MathiasS MathiasS skrev:
Som någon sa ovan. Ska en dörr hålla utan väderskydd får du köpa en dörr i plåt. Det är inte dörren det är fel på.
Klart det är fel på dörren. En ytterdörr som är helt fördärvad efter 9 år…

Självklart finns det dörrar som håller in40 år och mycket mer.

Sen är det absolut så att skyddet, utsatthet för uv- ljus och regn, is , snö etc spelar mycket stor roll. Denna dörr kanske hade hållit 20 år mer skyddad.

Men det är absolut ingen naturlag att det måste vara en plåtdörr för att hålla i 40 år.
 
Vår ytterdörr har sett sina bästa dagar, söderläge utan skydd inte allt för långt från havet och sydliga vindar på vintern.
Är dock nästan 90 år, oljad teak
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Som någon sa ovan. Ska en dörr hålla utan väderskydd får du köpa en dörr i plåt. Det är inte dörren det är fel på.
Räknas ett takutsprång på ca 150 mm samt en hängränna på 100 mm som sitter 500 mm ovanför dörren som väderskydd?
 
Demmpa Demmpa skrev:
Räknas ett takutsprång på ca 150 mm samt en hängränna på 100 mm som sitter 500 mm ovanför dörren som väderskydd?
Inte om dörren blir blöt.......
 
MathiasS MathiasS skrev:
Inte om dörren blir blöt.......
Våra garagedörrar (gångdörr & slagportar) satt så och höll sig fina i 45 år innan vi bytte ut dom.
Hela dörrarna blev ofta blöta när det regnade.

Anledningen till utbytet var att vi ville ha takskjutport samt att vi byggde ut garaget å satte i en gångdörr till samt utbyte av entrédörr till huset, så vi ville ha enhetliga dörrar.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Våra garagedörrar (gångdörr & slagportar) satt så och höll sig fina i 45 år innan vi bytte ut dom.
Hela dörrarna blev ofta blöta när det regnade.

Anledningen till utbytet var att vi ville ha takskjutport samt att vi byggde ut garaget å satte i en gångdörr till samt utbyte av entrédörr till huset, så vi ville ha enhetliga dörrar.
Jepp, men den här typen av dörr är inte byggd för att monteras så, och det är ju tillverkaren tydlig med också.
 
F
Demmpa Demmpa skrev:
Räknas ett takutsprång på ca 150 mm samt en hängränna på 100 mm som sitter 500 mm ovanför dörren som väderskydd?
Beror nog på. Har liknande utsprång, regnar det normalt så håller sig dörren torr. Kan dock blåsa upp lite snö på vintern. Har dock kollat på skärmtak, köpte Julas men det fick inte plats.
 
Daniel_N Daniel_N skrev:
Jag förstår inte riktigt. Dörren började svälla efter 3 år, totalt skräp efter 9. Varför överväger du ens att köpa en sådan igen? Oavsett hur billig den är så kan det ju omöjligt vara värt det...

Det kostar ju att byta dörr också, så tanken att byta var 3-4 år istället för vart 9e känns kanske inte heller så bra. Vare sig för dig eller med tanke på våra resurser.
Jo det är ju lättare om man slipper byta karm. Bara att hänga på. Men den dörren kostar mer än tre gånger så mycket som den billiga.
Kanske är den billiga dörren bättre.
Håller med om att det är resursslöseri att byta dörr ofta.
P pegebo skrev:
Hej igen
Jag tog ner dörren och den har skiktat sig i stort sätt helt på nedersta tredjedelen
Har jag vaxat för hårt? 😉
Det lättaste är att köpa en lika dan dörr från Snickar-Per som man bara kan hänga på men frågan är om man vågar.
Jag undrar om dom vet att husleverantören levererar hus där man frångår kraven för garanti och sedan säger att man skall skyndsamt torka av dörren om den blir våt.
Nu har dörren suttit där i nio år så jag förväntar mig inte att få utnyttja någon garanti men man kunde skönja svällningar efter 3 år. Frågan är om man vågar köpa en lika dan dörr från Snickar-Per eller om man skall köpa en billig dörr och byta efter tre-fyra år. Det verkar vara mer ekonomiskt.
Jag tänkte köpa samma dörr igen för att slippa byta karm men när jag såg små sprickor i färgskiktet längst ner så tänkte jag att det är bäst att kolla så det går att måla om. Tur att jag kollade, den är helröten.
Nu blir det byte av dörr och karm.
Det blir inte Snickar-Per igen.
Har hört att Lurs dörrar skall vara bra och även deras bemötande vid reklamationer.
 
  • Närbild på en dörrkarm med sprickor i färgskiktet vid tröskeln, tecken på möjlig röta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett ruttet dörrkarmhörn med synliga sprickor och trasigt trä, indikation på behovet av byte.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ledsen
  • Wow
tobbe9012 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.