga "aktionsradien". Batteri tror jag blir dyrt i längden. Funderar på någon av dessa:



Önskvärda egenskaper: Lätthanterlig, pålitlig, (någorlunda) låga vibrationer. Ingen monsterkapacitet behövs, då tar jag fram "riktiga" röjaren.

Vad säger expertisen?
 
Hur skulle en Stihl kunna bli fel? Detta är väl nästan samma maskin som en FSE71 fast med bensinmotor förstås. Jag skulle tröttna på bullret på villatomten, men om det verkligen inte fungerar med sladd så....
 
MathiasS skrev:
Jag skulle tröttna på bullret på villatomten, men om det verkligen inte fungerar med sladd så....
Ja nu är det här mer en "på landet tomt" och grannarna är uppfostrade med fullstor röjsåg och brukar "hämnas" med hökanoner, motorsågar och diverse andra bullrande maskiner, så det är nog ingen fara. Men det klart att tystare vore ju bra men jag känner mig själv. Skulle jag börja rulla ut ett antal 25-meters kablar så blir det nog den vanliga röjaren istället och då är ju vinsten liksom borta...
 
Batteri. Jag har aldrig älskat ett inköp som när jag köpte min batteridrivna trimmet och aldrig har tomten sett så putsad ut. Kabeltrimmer är dödens död numera och jag kommer aldrig titta tillbaka för det känns som något som fanns för 100 år sen :)
Dessutom är den tyst och lätt. Grannens bensinare låter över hela stan och ryker och äcklar sig. Så ska du bara köra gräs, har en tomt på typ 1000kvm, köp batteri.
 
Har en batteridriven Stihl och den är riktigt bra, två trådar och dunk i marken för utmatning, lätt att ladda ny tråd.
En laddning räcker ca 30 min och det räcker till att trimma runt hela tomten utan problem.
Gillar batteri då det tar ca 30 sekunder så är man igång.
 
Bricco skrev:
Batteri. Jag har aldrig älskat ett inköp som när jag köpte min batteridrivna trimmet och aldrig har tomten sett så putsad ut.
Vad har du för fabrikat/modell på din? BiFuel i #6 verkar inte så nöjd med sin Bosch.

Fastigheten/tomten är mycket större än 1000 kvm men för det jag har tänkt använda detta "komplement" till så går det kanske att jämföra med en 1000 kvm tomt. Runt ett par tre hus, kanske 50 buskar/rabatter/träd och några andra ställen i utkanten av gräsmattan där klipparen inte kommer åt.

Släntröjning och liknande får den stora röjaren fortsätta med.

Det jag är tveksam till är dels hur lång drifttid en laddbar ger och dels hur länge batterierna håller. Trist att behöva köpa nya om typ fem år. De brukar inte vara så billiga. En bensinare av kvalitetsfabrikat räknar jag kallt med att i princip inte behöva peta på under minst tio år.
 
pbengtsson skrev:
Har en batteridriven Stihl och den är riktigt bra, två trådar och dunk i marken för utmatning, lätt att ladda ny tråd.
Något liknande denna (FSA 65)? Den verkar ju isåfall seriös och drifttiden skulle nog (kanske) räcka. Vet du hur lång tid den tar att ladda?

Priset var dock typ det dubbla mot en bensinare. Skattar man lite slarvigt på prisskillnaden mellan komplett och naken maskin verkar (svenskt) pris på nytt batteri vara i närheten av en hel bensintrimmer. Hmm, mindre kul.
 
Det är en FSA85 jag har, tror skillnaden är batteriet. Den tar kanske 45min att ladda.
Bensin hade jag tagit om jag varit själv om den, batteriet ger fördelen att de som inte är så intresserade av motorer kan hantera den.
Priset är uppåt väggarna, men jag är faktiskt helnöjd.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.