Nonkan skrev:
Driftskostnaden blir högre per gång då bensin är dyrare än el, men jag orkar inte räkna på när du går jämnt upp med bensin kontra nytt batteri. Ca 0,5 L/timme är ett vettigt riktmärke när man pratar putstrimmning.
Ja det är ju naturligtvis ytterligare en aspekt som jag faktiskt inte funderat så mycket på. :surprised: Har tänkt att "dessa småmotorer drar ju så lite så det är inget att bry sig om", men det klart på en säsong går det ju några dunkar och det blir ju till slut en del pengar.

En dunk Aspen kostar på Granngården 159 kr. Det ger en bränslekostnad på 16 kr/timma. Skulle man få ett batteri att räcka 1000 timmar blir ju batterikostnaden (1600 om jag fattar Nonkan rätt) mindre än två kronor timman. Sen tillkommer elkostnaden vid laddning, men det kan rimligen inte bli mycket.

Hmm, att det ska vara så svårt att välja. :confused:
 
Nimajneb skrev:
Men viker inte bara gräset undan om man kör på lågt varvtal?
Ja hur lågt som helst går ju inte men med bra/vass lina (exempelvis Oregon Nylium Starline som jag brukar använda i stora röjaren) kan man köra ganska "nätt" och ändå få av det.
 
Alfredo skrev:
Tack Nonkan för ett som vanligt utförligt svar. När det gäller mina fem år så är det i princip en ren gissning taget helt ur luften. :surprised:

Batteriet kanske håller mycket längre än så men jag har lite svårt att tro att det skulle hålla lika många år som en kvalitetsbensinare. Jag räknar som sagt kallt på att exempelvis en Stihl ska funka för min begränsade användning i minst tio år utan strul, och därefter förhoppningsvis tio till. Detta baserat på hur andra "småmotormaskiner" (gräsklippare, motorsågar, småsnurror, röjare) historiskt har funkat för mig.
En sådan här maskin står väldigt mycket och det är oftast därför det blir problem, främst med ihopbekade förgasare. Ett vanligare problem idag än för 10 år sedan, men risken är givetvis mindre då du kör Aspen (inga tillsatser och ingen etanolinblandning).

10 år ska en maskin hålla, minst, men det blir ändå lite underhåll, tändstift, luftfilter och sådant. Sedan ska man få igång den, och det brukar alltid innebära lite svärande varje vår. Tillslut kanske man ger upp ändå.

Vi har kunder som har 30 år gamla bensintrimmers som fungerar klockren, och vi har kunder som lyckas förstöra de bästa trimmrarna på under en säsong ("det måste vara garanti", nej, inte som du behandlar maskinen). Man får göra en avvägning helt enkelt, men ska man generalisera (som jag brukar göra) så blir det nog i slutändan ungefär samma pengar/år oavsett vilken maskin du köper.

Hitachi är ett bra märke, hette Tanaka innan de blev uppköpta. Det som är sämst med dem är de något ostrukturerade modellnamnen, det går knappt att hålla reda på vad det är man köpt egentligen, allt enligt japansk tradition.

Hitachi 22:an är bra, väldigt lätt och trevlig i allmänhet. Ska du köra mycket är det lite bättre ergonomi i storebror cg24nåntingnånting, vilket är den vi rekommenderar till våra yrkesanvändare, men 22:an är en fin putstrimmer, snäppet över FS38 skulle jag nog säga rent motormässigt, men jag tycker Stihl är aningen bättre om man ser till helhet (instruktionsbok, tillbehör, eftermarknad). Hitachi är lite långsammare med reservdelar t.ex, men det berör ju egentligen yrkesanvändare mer då de sliter hårdare på prylarna.
 
Förresten, har inte din ÅF lite demomaskiner? Då kan du ju låna hem en Stihl batteritrimmer och prova. Har de inga demo så kan du fråga om Stihls nöjd kund-garanti som idag omfattar hela sortimentet :p
 
Nonkan skrev:
10 år ska en maskin hålla, minst, men det blir ändå lite underhåll, tändstift, luftfilter och sådant. Sedan ska man få igång den, och det brukar alltid innebära lite svärande varje vår. Tillslut kanske man ger upp ändå.
Det brukar funka bra för mig. Trilskas någon maskin det minsta brukar jag lite diskret visa vinkelslipen och då startar de alltid på nästa ryck. ;):cool:

Nonkan skrev:
Hitachi 22:an är bra, väldigt lätt och trevlig i allmänhet. Ska du köra mycket är det lite bättre ergonomi i storebror cg24nåntingnånting, vilket är den vi rekommenderar till våra yrkesanvändare, men 22:an är en fin putstrimmer, snäppet över FS38 skulle jag nog säga rent motormässigt, men jag tycker Stihl är aningen bättre om man ser till helhet (instruktionsbok, tillbehör, eftermarknad). Hitachi är lite långsammare med reservdelar t.ex, men det berör ju egentligen yrkesanvändare mer då de sliter hårdare på prylarna.
Nej för mig blir det inte någon hårdkörning. Tyngre job får stora röjaren (HVA) ta hand om utan denna är för finputsning i samband med gräsklippning där "selemaskinen" känns för bökig att använda. Låter som om Hitachin skulle passa mig bra.
 
Nimajneb skrev:
Men viker inte bara gräset undan om man kör på lågt varvtal?
Näe det har jag aldrig upplevt. Det går bara långsammare att trimma/röja.
 
Nonkan skrev:
...
Sedan följer det dubbla batterier och snabbladdare, det gör att man kan köra kontinuerligt.
...
Jag fick bara med ett batteri, skall det ingå två?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.