magnusj skrev:
Bättre än bensinare är det inte. Men smidigare
Och ja, du kommer på bet på grovt gräs, grövre brännässlor etc.
Det är det här som gör mig lite konfunderad. Om det ska vara någon idé får en batterimaskin ju inte vara så klen att jag ändå måste ta fram stora röjsågen. Då faller hela den komplementerande tanken och syftet med att köpa en till.

Kanske lika bra med en bensinare ändå?
 
Sladd. Nej.

Batteri. Små finjusteringar. När man bara vill snygga till lite.

Liten bensinare för det halvgrova. Köpte en ryobi i höstas på bauhaus. 995:- riksdaler. Batteristart Värd varenda krona.

Sedan en stihl eller liknande för det krävande. (har bara 600 kvm tomt så lite svårt att motivera detta hemma)
 
Alfredo skrev:
Vad har du för fabrikat/modell på din? BiFuel i #6 verkar inte så nöjd med sin Bosch.

Fastigheten/tomten är mycket större än 1000 kvm men för det jag har tänkt använda detta "komplement" till så går det kanske att jämföra med en 1000 kvm tomt. Runt ett par tre hus, kanske 50 buskar/rabatter/träd och några andra ställen i utkanten av gräsmattan där klipparen inte kommer åt.

Släntröjning och liknande får den stora röjaren fortsätta med.

Det jag är tveksam till är dels hur lång drifttid en laddbar ger och dels hur länge batterierna håller. Trist att behöva köpa nya om typ fem år. De brukar inte vara så billiga. En bensinare av kvalitetsfabrikat räknar jag kallt med att i princip inte behöva peta på under minst tio år.
Jag kör Ryobi One+. Massa staket, stenar, stubbar. Aldrig behövt ladda på mina 1000kvm. Stöter den i backen så kommer ny tråd ut. Mycket nöjd. Köpte den i juni på clas ohlson för 800kr inkl batteri när de sålde ut förra årets modell. Har man som jag bara gräs som ska putsas så duger det alla dagar i veckan. Ska man gå på sly, brännäslor och grövre saker är det no no med batteri men för hederligt gräs så är den mmm! Så för mitt behov= mycket nöjd! Använder den säkert 100% oftare än den sladdrivna som jag skrek och svor konstant åt.
 
Redigerat:
  • Gilla
p.lundgren
  • Laddar…
norrbottenstorpet skrev:
Det är det här som gör mig lite konfunderad. Om det ska vara någon idé får en batterimaskin ju inte vara så klen att jag ändå måste ta fram stora röjsågen. Då faller hela den komplementerande tanken och syftet med att köpa en till.

Kanske lika bra med en bensinare ändå?
Korrekt. Kör du som mig 99% gräsputs så är batteri det bästa. Ska du gå på grövre skulle jag köpt bensin.
 
en finess jag inte skulle vilja vara utan är "automatisk" trådutmatning. Sitter en knapp undertill på trim-huvudet som man bara "duttar" i backen medans man kör så matar den ut mer tråd.
(y)
/
M
 
trojlee skrev:
en finess jag inte skulle vilja vara utan är "automatisk" trådutmatning.
Håller med även om jag mer ser det som en självklarhet än som en finess. Jag är kanske lite bortskämd av större röjare och inte van med mindre grästrimrar. Antar att det inte alls är en självklarhet egentligen.
 
Har en batteridriven Boschtrimmer (ART 26 LI) med plastkniv istället för tråd och har inga som helst problem att slå grovt gräs, tistlar och till och med klenare björnbärsris. Vi har den ute i stugan där vi har en naturtomt och en hyfsat liten gräsmatta. När gräset har hunnit växa till sig så man inte kan gå med handjagaren brukar jag slå hela gräsmattan med trimmern.

En annan del av tomten består av tjocka grästuvor och gräs som lägger sig, men inte heller detta är ett problem att slå. Det enda jag tycker är surt är att det är ett annat batterisystem än resten av min Boschsamling.
 
Jahaja, svårt det här. Har kommit så här långt.

Eldriven med sladd går bort. Den skulle "aldrig" användas på grund av allt krångel med flera långa kablar.

Laddbar proffsmaskin typ Stihl FSA 85 är ju lockande men känns för dyrt (ca 5500 kr). Har en känsla av att jag skulle behöva byta batteri kanske vart femte år med en kostnad motsvarande en ny bensinare.

Laddbar "hobbymaskin" liknande RYOBI RLT1830LI TRIMMER ONE+ skulle säkert duga men skulle jag bli nöjd? Även här tillkommer kostnader för framtida batteribyten. Maskinen kostar ca 1500 kr, vilket nästan är som en bra bensinare.

Billig (ca 1000 kr) bensinare PARTNER TRIMMER COLIBRI II. Ja det funkar nog men det lutar ändå åt:

Kvalitetsbensinare (ca 2000 kr) Stihl FS 38. Jag räknar med att en sådan ska funka problemfritt i många år utan att behöva fundera på sladd, laddning eller batteribyten. Stora nackdelen är naturligtvis ljudet men det här är som sagt på landet där ingen reagerar över en motorsåg en fredagskväll vid tiotiden, så jag får väl stå ut.

