Hallå, jag har precis fått bra snurr på philios nya multisensorer med min zipabox och tänkte tipsa alla om dessa. Riktigt snygga måste jag säga, inte större än ett pekfinger och mäter rörelse, ljus och temp. Strulade lite först, men teamet från zipato fick tillgång till min anläggning och anpassade den med en ny firmware direkt, där alla funktioner i dessa lirar bra med boxen. Antar att den firmwaren kommer ut till alla inom kort.

Enda nackdelen med dess sensorer ligger nog just i sensorn, som har ganska begränsad vidvinkel, säkert beroende på sin kompakta form. Men för diskreta placeringar i hemmet är dessa kanon!
 
iSnobben skrev:
Jag har faktiskt sneglat lite åt Vera igen då jag tycker att appen iVera ser väldigt trevlig ut. Nu har ju inte det något med Zipabox att göra direkt men hur tycker du att appen funkar för Zipabox? Antar ju att man använder appen betydligt mer än webgränssnittet när man väl har konfigurerat allting och därför känns denna extremt viktig.

Det jag inte gillar med Zipabox är att den inte verkar vara en helt färdig produkt. Tycker du att det märks på något mer sett än avsaknaden av dokumentation?
Så vitt jag kan bedöma verkar inte Zipaboxen fungera sämre än t.ex. Vera eller Fibaron. Det finnas alltid något/någon sensor som inte riktigt fungerar...

Jag måste dock säga att Zipaboxen fungerar riktigt stabilt, inga omstarter krävs, reglerna körs som dom ska mm. Dock finns det ständigt nya produkter eller funktioner man önskar ska fungera men där jobbar dom konstant med att utöka utbudet.

Fördelen med att ha konfigurering och programmeringen i molnet är att förändringar i de tjänsterna inte behöver betyda uppdateringar i min box.Tjänsterna är idag baserade på Amazon servers och är mycket stabila, samtidigt kräver det mindre av min box.

Appen är helt okey, dock måste jag nog säga att det är den jag använder minst, jag förlitar mig mer på regler och extra knappar kopplade till mina Fibaro dimmers.
 
Okej jag kanske inte var helt tydlig på den punkten när jag tittar på mitt tidigare inlägg. ��
Det sätter ju saken i ett annat ljus! (y) Det var det där med "alltid uppdaterad version" som fick mig att tro att det var en extern webserver som avsågs.

Nu börjar jag fundera lite på ifall Zipaboxen går att para ihop med min garageport...den har ju trådlös manövrering...:cool:
 
Frasse_Man skrev:
Så vitt jag kan bedöma verkar inte Zipaboxen fungera sämre än t.ex. Vera eller Fibaron. Det finnas alltid något/någon sensor som inte riktigt fungerar...

Jag måste dock säga att Zipaboxen fungerar riktigt stabilt, inga omstarter krävs, reglerna körs som dom ska mm. Dock finns det ständigt nya produkter eller funktioner man önskar ska fungera men där jobbar dom konstant med att utöka utbudet.

Fördelen med att ha konfigurering och programmeringen i molnet är att förändringar i de tjänsterna inte behöver betyda uppdateringar i min box.Tjänsterna är idag baserade på Amazon servers och är mycket stabila, samtidigt kräver det mindre av min box.

Appen är helt okey, dock måste jag nog säga att det är den jag använder minst, jag förlitar mig mer på regler och extra knappar kopplade till mina Fibaro dimmers.
Låter ju lovande måste jag säga. Det var den där recensionen som fick mig att tvivla.

Jag har en taklampa som inte har någon strömbrytare pga tidigare ändring av planlösningen av tidigare ägare som tyckte att en utanpåliggande kabel och dimmer löste det problemet... Det tyckte inte jag :) Så till den måste jag ha en trådlös lösning och eftersom jag inte har hittat någon trådlös brytare som matchar mina andra så är det app som gäller just nu.

Ser man batteristatus på batteridrivna prylar numera?
 
Jepp du ser status på batteridrivna enheter typ så här.
sensorer.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Sprang ut i garaget och kollade vad jag har för portöppnare. Det är en Aperto 868 L vilken pratar med 868,8 MHz. Enligt den här sidan har Zipaboxen stöd för 868 MHz...någon som kan bekräfta det och har ,8-decimalen i så fall någon betydelse?
 
