Hej, försöker hjälpa min granne som har ett Yale doorman L3 lås.
(Vi har ett likadant och de köpte det på inrådan av mig så känner mig lite skyldig till att försöka hjälpa till)

Idag började deras lås säga ”batterinivå låg” eller något liknande. Min granne tog då ut batterierna och satte i nya, inget händer.. provade 4 ytterligare nya, inget händer.

när vi själva bytte våra batterier i somras var det bara att skruva bort luckan, sätta i nya och skruva tillbaka luckan. Klart.

Jag var borta hos grannen nu, tog med ytterligare 4 nya batterier men den är stendöd. Vi provade såklart med de som satt i från början men dessa fungerade nu inte heller. Vi har kollat 78 gånger så att vi inte råkat sätta batterierna fel men alla sitter rätt. Har också provat med 9v batteri från utsidan vilket inte heller gav något resultat. Helt stendöd vad vi än gör.

Detta resulterar nu i att dörren inte går att låsa. Det går ju att låsa upp dörren mekaniskt om låset är ”dött” men vad jag förstått går det inte att låsa?

är det någon som varit med om något liknande och vet om det finns något man kan göra för att få igång det? Eller är det reklamera som gäller? Låset är ca 6 månader.
 
Har precis samma problem. Lyckades ni lösa det eller blev det reklamation?
 
E ehsabed skrev:
Har precis samma problem. Lyckades ni lösa det eller blev det reklamation?
E ehsabed skrev:
Har precis samma problem. Lyckades ni lösa det eller blev det reklamation?
Hej, jättekonstigt men efter lite mindre än 24h (med nya batterier) så började den fungera igen. De skulle försöka reklamera den men i och med att den startade upp av sig själv så avvaktar de med det. Dock känns det ju inte helt tryggt. Nu var de ju inne och ut kom de ju men kunde inte låsa. Hade det hänt när de var på utsidan hade de ju inte kunnat komma in.

så om möjligt avvakta och se om den kommer igång igen.
 
Är det inte ett 9v batteri i låset åxå?
Tror jag har det i vårt v2
 
plåtrickard plåtrickard skrev:
Är det inte ett 9v batteri i låset åxå?
Tror jag har det i vårt v2
I den varianten som jag (och grannen) har som heter L3 så är det bara 4st AA batterier. Men om batterierna har dött så kan man använda 9v batteri från utsidan för att liksom temporärt strömsätta låset.
Men det kan ju vara olika i de olika varianterna som finns kanske.
 
  • Gilla
plåtrickard
  • Laddar…
Antar att ni provat reset?
 
Hej, Hade precis samma problem idag. Bytte batterierna och efter det var låset helt dött. Efter några timmar så hoppade låset igång igen. Känns sådär tryggt… Ingen vidare kvalitet på Yale doorman.
 
Jag har också haft det här problemet. När jag bytt till nya batterier har det tagit många timmar innan låset hittat tillbaka. När jag använt laddningsbara batterier har låset därtill väldigt fort börjat klaga på att batterierna börjat ta slut igen.

Man har ju inte så mycket jämförelsematerial då man slutar testa när det funkar igen, men min känsla är att det strular minst om man använder engångsbatterier av god kvalitet.
 
M Mlilind skrev:
Hej, försöker hjälpa min granne som har ett Yale doorman L3 lås.
(Vi har ett likadant och de köpte det på inrådan av mig så känner mig lite skyldig till att försöka hjälpa till)

Idag började deras lås säga ”batterinivå låg” eller något liknande. Min granne tog då ut batterierna och satte i nya, inget händer.. provade 4 ytterligare nya, inget händer.

när vi själva bytte våra batterier i somras var det bara att skruva bort luckan, sätta i nya och skruva tillbaka luckan. Klart.

Jag var borta hos grannen nu, tog med ytterligare 4 nya batterier men den är stendöd. Vi provade såklart med de som satt i från början men dessa fungerade nu inte heller. Vi har kollat 78 gånger så att vi inte råkat sätta batterierna fel men alla sitter rätt. Har också provat med 9v batteri från utsidan vilket inte heller gav något resultat. Helt stendöd vad vi än gör.

Detta resulterar nu i att dörren inte går att låsa. Det går ju att låsa upp dörren mekaniskt om låset är ”dött” men vad jag förstått går det inte att låsa?

är det någon som varit med om något liknande och vet om det finns något man kan göra för att få igång det? Eller är det reklamera som gäller? Låset är ca 6 månader.
Samma problem nu igen efter byte av batteri. Får vi se hur lång tid det tar denna gång för låset att hoppa igång… varning köp inte yale doorman. Skräp!
 
M Matti78 skrev:
Samma problem nu igen efter byte av batteri. Får vi se hur lång tid det tar denna gång för låset att hoppa igång… varning köp inte yale doorman. Skräp!
Kom låset igång igen?
 
M magnus720 skrev:
Kom låset igång igen?
Yes låset kom igång. Bytte mina gamla batterier till några som jag inte var helt säker på var nya. De funkade inte så då bytte jag batterier ytterligare en gång till helt nyinköpta och då kom låset igång efter ca 30 min. Förra gången jag bytte batterier tog det flera timmar innan låset hoppade igång.
 
Samma för mig. Finns en resetknapp på insidan vid batterierna som man kan trycka in och då plingar låset och lyser, men inget händer. Testade att använda 9v-batteri utifrån också men helt utan respons. Blev likadant förra vintern fast då helt utan nån signal för batteribyte. L3 verkar vara känsligt för kyla.
 
Heureka! Höll en mobil mot utsidan (tips från Yale) och då kom låset igång igen med ett "Welcome to Yale doorman".
 
  • Gilla
Olle33 och 2 till
  • Laddar…
C coolakarln skrev:
Heureka! Höll en mobil mot utsidan (tips från Yale) och då kom låset igång igen med ett "Welcome to Yale doorman".
Fungerade för mig med! Toppen, tusen tack!☺️
 
Tobias_82 Tobias_82 skrev:
Fungerade för mig med! Toppen, tusen tack!☺️
Det var det sjukaste!
Hade samma problem, höll mobilen mot utsidan och låset hoppade igång.

Dock är det som att det hackar det till när man vrider på låset.
Som att det kärvar lite eller hakar i något.
Både när man låser och låser upp.
Någon som känner igen det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.