A
Vi har lagt marmoluemklick på hela bottenvåningen hemma i vårt radhus och den ger ingen som helst lukt hos oss.

Den tror jag att du kan utesluta.
 
Terpentinen borde ha dunstat. Säkerhetsbladet om Terpentinen avser outspädd. Så om man använt till färg så borde det inte vara någon fara. Det borde ha avdunstats.

Hur reagerade du om du gick in i rummet innan du la golvet? Hur reagerade du när golvet lades
 
Hej,

det tog sin lilla tid, men nu är problemet löst. Första åtgård var att jag tog bort skåpen som målades med linolja, det blev bättre men jag blev fortfarande yr. Sedan köpte vi en luftrenare (BlueAir 405) med kolfilter, men det blev inte någon större skillnad (dock en mycket bra apparat för gräsallergin!).

Sedan tog vi bort Marmoleum-golvet, och nu är problemet löst! Inga andra i familjen reagerar på linoleumsplattorna utom jag, och vad jag kan se så verkar Marmoleum vara en bra produkt, men det fungerar alltså inte för mig. Nu ligger plattorna i ett annat rum, och jag får samma reaktion där som jag fick i det första rummet.

Skönt att det är löst! Nu återstår bara att fixa till golvet :)
 
Jättebra återkoppling. Kan nog hjälpa fler.
 
  • Gilla
akvik
  • Laddar…
Provade du att lägga en bit i ett annat rum först?
 
  • Gilla
akvik
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Provade du att lägga en bit i ett annat rum först?
Nix,

jag hade inte en tanke på att jag skulle få problem med plattorna, så jag körde på.
 
Jag har en massa nytillverkade fönster som jag målar och har ägnat ca 1h dagligen under 3 veckors tid. Upplever numera alltid huvudvärk under och ett par timmar efter målning.

Använder linoljefärg utan terpentin. Har alltid tidigare hört att linolja är helt ofarlig och inte påverkar hälsan på något sätt. Jag började därför söka efter information på nätet om det kan vara linoljefärgen som orsakar min huvudvärk.

Hittade bla denna info:
https://www.google.se/amp/s/byggnadsvard.se/nar-linoljefarg-torkar/amp/
https://www.google.se/amp/s/byggnadsvard.se/nar-linoljefarg-torkar/amp/

Tolkar jag texten rätt är det inte enbart terpentin/lösningsmedel som kan orsaka reaktion utan även vegetabiliska oljor under oxidationen. Värt att beakta.

Jag har inte märkt av någon huvudvärk när färgen väl är torr så jag fortsätter med samma linoljefärg till fönstren men går nog över till akrylat på inomhusfoder och lister. Kanske även värt att testa annan linoljefärg. Kanske målning utomhus är bästa lösningen, blir dock lite jobbigt med väder och vind och torktider.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.