K Krigar1 skrev:
Hittade att sensorn var delvis av rostad, hade du köpt en ny? Vart hittade du den?
Tack för hjälp
[bild]
Jag har en 796E (2015) med ett likadant kretskort i samma skick och ständigt lysande "lifted up". Hur fixade dy problemet? Köpte du en ny sensor och i så fall vilken sort och varifrån? Eller bytte du hela kretskortet?

Tack på förhand!
 
H HenrikF2 skrev:
Jag har en 796E (2015) med ett likadant kretskort i samma skick och ständigt lysande "lifted up". Hur fixade dy problemet? Köpte du en ny sensor och i så fall vilken sort och varifrån? Eller bytte du hela kretskortet?

Tack på förhand!
Och precis efter inlägget hittade jag ett snarlikt kretskort till 796E.1 (står inte 796E) som kanske fungerar.

https://reservdelarochtillbehor.se/robotgrasklippare/worx/ovrigt/tilt-sensor-50029475
 
H HenrikF2 skrev:
Och precis efter inlägget hittade jag ett snarlikt kretskort till 796E.1 (står inte 796E) som kanske fungerar.

[länk]
Insåg att den jag länkade till hade fyra kablar och originalet till WG796E har tre. Så denna fungerar troligen inte.
 
Lyftsensorn bygger såvitt jag förstår på 1) en fyrkantig neodyniummagnet som sitter på ett plastspröt bakåt från frontsensormodulen (har en tendens att rosta upp totalt med tiden), 2) en Hall-sensorenhet som sitter på motsvarande ställe på insidan av chassit, ett litet grönt kretskort som kan visa litet ärgning och se ruttet ut - utbyte kan vara påkallat isf.
 
  • Gilla
wictor87 och 1 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Lyftsensorn bygger såvitt jag förstår på 1) en fyrkantig neodyniummagnet som sitter på ett plastspröt bakåt från frontsensormodulen (har en tendens att rosta upp totalt med tiden), 2) en Hall-sensorenhet som sitter på motsvarande ställe på insidan av chassit, ett litet grönt kretskort som kan visa litet ärgning och se ruttet ut - utbyte kan vara påkallat isf.
Mycket tack för svaret! Mitt kort är ärgat och jag tror att sensorn behöver bytas. Är det bara att köpa vilken hall-sensor som helst? Jag kan tyvärr inte utläsa namnet på min sensor.
 
H HenrikF2 skrev:
Mycket tack för svaret! Mitt kort är ärgat och jag tror att sensorn behöver bytas. Är det bara att köpa vilken hall-sensor som helst? Jag kan tyvärr inte utläsa namnet på min sensor.
Möjligt att man ev kan byta bara själva hallsensorenheten på detta kort. Om jag skulle byta så skulle jag nog försöka hitta en originaldel utbytes, om det finns i första hand. Detta eftersom kretskortet kan vara skadat om du ser att det är ärgat.

Kanske att du får slå en signal till Letmerepair och kolla så det är rätt grejer du beställer, inte så lätt att se på spec om det är rätt del och om det passar din maskin. Exempel, kanske helt fel: https://reservdelarochtillbehor.se/robotgrasklippare/worx/ovrigt/tilt-sensor-50029475
__
PS. Ser att det var samma som du länkade. Bara att konstatera att du måste fråga dom direkt så det blir rätt komponent.

Att byta bara själva sensorn/sensorerna på kretskortet tror jag inte på, det är snarare kontaktfel på kretskortet om du ser att det ärgat. Ibland kan man testa att löda om och köra ”bypass”-operationer på korroderade ledningsbanor på kretskortet. Har gjort så med en kamera som hamnat i Medelhavet vid ett tillfälle... gick bra men var nog mer tur än skicklighet där.
 
Redigerat:
Japp jag får nog se om de har rätt originaldel. Tack!
 
