Status
Tråden går ej att kommentera.
hk1971j skrev:
Mr Robo Cut har fått ett nytt hem..

Hade ett snabb bygge tidigare som jag blev trackad för...

Nu hoppas jag detta bygge blir mer uppskattat....

Go nattt..
Mycket snyggt bygge
 
Nu är det så att jag har försökt få tid till att bygga ett hem till min robot under en lång tid,men den tiden har jag tydligen inte. Någon vänlig person som vill/har tid, att bygga ett hus till min robot? Givetvis mot betalning för både material och tiden😃
 
Då har jag och Kanstrup gjort ett lite längre test med 2st landroids ihop, enjoy! ;)

[video=youtube_share;y-nlnXgaVZc]http://youtu.be/y-nlnXgaVZc[/video]
 
  • Gilla
Cyphera och 5 till
  • Laddar…
peternicklas
JS80 skrev:
Då har jag och Kanstrup gjort ett lite längre test med 2st landroids ihop, enjoy! ;)

[video=youtube_share;y-nlnXgaVZc]http://youtu.be/y-nlnXgaVZc[/video]
Den filmen skulle HQ få se. Detta är nog något som de inte klarar av p.g.a. sitt patenterade system.
 
  • Gilla
Wulfram Zneijderhaan
  • Laddar…
Fräckt! :) Detta skall enligt uppgift även fungera på T. Ex Stiga/wiper. Kan tom få laddningen till att funka genom att sätta två laddningsstationer efter varandra med ett par meters mellanrum. Är första laddningsstationen upptagen, kör maskinen runt och sedan in i nästa istället. Precis som om den stöter på ett hinder runt slingan normalt sett. Coooolt. :) Inte provat själv dock och ber om ursäkt om jag förpestar er landroidtråd med lite stiga, men kan ju vara kul för er att testa också.
 
  • Gilla
Mabcus
  • Laddar…
ovsun skrev:
Nu har jag, efter mycket testande fått klipparen att lämna en stor ö vid återgång mot laddaren! Det har i alla fall funkat när jag testat. I går observerade vi hur klipparen gick sex varv runt ön för att slutligen tröttna och stänga av sig. Vi har hittat den ett antal gånger avstängd på slingan runt ön men det var förstagången vi råkade se vad som hände. Testade en massa varianter av dragningar vid den ganska korta anslutningen mot huvudslingan men det var svårt att få den att lämna ön utan att dela ledarna så mycket att det inte blev någon ö. Till slut korsade jag ledningarna ca 30 cm. När den då kom från ön gjorde den en piruett för att sedan gå på huvudslingan och fortsätta till laddaren. När den kommer på huvudslingan går den vidare som vanligt. Den kan passera ca halva "öppningen" mellan huvudslingan och ön när den klipper. Förhoppningsvis ska detta lösa mina problem med att klipparen inte alltid orkar tillbaka till laddaren. Jag har totalt, inklusive ön, ca 400 m ledning.
Nu har jag testat det här med Eiffeltorns-form och korsade kablar, och jag kan för mitt liv inte få den att släppa slingan. När den når toppen av Eiffeltornet börjar den svänga åt höger för att hitta slingan igen, och den lyckas alltid hitta tillbaka. Jag kan inte få den att ge upp och gå rakt fram.

Det fungerar nog i faller som ovsun beskriver eftersom slingorna ligger så nära varandra. När den når toppen av Eiffeltornet och börjar svänga höger så hittar den den andra slingan eftersom den då ligger väldigt nära. För övrigt tror jag fortfarande inte att det spelar någon roll om kablarna är korsade eller bara ligger tätt intill varandra. Det är bara avständet mellan dem som gör skillnad.

Om den ändå vore känsligare vid hemgång än vid klippning... då kunde man lägga kablarna med t.ex. 2 cm avstånd och få den att följa med över till andra sidan, men att det ändå inte vore ett hinder vid klippning. Tyvärr verkar det inte vara så.

Nu är jag inne på att ha bara en tråd som leder över till andra sidan och en mekanisk switch som roboten "trampar" på när den följer slingan. Switchen kopplar in den temporära slingan och kopplar sedan tillbaka till den stora slingan efter någon minut eller så när roboten garanterat har hunnit över. Har någon lyckats med något liknande? Hittar ingen bra switch att använda, och vet inte om det finns någon mekanisk switch som slår tillbaka automatiskt med en viss fördröjning. Knepigt det här...
 
peternicklas
lubbe75 skrev:
Nu har jag testat det här med Eiffeltorns-form och korsade kablar, och jag kan för mitt liv inte få den att släppa slingan. När den når toppen av Eiffeltornet börjar den svänga åt höger för att hitta slingan igen, och den lyckas alltid hitta tillbaka. Jag kan inte få den att ge upp och gå rakt fram.

