Hej,
Är det någon som vet hur man justerar en ytterdörr som inte går igen ordentligt?
Det är en Swedoor med stålkarm.
Se film och bild.

• Närbild på en dörrkarm med synlig låsning och gångjärnsbeslag, med tecken på slitage och nedsmutsning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Först och främst måste man ju komma fram till varför den inte stänger ordentligt och om det isåfall beror på något som kan justeras.
Av det man kan se så ser det ju mer ut som det är lite för kraftiga lister och det kanske blir ett önsketänkande att den ska gå i lås med det där lätta trycket.

• Gilla
User10
  • Laddar…
Det ser väl dessutom ut att vara en lägenhet? Då är det nog antingen hyresvärden eller bostadsrättsföreningen som ansvarar för dörren.

Det första jag gör vid liknande problem är att kontrollera lister framförallt i tröskeln så det inte ligger någon liten sten och orsakar problem, ta fingrarna och kontrollera samtliga lister runt hela dörren.
I övrigt behöver man som @Stefan1972 beskriver komma fram till var i problemet ligger och om det kan justeras.
Säkerhetsdörrar får inte dessa bekymmer utan orsak, gångjärn kan ibland behöva riktas om den knäckt gångjärnen men det är ovanligt i trapphus då det oftast saknas något att knäcka emot.

Jag håller nog med om att det är fel list för ditt önskemål om att det där ska räcka för att stänga dörren.
Däremot så vet vi inte vad du vill uppnå med detta? Är det för att motverka drag och visslande ljud? Är det för att få ljudisolering? Eller är det så att dörren står och slår när den är stängd? Jag har faktiskt varit med om dessa tre varianter och de har lite olika lösningar. (visslande nyckelhål är irriterande)

Tack för svar, ska prova byta ut lister. Största problemet är att jag måste smälla igen dörren för att kunna låsa.

P PatrikJo skrev:
Det ser väl dessutom ut att vara en lägenhet? Då är det nog antingen hyresvärden eller bostadsrättsföreningen som ansvarar för dörren.
Föreningen står inte för ytterdörren, har redan pratat med dom.

Men de lister som sitter där då? Hör de till dörren och inget är kompletterat då? Om inte så ska du nog inte röra nåt utan mer sikta in sig på varför det är som det är. Tycker mig även se att dörren åker utåt av sig själv så det kan ju indikera nåt tok...Även en stålkarm kan ju monteras tokigt och blir den minsta skev så kanske det tar i i nåt hörn på dörren och då stretar det ju emot såklart. Att uppe och nere på dörren träffar karmen först på låssidan alltså. Då blir ju dörren tvungen att flexa in det sista...

Det ser ju ut som att någon redan varit på slutblecket och slipat. Ett alternativ kan ju vara att fila lite där

S
Ta inte bort några lister för så blir den inte gastät och brandklassningen fallerar.

Eftersom dörren åker ut så där så är den nog felmonterad och karmen sitter snett.

Har det alltid varit detta problem eller är det något som uppstått på senare tid?
S sinuslinus skrev:
Ta inte bort några lister för så blir den inte gastät och brandklassningen fallerar.

Eftersom dörren åker ut så där så är den nog felmonterad och karmen sitter snett.
Det förekommer att karmstycket vid gångjärnen är lite vridet men stålkarmar har ofta så att det går att justera så det inte spänner när man stänger dörren.

S Stefan1972 skrev:
Men de lister som sitter där då? Hör de till dörren och inget är kompletterat då? Om inte så ska du nog inte röra nåt utan mer sikta in sig på varför det är som det är. Tycker mig även se att dörren åker utåt av sig själv så det kan ju indikera nåt tok...Även en stålkarm kan ju monteras tokigt och blir den minsta skev så kanske det tar i i nåt hörn på dörren och då stretar det ju emot såklart. Att uppe och nere på dörren träffar karmen först på låssidan alltså. Då blir ju dörren tvungen att flexa in det sista...
Ja listerna är original, dörren är installerad för 11 år sen då huset byggdes. Tidigare ägare hade samma problem, vet dock ej hur länge det varit så. När jag stängt dörren och tittade från utsidan så ser jag att den hänger snett också, så den lutar alltså neråt på höger sida.

Du måste titta på gångjärnssidan hur den beter sig när du stänger dörren. Ser ut som att den kan vara injusterad för mycket vilket gör att den spänner när du stänger dörren.

Moderna ståldörrar tenderar att behöva ges en liten knuff då det är så pass mycket tätningslister i dom, det är inget fel utan snarare tvärt om, går dörren för lätt att stänga så börjar det bli dags för byte av list. Dörren ska dock utan problem gå igen när man tar lite fart sista 20cm.

Normalt är det inte i bakkant felet sitter när dörren inte går i lås, den är så pass tung och kraftigt att är det feljusterat i bakkant så kommer karmen bara vrida sig när man stänger. Antingen så hänger dörren på lite fel höjd, eller så är den ur lod i jämförelse med karmen i djupled.

Om jag skulle gissa på dessa 2 fel så tror jag att fel höjd är det troligtvis inte då dörrar tenderar att hänga ner sig snarare än att dom höjs, slitningen i karmen tyder inte heller på det. Troligtvis så är karmen feljusterad i förhållande till dörrbladet, det kan man se om man stänger dörren och inifrån tittar om den tar i karmen nertill eller upptill först. Är den ur vinkel med kanske 5mm eller mer borde detta fenomen uppträda

L Liljeros skrev:
Moderna ståldörrar tenderar att behöva ges en liten knuff då det är så pass mycket tätningslister i dom, det är inget fel utan snarare tvärt om, går dörren för lätt att stänga så börjar det bli dags för byte av list. Dörren ska dock utan problem gå igen när man tar lite fart sista 20cm.

Normalt är det inte i bakkant felet sitter när dörren inte går i lås, den är så pass tung och kraftigt att är det feljusterat i bakkant så kommer karmen bara vrida sig när man stänger. Antingen så hänger dörren på lite fel höjd, eller så är den ur lod i jämförelse med karmen i djupled.

Om jag skulle gissa på dessa 2 fel så tror jag att fel höjd är det troligtvis inte då dörrar tenderar att hänga ner sig snarare än att dom höjs, slitningen i karmen tyder inte heller på det. Troligtvis så är karmen feljusterad i förhållande till dörrbladet, det kan man se om man stänger dörren och inifrån tittar om den tar i karmen nertill eller upptill först. Är den ur vinkel med kanske 5mm eller mer borde detta fenomen uppträda
Du är nog på helt rätt spår, dörren hänger mot låset om man tittar utifrån trapphuset, och detta ska man kunna justera på gångjärnen om jag har förstått rätt?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.