Hej,

Väl medveten om att tråden är ett par år gammal men det känns som att det är dax att lyfta konsumentfrågor runt Bygghemma igen.

Följande är fakta.

Den 7 januari köper jag en en köksfläkt med tillhörande kolfilter med en utlovad leveranstid på 2-5 arbetsdagar. Den 11 januari kommer ett första leveransbesked, där man meddelar att leverans kommer att ske. Den 15 januari kommer ett nytt leveransbesked och den 16 januari kommer ett besked om att sakerna (2 kollin) har gått från Nykvarn till DHL:s lager i Hägersten. Avisering ska sedan komma. Den 18 januari ringer jag Bygghemmas kundtjänst och frågar om när sakerna ska levereras, dom hänvisar mig till DHL som då uppger att dom väntar på kolli nr 2 från Bygghemma.

DHL erbjuder sig att köra ut det kolli som dom har på lagret men det är osäkert om det är fläkten eller bara själva filtret så jag avstår erbjudandet. ny kontakt tas med Bygghemmas kundtjänst som återigen hänvisar mig till DHL som återigen hänvisar mig till en ofullständig leverans.

Idag hänvisar Bygghemmas kundtjänst återigen till DHL som fortfarande inte har fått alla kollin, jag kontaktar då Bygghemma igen och får till svar att man har gjort en begäran om godssökning på DHL. Vid koll med DHL så har ingen sådan begäran inkommit och jag kontaktar återigen Bygghemma. Till slut får jag ett ärendenummer för godssökning.

Jag har försökt att avbryta leveransen för att gå till en fysisk affär och köpa en ny fläkt, det går inte utan jag måste först invänta godssökningen och sedan neka till att ta emot varan. Detta oaktat om den återfinns eller att det görs en ny beställning från Bosch. Det går helt enkelt inte att avbryta köpet.....

I en konsumentorienterad värld så är ju Bygghemmas hantering skrämmande. Jag vill också varna andra som läser detta att göra beställningar under nuvarande villkor då det inte finns någon koppling mellan utlovad leveranstid och betalning. Bygghemma tar inte heller något ansvar för att kompensera en kund, det går inte att prata med någon i chefställning utan kunden ska gilla läget och se om det kommer någon produkt....vilket är fullkomligt skamligt.

Jag kommer att lägga in detta omdöme i prisjakt, men man har en sju-dagars karens innan man får posta omdömen....till dess vill jag varna andra på detta sätt.
 
Redigerat:
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Problemet, vilket är rätt välkänt, är att bygahemma beställer direkt av tillverkaren som skeppar till kund. BH har därför begränsad insyn både i lagerhållning och i leveransen. Inget försvar men en orsak. Min erfarenhet är dock att de faktiskt är väldigt hjälpsamma.
 
Jo, jag känner till det. Men (det är alltid ett Men) om man som företag utlovar en leveranstid på 2-5 dagar och sedan tappar bort grejerna och det är jag som kund som får ta hela kalaset med att först upplysa Bygghemma om att den redan sena leveransen också är ofullständig och då får till slutligt svar att jag får avvakta godssökningen som DHL ska göra så tycker jag inte att man är särdeles hjälpsam.

Jag kanske är lite för "gammeldax" och tycker att man ska hålla det man lovar och att inte kunden ska få ta smällen för att grejer försvinner. Just nu har jag betalat nästan 5000 kr för en köksfläkt inkl kolfilter och som tack fått tre mail och suttit i telefonkö hos Bygghemma och DHL....av den utlovade varan har inget skymtats....
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Nu köpte jag inte min fläkt från byggahemma, men problematiken är likartad. Det kom ett paket som var fraktskadat. Jag ville först inte ta emot det, men fraktfirman sa att jag måste göra så. Jag fick sen fota och skriva en "anmälan" samt boka upphämtning av paketet. Fraktfirman kommer igen och hämtar. Jag får ett nytt paket. Leverans och hämtning sker givetvis så att man inte kan ha sina normala dagar utan måste (på kort varsel) åka hem tidigare. Även denna fläkt var skadad. Jag ville då skicka tillbaka paketet med vändande post, inte beställa upphämtning, men det gick inte. Nu visade det sig att fläkt nummer 2 hade en mkt liten skada som jag kunde acceptera mot ett prisavdrag. Mest var det förstås att jag inte ville vara hemma från jobbet ytterligare 2 dagar för att lämna och hämta paket...

Det jag lärt mig, hemleveranser LÅTER bekvämt när de funkar (jag har köpt kyl, frys, disk, tvättmaskin med hemleverans som funkat utmärkt) men strular det så är det ett helsike. Personligen tror jag att leveranser av riktigt stora paket funkar bättre, de som kör saker med riktig lastbil, pallyft etc har mera koll både på att hålla kunden uppdaterad på leveranstid samt att inte trasha varorna än dessa små skåpbilar som körs med B-behörighet där de verkar kasta in prylarna i skåpet och sen får de ligga huller om buller under färden.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.