Det fungerar nog i faller som ovsun beskriver eftersom slingorna ligger så nära varandra. När den når toppen av Eiffeltornet och börjar svänga höger så hittar den den andra slingan eftersom den då ligger väldigt nära. För övrigt tror jag fortfarande inte att det spelar någon roll om kablarna är korsade eller bara ligger tätt intill varandra. Det är bara avständet mellan dem som gör skillnad.

Om den ändå vore känsligare vid hemgång än vid klippning... då kunde man lägga kablarna med t.ex. 2 cm avstånd och få den att följa med över till andra sidan, men att det ändå inte vore ett hinder vid klippning. Tyvärr verkar det inte vara så.

Nu är jag inne på att ha bara en tråd som leder över till andra sidan och en mekanisk switch som roboten "trampar" på när den följer slingan. Switchen kopplar in den temporära slingan och kopplar sedan tillbaka till den stora slingan efter någon minut eller så när roboten garanterat har hunnit över. Har någon lyckats med något liknande? Hittar ingen bra switch att använda, och vet inte om det finns någon mekanisk switch som slår tillbaka automatiskt med en viss fördröjning. Knepigt det här...
Jag märkte i början att den släppte slingan om vinklen var över 90 grader. Har lagt bilder på detta tidigare.
Har du provat detta? 2 olika förslag landr.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
peternicklas
Du skulle även kunna prova med ett hinder söm gör att hindret tvingar nosen ut från slingan i sidled. Rakt framifrån funkar inte då stångar den sig blodig.
 
peternicklas skrev:
Jag märkte i början att den släppte slingan om vinklen var över 90 grader. Har lagt bilder på detta tidigare.
Har du provat detta? 2 olika förslag[bild]
Jo då. Jag har provat de vinklarna, bland många andra, och den hittar alltid tillbaka till slingan.
 
peternicklas skrev:
Du skulle även kunna prova med ett hinder söm gör att hindret tvingar nosen ut från slingan i sidled. Rakt framifrån funkar inte då stångar den sig blodig.
Jag har provat det här också med en bräda. När den kommer tillräckligt långt från slingan (ur kurs ca 20-30 cm) så backar den en bit och försöker igen ett par gånger. Till slut gick den ut en bit från brädan och började söka efter slingan i en snäv cirkel, och där stod den och snurrade varv på varv. Jag har aldrig sett att den har släppt en slinga och gått rakt fram för att hitta en ny - förutom när den lämnar en ö. Undrar hur den förstår att den snurrar kring en ö?
 
lubbe75 skrev:
Nu är jag inne på att ha bara en tråd som leder över till andra sidan och en mekanisk switch som roboten "trampar" på när den följer slingan. Switchen kopplar in den temporära slingan och kopplar sedan tillbaka till den stora slingan efter någon minut eller så när roboten garanterat har hunnit över. Har någon lyckats med något liknande? Hittar ingen bra switch att använda, och vet inte om det finns någon mekanisk switch som slår tillbaka automatiskt med en viss fördröjning. Knepigt det här...
En alternativ lösning kan vara att bygga en liten portal över slingan, där du monterar en återfjädrande brytare med vipparm som roboten påverkar med kåpan. Då kan du enkelt väderskydda brytaren.
 
lubbe75 skrev:
Jo då. Jag har provat de vinklarna, bland många andra, och den hittar alltid tillbaka till slingan.
Jag provade ett otal varianter av detta utan att lyckas.

Den hade stannat när den gick själv vid stugan under veckan så mina korsade ledningar löste inte alla problem :( . Vet dock inte var den stannade eftersom en snäll granne bar tillbaka den till laddstationen :) dock utan att starta om klipparen :( . Återkommer när jag fått mer erfarenhet och testat mer.
 
Jag såg ett program om det här på Tv.. snillen spekulerar tror jag det heter:wow: ni är ju värre än utvecklingsavdelningen på positec.. keep up the god worx
 
peternicklas
Mabcus skrev:
Jag såg ett program om det här på Tv.. snillen spekulerar tror jag det heter:wow: ni är ju värre än utvecklingsavdelningen på positec.. keep up the god worx
Ja eller så ger någon länken till denna tråd till dem så kan de säga upp hälften. Här har de ju gratis en gratis test/utvecklingsavdelning:p
 
  • Gilla
theon och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.