Vad säger du norrbottenstorpet, ska vi se om vi får mängdrabatt? :D Skämt åsido, alla är välkomna att kommentera/kritisera mitt tänkande.
 
För mej är det bensin som gäller....el är bra till mycket men inte att klippa gräs och liknade.....hur många använder en batterigräsklippare??
 
Enk Projektet skrev:
För mej är det bensin som gäller....el är bra till mycket men inte att klippa gräs och liknade.....hur många använder en batterigräsklippare??
Jag gör det. 2400 kvadrat tomt, mest gräsmatta :) Lessnade dock på batteritrimmer så där fick det bli bensin.
 
Alfredo skrev:
Laddbar proffsmaskin typ Stihl FSA 85 är ju lockande men känns för dyrt (ca 5500 kr). Har en känsla av att jag skulle behöva byta batteri kanske vart femte år med en kostnad motsvarande en ny bensinare.

Laddbar "hobbymaskin" liknande RYOBI RLT1830LI TRIMMER ONE+ skulle säkert duga men skulle jag bli nöjd? Även här tillkommer kostnader för framtida batteribyten. Maskinen kostar ca 1500 kr, vilket nästan är som en bra bensinare.

Billig (ca 1000 kr) bensinare PARTNER TRIMMER COLIBRI II. Ja det funkar nog men det lutar ändå åt:

Kvalitetsbensinare (ca 2000 kr) Stihl FS 38. Jag räknar med att en sådan ska funka problemfritt i många år utan att behöva fundera på sladd, laddning eller batteribyten. Stora nackdelen är naturligtvis ljudet men det här är som sagt på landet där ingen reagerar över en motorsåg en fredagskväll vid tiotiden, så jag får väl stå ut.
.
Det som rent tekniskt mest skiljer Stihls proffstrimmer FSA85 från den mer konsumentinriktade FSA65 är att 85:an har variabelt varv, precis som på bensintrimmer görs det med ett gasreglage. På de flesta andra batterimaskiner så är det full kraft direkt (av/på-brytare).

Sedan följer det dubbla batterier och snabbladdare, det gör att man kan köra kontinuerligt. Finns ingen anledning att köpa det kitet som privatanvändare. Kolla istället på att köpa FSA85 naken och sedan köpa till 1 st batteri och standardladdaren: 2290:- + 1600:- + 400:- = 4290:-. FSA65 är billigare.

Batteriet kan du sedan använda till de andra produkterna om du skulle vilja. Vet inte hur du får det till 5 års livslängd, men ca 2000 laddningar ska batteriet klara, dvs en driftstid på trimmern på ca 1000 arbetstimmar. Får du en Partner Colibri att gå mer än 100 arbetstrimmar är det imponerande, om du vill ha något att jämföra med. En normal (800 kvm) villatomt kanske man trimmar 20-40 timmar/säsong om man kör varannan vecka...

FS38 är ett bra bensinval, dock är det lite svårt att få tag i dem just nu. Den har kampanjats för 1690:- hela sommaren och lagret är tomt då den sålt otroligt bra. Driftskostnaden blir högre per gång då bensin är dyrare än el, men jag orkar inte räkna på när du går jämnt upp med bensin kontra nytt batteri. Ca 0,5 L/timme är ett vettigt riktmärke när man pratar putstrimmning.
 
Ny fråga. Jag pratade med min lokala handlare och Stihl skulle tydligen vara "restnoterade i hela Sverige". Han rekommenderade Hitachi/Tanaka som han tydligen sålde mycket av till "proffs".

Någon som kan ge åsikter om CG22EAB (LP)? Verkar vara i samma "klass" som Stihl men jag har ingen aning om den är lika bra. Handlaren tyckte det men det brukar ju handlare tycka om det som de har på lager...
 
Nonkan skrev:
Vet inte hur du får det till 5 års livslängd, men ca 2000 laddningar ska batteriet klara, dvs en driftstid på trimmern på ca 1000 arbetstimmar.
Tack Nonkan för ett som vanligt utförligt svar. När det gäller mina fem år så är det i princip en ren gissning taget helt ur luften. :surprised:

Batteriet kanske håller mycket längre än så men jag har lite svårt att tro att det skulle hålla lika många år som en kvalitetsbensinare. Jag räknar som sagt kallt på att exempelvis en Stihl ska funka för min begränsade användning i minst tio år utan strul, och därefter förhoppningsvis tio till. Detta baserat på hur andra "småmotormaskiner" (gräsklippare, motorsågar, småsnurror, röjare) historiskt har funkat för mig.
 
Nonkan skrev:
Det som rent tekniskt mest skiljer Stihls proffstrimmer FSA85 från den mer konsumentinriktade FSA65 är att 85:an har variabelt varv, precis som på bensintrimmer görs det med ett gasreglage. På de flesta andra batterimaskiner så är det full kraft direkt (av/på-brytare).
Tack för den infon! Jag hade inte ens tänkt på den aspekten men detta är för mig verkligen något som talar emot billiga elmaskiner.

Går man med en vanlig röjare och trimar gräs med lina uppskattar åtminstone jag att kunna styra varvet, exempelvis nära "känsliga" saker. Det känns som en "finess" man helt klart skulle sakna.
 
Men viker inte bara gräset undan om man kör på lågt varvtal?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.