Frasse_Man skrev:
Jepp du ser status på batteridrivna enheter typ så här.
[bild]
Nu är boxen så gott som köpt 😃 Ser man denna status även i appen?
 
iSnobben skrev:
Okej jag kanske inte var helt tydlig på den punkten när jag tittar på mitt tidigare inlägg. 
Blir lätt förvirrad av era resonemang men Zipaboxen har ingen lokal webbserver, den programeras i molner. Dock kan du ansluta appen lokalt för att styra boxen, INTE programmera den.
 
Inte batterisymbolen
 
Frasse_Man skrev:
Blir lätt förvirrad av era resonemang men Zipaboxen har ingen lokal webbserver, den programeras i molner. Dock kan du ansluta appen lokalt för att styra boxen, INTE programmera den.
Jag pratade om webgränssnitt i allmänhet vilka för och nackdelar det har. Så det var så jag tolkade det.
 
Frasse_Man skrev:
Inte batterisymbolen
Okej det var ju lite synd. Kan man få en varning när ett batteri håller på att ta slut?
 
Frasse_Man skrev:
Blir lätt förvirrad av era resonemang men Zipaboxen har ingen lokal webbserver, den programeras i molner. Dock kan du ansluta appen lokalt för att styra boxen, INTE programmera den.
Lite parallella diskussioner här vilket ju inte gör saken mindre förvirrande! :p

Nu måste vi reda ut detta. ZB går alltså inte att programmera om man bryter kontakten med Internet? Det betyder alltså att det är ett webbaserat system där alla inställningar hämtas från en server någonstans i världen och att om det är något strul med internetuppkopplingen så kan man inte programmera boxen?

Fungerar boxen alls om internetförbindelsen är bruten?
 
Paxman skrev:
Lite parallella diskussioner här vilket ju inte gör saken mindre förvirrande! :p

Nu måste vi reda ut detta. ZB går alltså inte att programmera om man bryter kontakten med Internet? Det betyder alltså att det är ett webbaserat system där alla inställningar hämtas från en server någonstans i världen och att om det är något strul med internetuppkopplingen så kan man inte programmera boxen?

Fungerar boxen alls om internetförbindelsen är bruten?
Någon får rätta mig om jag har fel nu. Men baserat på det jag har läst så är du beroende av internet för att det ska fungera. Det är väl säkert pga det som de har backupmodulen med möjlighet att använda en 3G USB-sticka.

Men om du är hemma så bör du ju kunna styra allt lokalt men scener kanske inte funkar om de är beroende av kontakt med servrarna. Intressant fråga är det ju hur som helst när man tänker lite mera på det.
 
Redigerat:
En liten rookiefråga. Hur fungerar loggning av energiförbrukning och temperaturer? Görs det på deras servrar? Kan jag hämta hem data till Excel på något smidigt sätt? Är lite intresserad av hur temperaturen påverkar energiförbrukningen.
 
iSnobben skrev:
Någon får rätta mig om jag har fel nu. Men baserat på det jag har läst så är du beroende av internet för att det ska fungera. Det är väl säkert pga det som de har backupmodulen med möjlighet att använda en 3G USB-sticka.

Men om du är hemma så bör du ju kunna styra allt lokalt men scener kanske inte funkar om de är beroende av kontakt med servrarna. Intressant fråga är det ju hur som helst när man tänker lite mera på det.
Boxen fungerar utmärkt utan internet förbindelse. Dock behöver du internet accessen för bl.a. följande;
* Administrera boxen
* Lägga till nya/konfigurera sensorer
* Administrera anvädare
* Skapa nya scener
* Skapa nya regler

Följande behöver du inte internet access till
* Tända släcka lampor hemma (lokalt) (Självklart behöver du internetaccess även här om du skall göra detta på distans)
* Köra scener
* Läsa av/se status på sensorer mm
* Larma på och av
* Se loggen
* Ändra temperatur mm

Backup modulen och 3G stickan är en backup som kanske främst bra att ha om du använder enheten som Larm, då du kan skicka mail och SMS även om Internet är nere. Sedan kan du även använda den för all annan konfigurering.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.