Vulcan61
Vi ska byta isolering invändigt också som vi gör just nu. Panelbyte blir det troligen nästa år eller om nått år. Tänkte lappa från insidan med vanligt vindpapp då vi har det hemma. Sedan när vi bytet panelen så vill vi ha vindfolie. Måste väll gå ha vindpappen på insidan och folie utanpå ? Eller tänker ja helt fel
 
  • Isolering och vindpapp som ska bytas ut i en husvägg under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vulcan61
Vulcan61 Vulcan61 skrev:
Vi ska byta isolering invändigt också som vi gör just nu. Panelbyte blir det troligen nästa år eller om nått år. Tänkte lappa från insidan med vanligt vindpapp då vi har det hemma. Sedan när vi bytet panelen så vill vi ha vindfolie. Måste väll gå ha vindpappen på insidan och folie utanpå ? Eller tänker ja helt fel

pappen är idag fäst inifrån när kanterna är vikta
 
Vulcan61
Mm
 
  • Svart mögelskadat isoleringsmaterial i vägg under byggrenovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vulcan61 Vulcan61 skrev:
Måste väll gå ha vindpappen på insidan och folie utanpå ? Eller tänker ja helt fel
Jag är osäker.
Men en regel är ju att ånggenomgångsmotståndet på utsidan högst skall var 1/2 eller 1/3 (är osäker på detta) av ångenomgångsmotståndet på insidan isoleringen.
Här finns säkert andra som kan detta bättre :oops:
 
Vulcan61
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Jag är osäker.
Men en regel är ju att ånggenomgångsmotståndet på utsidan högst skall var 1/2 eller 1/3 (är osäker på detta) av ångenomgångsmotståndet på insidan isoleringen.
Här finns säkert andra som kan detta bättre :oops:
Ok kan väll inte skada med dubbla lager vindskydd? Men men man vet aldrig!
 
K
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Är det inte snarare tvärt om?
Fukt kommer alltid in på ett eller annat sätt.
Och de täta färgerna förhindrar att fukten kan ta sig ut.
Han menar tvärt om, ni är på samma sida. Själv målade jag med linoljefärg
 
K Kallebo skrev:
Han menar tvärt om, ni är på samma sida. Själv målade jag med linoljefärg
Tack, jag ser nu att jag tog lite fel på negationerna :confused:
 
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
"kan väll inte skada med dubbla lager vindskydd?"
Beror på hur insidan är uppbyggd. Sitter det byggfolie/plast på insidan av väggen så går det bra med dubbla lager, iom att plasten är så oändligt mkt fukttätare än pappen.
Om det däremot inte finns ngn fuktspärr på insidan så kan det ev orsaka problem, men ganska osannolikt. Dubbla lager vindpapp ger dubbelt så stor fuktmotstånd/genomgångsvärde som ett enkelt lager. Och, som KoW tog upp så är en tumregel att insidan bör vara minst 5 ggr tätare (fuktgenomgångsmässigt) än utsidan, (normalt vindpappen).
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Vulcan61
Oldboy Oldboy skrev:
"kan väll inte skada med dubbla lager vindskydd?"
Beror på hur insidan är uppbyggd. Sitter det byggfolie/plast på insidan av väggen så går det bra med dubbla lager, iom att plasten är så oändligt mkt fukttätare än pappen.
Om det däremot inte finns ngn fuktspärr på insidan så kan det ev orsaka problem, men ganska osannolikt. Dubbla lager vindpapp ger dubbelt så stor fuktmotstånd/genomgångsvärde som ett enkelt lager. Och, som KoW tog upp så är en tumregel att insidan bör vara minst 5 ggr tätare (fuktgenomgångsmässigt) än utsidan, (normalt vindpappen).
Ok nä sitter ingen plast på insidan enbart papp bakom yttpenelen. Kör med papp. Sen ett lager folie den dagen panelen byts.
 
Vulcan61 Vulcan61 skrev:
Blir liggandes. Har idag fjällpanel. Men ett helvete att måla då ytan är så blank hyvlad.. Så tro det Blir z panel. Då blir det bison
Den hyvlade sidan ska vara inåt!
 
R Rulle53 skrev:
Den hyvlade sidan ska vara inåt!
Det beror väl på vad man ska måla med......
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Exakt
Har du en bra ftx så tror jag hälften är vunnet. Har du plast på insidan - alternativt allt diffusionsöppet inkl fasad färg ytterligare 40%
Resterande 10% är alla undantag. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.