Köpte precis en ny "Z-Wave.me Wall Controller Set for DUWI Everlux - komplett utanpåliggande strömbrytare" (https://www.m.nu/zwaveme-wall-contr...mplett-utanpaliggande-strombrytare-p-879.html) till min Vera.

Har läst guider att man måste lägga till variabel 13 och 14 för att aktivera enkel och dubbeltryck.

Sedan ska man tydligen använda värdet i sl_SceneActivated istället för LastSceneID som trigger för scener.

Vesternet har skrivit en guide: http://www.vesternet.com/resources/application-notes/apnt-44#.VF0oePmG8SU

Jag har addad tryckknappen, lagt till de nya variablerna och kört alla olika knapptryckningar (enkeltryck, dubbeltryck etc.) med en refresh mellan och sedan skrivit ner värdena från sl_SceneActivated och LastSceneID:

upp enkel
LastSceneID 1
sl_SceneActivated 0

ner enkel
LastSceneID 2
sl_SceneActivated 255

upp dubbel
LastSceneID 11
sl_SceneActivated 0

ner dubbel
LastSceneID 12
sl_SceneActivated 0

upp hold
LastSceneID 5
sl_SceneActivated 0

ner hold
LastSceneID 6
sl_SceneActivated 0

Som ni ser van så ändrar sig LastSceneID-värdet men inte sl_SceneActivated-värdet (förutom för enkeltryck upp, 0, och enkeltryck ner, 255)!

Om jag använder scene 0 resp. 255 som trigger i Vera så kan jag får knappen att trigga scener med enkeltryck upp resp. ner, men det går ju inte att använda knappen för att trigga fler än två scener. :(

Någon som har en idé? Är det verkligen Z-Wave.me-versionen? Det står 05443 på baksidan, ska det inte stå 06443?
 
Det brukar sitta en extra klisterlapp ovanpå Düwis klisterlapp om det är zwave.me. Har sett en grön prick, och ibland en klisterlapp "ZWave".
 
Hmm... Det är en grön sticker på den och m.nu säljer tydligen ö.h.t. inte den vanliga Duwi-versionen.

Det måste alltså vara jag som inte har konfigurerat någonting korrekt, men jag förstår inte varför inte sl_SceneActivated variabeln ändrar sig när LastSceneID -variablen gör det som förväntat beroende på tryckning.
 
Det var rätt länge sedan jag lade till min senaste batteribrytare, och jag kommer ihåg att jag höll på att ge upp innan jag fick häng på det. Du har värde 3 lagrat på 13/14?
 
Är det någon som lyckats få till det med denna tryckknapp i Fibaro hcl?
Jag fattar ingenting. Vill kunna ha den som en "huvudbrytare" alltså släcka flera brytare med ett klick då man går in i sovrummet.
Håkan
 
n0ir skrev:
Köpte precis en ny "Z-Wave.me Wall Controller Set for DUWI Everlux - komplett utanpåliggande strömbrytare" ([länk]) till min Vera.

Har läst guider att man måste lägga till variabel 13 och 14 för att aktivera enkel och dubbeltryck.

Sedan ska man tydligen använda värdet i sl_SceneActivated istället för LastSceneID som trigger för scener.

Vesternet har skrivit en guide: [länk]

Jag har addad tryckknappen, lagt till de nya variablerna och kört alla olika knapptryckningar (enkeltryck, dubbeltryck etc.) med en refresh mellan och sedan skrivit ner värdena från sl_SceneActivated och LastSceneID:

upp enkel
LastSceneID 1
sl_SceneActivated 0

ner enkel
LastSceneID 2
sl_SceneActivated 255

upp dubbel
LastSceneID 11
sl_SceneActivated 0

ner dubbel
LastSceneID 12
sl_SceneActivated 0

upp hold
LastSceneID 5
sl_SceneActivated 0

ner hold
LastSceneID 6
sl_SceneActivated 0

Som ni ser van så ändrar sig LastSceneID-värdet men inte sl_SceneActivated-värdet (förutom för enkeltryck upp, 0, och enkeltryck ner, 255)!

Om jag använder scene 0 resp. 255 som trigger i Vera så kan jag får knappen att trigga scener med enkeltryck upp resp. ner, men det går ju inte att använda knappen för att trigga fler än två scener. :(

Någon som har en idé? Är det verkligen Z-Wave.me-versionen? Det står 05443 på baksidan, ska det inte stå 06443?
Jag har precis skaffat en likadan knapp och sitter i samma båt som du. Inga problem att ställa in enkelklick upp respektive ner med två olika scener för att tända och släcka en lampa.
Däremot är det omöjligt att få någon annan kombination att fungera. "sl_SceneActivated" är alltid noll oavsett knappsekvens.
Fick du någon rätsida på detta?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.