Vilken hårddisk rekommenderas i nuläget och som ska sitta i en Whs?

Jag har under vintern tyvärr köpt en 1,5 TB WD eco green nånting, och som verkar inkompatibel med WHS. För en månad sen så rapporterades disken som trasig. Filerna fanns dock kvar, och det gick att använda den om man kopplade in den som USB disk (med kablar från deltaco).

Nu har den funkat en månad, och så blir det disk failure igen. Gissar nu att disken helt enkelt inte funkar ihop med WHS. Intresserad av info om det är inkompatibilitet mot WHS, resp. vilka diskar som rekommenderas i dagsläget. Jag antar man ska sikta på större och långsamma diskar.
 
Är det en WD EARS (till skillnad från EADS) så finns det vissa kända kompabilitetsproblem med WHS och andra lite äldre operativ. Har själv två stycken 1.5TB EADS som fungerar utmärkt.
 
Hmm ... Det var konstigt. Det är en 1,5 TB EADS. Jag har inte köpt WD-diskar på länge, det här var ett försök från min sida. De kanske inte ska hålla mer än 4 månader? Jag trodde ju att disken var inkompatibel, och att det var det som var problemet snarare än att den på riktigt skulle vara trasig.
 
Installera HD Sentinel och kolla vad den säger. Alla HD kan gå sönder, vissa tidigare om man har otur.
 
Jag skulle avråda från Western Digital-diskar. Jag vet att en del gillar dem, men jag har ungefär 70% failure rate på dem (av cirka 20 diskar). Jag vet inte vad det är som dödar dem, men jag misstänker att de är känsligare än andra för brusigt elnät eller värme.
 
När jag kom hem häromdagen hälsade WHS-maskinen mej med det glada meddelandet System Drive Failing. Körde chkdsk /r /f utan att hitta några fel, men det känns INTE bra.

Tanken att behöva byta systemdisk är ju måttligt roande eftersom det innebär att konfigurera upp hela systemet med web servers, ftp servers, backup mm, mm igen. Jag skulle helst vilja vänta med detta tills dess Vail är ute och stabilt.

Frågan är om är en smart lösning att bygga en reservmaskin och installera Vail beta. Vill helst inte slänga mer pengar på att köpa nya IDE-diskar till den gamla burken. Bättre då att bygga en ny maskin.

Frågan blir är då egentligen: Skall man installera Vail? Är det tillräckligt stabilt för att man skall kunna ha det på en reservmaskin?
 
När jag kom hem häromdagen hälsade WHS-maskinen mej med det glada meddelandet System Drive Failing. Körde chkdsk /r /f utan att hitta några fel, men det känns INTE bra.
Låter som om SMART rapporterar fel. SMART är en technologi för att kontinuerligt övervaka disken och förvarna innan den blivit dålig. Flytta över ditt stuff till en annan disk, inte för att SMART är speciellt träffsäker (den är usel), utan för att den kan få för sig att disken är kass och stänga tillgången till den fast den är OK.

Personligen tycker jag att SMART mest verkar vara en technologi för att sälja fler diskar genom att förkorta livslängden på dem.
 
mycke_nu skrev:
När jag kom hem häromdagen hälsade WHS-maskinen mej med det glada meddelandet System Drive Failing. Körde chkdsk /r /f utan att hitta några fel, men det känns INTE bra.

Tanken att behöva byta systemdisk är ju måttligt roande eftersom det innebär att konfigurera upp hela systemet med web servers, ftp servers, backup mm, mm igen. Jag skulle helst vilja vänta med detta tills dess Vail är ute och stabilt.

Frågan är om är en smart lösning att bygga en reservmaskin och installera Vail beta. Vill helst inte slänga mer pengar på att köpa nya IDE-diskar till den gamla burken. Bättre då att bygga en ny maskin.

Frågan blir är då egentligen: Skall man installera Vail? Är det tillräckligt stabilt för att man skall kunna ha det på en reservmaskin?
1. Installera HDSentinel
2. Klona systemdisken och googla på hur man byter systemdisk i WHS, det går gjorde det själv när min 7200.11 började strula
 
fredl> Det verkar finnas lite olika uppfattningar om det funkar att klona en WHS (Server 2003) systemdisk. Har du provat?
 
klonar man den offline med tex ghost eller likande så funkar det garanterat. Kloning i WHS har jag aldrig pysslat med så där passar jag.
 
Överlag, oavsett vad man klonar, gör det alltid offline. Mycket, mycket säkrare så.
 
Självklart klonar man offline, men oftast blir det till en disk av annan typ/storlek. Kan det hända konstigheter då? WHS/Server 2003 använder ju drive extender som väl delvis nyttjar systemdisken.
 
Tveksam till att typ av HD påverkar, snarare storlek...
 
WHS rapporterar nogsamt disktypen - man vill ju inte ställa till med någon inkonsistens.
 
  • Image2.jpg
Jo, men det gör väl alla operativ?

Dock vet jag inte hur noggrann WHS kollar HD typen, men spontant känns det inte som nåt avgörande. Men storleken däremot kan ju vara trixigt..

EDIT
Efter snabb googling så kollar tydligen WHS det ja... (shame on me!)
Men, däremot inget kritiskt. Den kommer varna, men det ändrar du snabbt i registret enligt denna guiden
http://www.mediasmartserver.net/forums/viewtopic.php?f=3&t=6826
 
  • Capture.JPG
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.