Det är intressant att bolagen som gör helt sanslösa vinster anser sig nödgade att höja elnätsavgifterna för att kunna satsa på nätet. Normalt sett används en del av ett bolags vinst till att underhålla sina anläggningar och därigenom kunna fortsätta att vara lönsamma på lång sikt men inte i elnätsvärlden. Avregleringen är inget annat än ett enormt misslyckande.
 
  • Gilla
Lolight
  • Laddar…
Karl_Pedal Karl_Pedal skrev:
Det är intressant att bolagen som gör helt sanslösa vinster anser sig nödgade att höja elnätsavgifterna för att kunna satsa på nätet. Normalt sett används en del av ett bolags vinst till att underhålla sina anläggningar och därigenom kunna fortsätta att vara lönsamma på lång sikt men inte i elnätsvärlden. Avregleringen är inget annat än ett enormt misslyckande.
Funkar ju så, att om ett bolag gör 1 miljard i vinst år 2017, och gör 1 miljard i vinst 2018 så räknas de som att de går back, vinsten måste ökas även om vinsten är enorm
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Karl_Pedal: Elnätsmaknaden är inte avreglerad. Du blandar ihop det med elmarknaden. Det är helt olika marknader.

Buspojken: Nu är du helt ute och cyklar.
 
Jaså ? På vilket sätt ?
 
Det finns undantag: Hos mig härskar Södra Hallands Kraft, en ekonomisk förening som "ägs" av abonnenterna/kunderna.
Inte en krona försvinner ut från verksamheten.

Jag gjorde för en tid sedan en jämförelse med nätavgifterna i ett liknande (glesbygds)område där E.ON äger nätet, och där var nätavgiften ca 60% högre vid min förbrukning, 5000 kWh/år.
 
buspojken buspojken skrev:
Jaså ? På vilket sätt ?
Är det positiv vinst så går bolaget med vinst.
 
D Daniel 109 skrev:
Är det positiv vinst så går bolaget med vinst.
Jo så kan man se de, men om ex Ncc gör 1 miljard i vinst 2017, och samma vinst 2018, så kommer deras resultat försämras, dvs går back, aktieägare, investerare osv ska ha sin avkastning.
Aldrig funderat på varför storbolag som ex Ericsson sparkar tusentals personer trots att de kan göra hundratals miljoner i vinst ?
 
Mikael_L
@buspojken.
Egentligen är det så att bolagen främst jämför sig med andra bolag i samma bransch.
Det är egentligen ganska naturligt, och på sätt och vis det mest rätta.

Om bolaget har en viss omsättning, vinst och marknadsandel ett år och det nästa år är lägre procentuell andel av branschens omsättning, lägre vinst eller mindre marknadsandel än konkurrenterna så betyder det att bolaget sakta håller på att förlora sin plats i sin marknad. Gör de inget för att förbättra siffrorna så kommer de inom några år försvunnit på marknaden ifråga. Det ska bolaget se till att inte göra, det är ett de främsta kraven från aktieägarna, de vill inte bli av med hela sin investering.

Men det försvarar inte nätbolagen, tycker jag.
 
Nätbolagen har ju monopol. Så deras marknadsandel påverkas inte. Vinsten blir det de budgeterar den till.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Ja precis. Resonemanget om marknadsandelar håller ju inte för elnätsverksamhet. Och det blir även svårt att se logiken att vinsten "måste" vara minst lika stor som för andra liknande bolag. De agerar ju alla på skilda marknader.

Men buspojken började ju jämföra med NCC så .... ;)
 
Jo de kanske är att jämföra äpplen med päron, men tycker ändå resonemanget håller, de ser ju vilka kommande investeringar de har, vilka kostnader som kommer komma, är de möjligt att ha samma eller ökad vinstmarginal trots stora tunga investeringar så är det ju bra för bolaget, vilken bolagsägare hade inte
Tänkt i samma banor ?
 
D Daniel 109 skrev:
Karl_Pedal: Elnätsmaknaden är inte avreglerad. Du blandar ihop det med elmarknaden. Det är helt olika marknader.
Du har rätt, fel ordval. Utförsäljningen av elnäten är fiaskot i fråga. Fast å andra sidan kan man ju se på Vattenfall att det spelar ingen roll om ett nät ägs av staten, det är ändå uppskörtning som är affärsmodellen.
 
Kunde man gå off grid så...
 
  • Gilla
Karl_Pedal
  • Laddar…
Mikael_L
Det kan du väl?

1 liter diesel ger nästan 10kWh värmeenergi, så det blir inte dyrare att värma med oljepanna än direktverkande el.

Så någon kvm solpanel för belysning och ladda telefoner och datorer , en gasolspis och en oljepanna så är du hemma.
Och isolera huset ordentligt och installera en braskamin som grädde på moset.
 
MultiMan
EOn fortsätter höja. Nu ökar de 16A-abbet med 50kr per månad (till 6540/år) och rörliga avgiften går för första gången över 20 öre (över 60 öre med skatter).

Även om ni inte tillhör gruppen själva och vet om villkoren att leva under, så är jag i gruppen fattigpensionärer. Hela den ökningen jag fick i år (som S har talat vitt och brett om som den största någonsin, typ, upp till 600kr per månad), äts nu till stor del upp av det älskade elnätet, som jag inte kan göra ett skit åt. För övrigt har jag aldrig sett några 600 trots 8400 efter skatt, det blev någonstans runt 240kr.

Kommunen höjer VA och sop varje år dessutom så de 240kr är nu borta, innan jag hunnit se dem.


Puss på er alla. <3
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.