[QUOTE = "Can-man, post: 3371831, member: 958"] Trovato l'errore, aveva perso il magnete su cui si attiva la scheda sensore. Magnete nuovo e tutto ok.[/QUOTE]
C
 
Jag lyckades få reservdelen specialbeställd via reservdelarochtillbehor.se (se foto, part no. 50028150) och nu fungerar Landroiden igen!
 
  • Specialbeställd lutningssensor (part no. 50028150) för Landroid, i förpackning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
mtempling
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Lyftsensorn bygger såvitt jag förstår på 1) en fyrkantig neodyniummagnet som sitter på ett plastspröt bakåt från frontsensormodulen (har en tendens att rosta upp totalt med tiden), 2) en Hall-sensorenhet som sitter på motsvarande ställe på insidan av chassit, ett litet grönt kretskort som kan visa litet ärgning och se ruttet ut - utbyte kan vara påkallat isf.
 
  • Närbild på en smutsig och rostig gångjärnsdetalj möjligtvis tillhörande byggutrustning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Limmade dit en magnet från en ficklampa nu funkar den igen,,
 
  • Gilla
mike He och 1 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Här sitter den, om det är den magneten du menar men det finns nog inte så många att välja på. Sitter alltså på ett litet spröt bak på frontsensormodulen. Här en sprillans ny modul som ska monteras i helgen på svärmors WG796E, hade nog aldrig kunnat tro det var en magnet där på den gamla modulen för det fanns nästan inget kvar av den mer än en oformlig bit rost...

[bild]
Hej, vill tacka er för denna info ang byte av magneten. Det var inte mycket kvar av min, mest rost. Däremot hade jag ett litet HE innan jag upptäckte att den var tvungen att vara vänd åt rätt håll!:thinking::D Magneten finns att köpa på Clas Ohlson för 40 kr.
 
  • Gilla
SumoVadeu och 1 till
  • Laddar…
M Mats Birch skrev:
Hej, vill tacka er för denna info ang byte av magneten. Det var inte mycket kvar av min, mest rost. Däremot hade jag ett litet HE innan jag upptäckte att den var tvungen att vara vänd åt rätt håll!:thinking::D Magneten finns att köpa på Clas Ohlson för 40 kr.
Instämmer, stort tack till all nyttig info i tråden. Och tack till dig Mats för jag gjorde samma fel, bytte den rostiga magneten men det blev ännu sämre. Tack vare din kommentar om att magneten måste sitta åt rätt håll så vände jag på den och nu går den som en dröm. Var nära att köpa en ny men känns rätt gott att iställetköpt en magnet för 42 kronor. Rostig magnet i gräsklippare med gräsrester och synliga kablar, efter reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rostig magnet korrekt monterad i en gräsklippares motor, med synliga gräsrester och smuts.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
SumoVadeu
  • Laddar…
J.M.K J.M.K skrev:
Instämmer, stort tack till all nyttig info i tråden. Och tack till dig Mats för jag gjorde samma fel, bytte den rostiga magneten men det blev ännu sämre. Tack vare din kommentar om att magneten måste sitta åt rätt håll så vände jag på den och nu går den som en dröm. Var nära att köpa en ny men känns rätt gott att iställetköpt en magnet för 42 kronor.[bild][bild]
Måste man montera isär allt eller kan man dra upp bara magneten ?
 
C christerahl72 skrev:
Måste man montera isär allt eller kan man dra upp bara magneten ?
Inte mer än jag gjort på bilden. Dvs lossa frontpanelen och försiktigt ta upp den där runda gummitätningen. Då kommer man lätt åt magneten. Att skruva ut skruven som håller magneten på plats lyckades inte jag med iaf utifrån vinkeln. Men min var ju så otroligt rostig så det kanske går. Glöm bara inte att sätta magneten åt rätt håll sen. Jag var bra nära att slänga hela apparaten åt skogen när den gick ännu sämre efter bytet men tack vare Mats inlägg om att den måste sitta åt rätt håll så fick jag fason på det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.