P
Hej!

Har varit i diskussioner med WN och fick ett pris per kvm på 40.000 kr på ett 180 kvm hus i Stockholmstrakten.

Vad tycker ni? Är det värt det? Är det rimligt?

Någon som har erfarenheter av dem och byggt med dem nyligen?
 
  • Haha
Ants
  • Laddar…
Hej vad ingår i dessa 40'/m2?
 
  • Gilla
StigPeter och 2 till
  • Laddar…
P
De rekommenderade att vi tänkte på det under helgen då de inte vill slösa tid på att göra en specifik offert innan de vet att vi kan gå med på den typen av prisklass.

Därav vet vi ju inte exakt vad som ingår, mer än att det är en totalentreprenad och de gör allt.
 
  • Gilla
RalleB
  • Laddar…
Som sagt vad ingår?
Tomt, markarbeten mm?
 
  • Gilla
Hellwiz och 1 till
  • Laddar…
P
Tomt har vi redan med ett existerande hus, men detta hade varit en stor tillbyggnad med minimal skada på det befintliga.

Markarbete och platta bör kunna ingå men inte sprängning.
 
  • Gilla
Tvålen
  • Laddar…
Är helt omöjligt att säga om det är ett rimligt pris när vi inte vet vad som ingår och vilken standard det är. Även förutsättningar på tomten, du nämner sprängning i vilken omfattning?
 
  • Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
P
De vill som sagt inte ge oss någon specificerad offert innan vi tänkt igenom ifall 40.000 kr är överkomligt för oss. Vi har alltså bara haft ett första möte med dem.

Men standard för Willa Nordic är högre standard och som jag förstår det så ingår mycket hos dem som hos andra är tillval.

Sprängning ingår inte i priset eftersom det inte vet hur mycket arbete som krävs.

Jag undrar om detta är vad man kan förvänta sig i kvm pris nu för tiden och om andra fått liknande från dem?

Vi försöker ta beslut om det är värt att gå vidare.
 
  • Gilla
Trötter-78
  • Laddar…
MrJay
Ingen erfarenhet av de men 40kkr/kvm är på tok för högt, oavsett vart i landet. Normalpris är 20-30kkr/kvm.
 
  • Gilla
Zebulah och 6 till
  • Laddar…
Varför fick ni pris per m2 om ni bestämt er för 180 m2? Varför kan de inte själva multiplicera 40000 med 180 när det är det ni frågat efter. Annars tycker jag det låter väldigt dyrt om det inte är något väldigt extravagant.
 
  • Gilla
Zebulah och 3 till
  • Laddar…
Du behöver veta vad som ingår för att avgöra om 40' är rimligt!

Någon form av standardbroschyr på vad som ingår och vad som är tillval brukar finnas hos de flesta hustillverkare.
 
  • Gilla
LURIGLANA
  • Laddar…
Om man ser vad ett friliggande hus kostar nyproducerat så är byggkostnaden mellan 30.000-40.000 per kvm.
Att de nämner 40.000 är inget jag skulle reagera på utan rätt nära vad ett nybygge idag kostar.
 
  • Gilla
Fiskebäck1 och 3 till
  • Laddar…
P
Tycker att 7 200 000 kr för 180 kvm känns dyrt, och inte särskilt smart med tänkte på vad marknadspriset är idag per kvm i området.

Tänker på Eksjöhus och andra tillverkare som har nyckelfärdigt för hälften av det priset.
 
  • Gilla
H-Thomasson och 3 till
  • Laddar…
S saltet skrev:
Om man ser vad ett friliggande hus kostar nyproducerat så är byggkostnaden mellan 30.000-40.000 per kvm.
S saltet skrev:
Om man ser vad ett friliggande hus kostar nyproducerat så är byggkostnaden mellan 30.000-40.000 per kvm.
Att de nämner 40.000 är inget jag skulle reagera på utan rätt nära vad ett nybygge idag kostar.
Ett standardhus på 120m2 hade i så fall landat på 3,600,000:- - 4,800,000:-.

För ditt lägsta pris för byggnationen på 30,000m2 får man även med en tomt, ett garage och en del mer. Jag har fått ett pris på ett Hjältvadehus Solid 194, med inredd övervåning inkl. allt på 3,800,000:- = 19,587:-.

Det går även att kika på hemnet och hitta fleralet hus med avsevärt lägre m2 kostnad, trots att tomten ingår i priset. Exempelvis:

135m2 (inkl. tomt och allt) 3,495,000:- = 25,888:-/m2
https://www.hemnet.se/bostad/villa-...ykvarns-kommun-hus-39-storkarrsvagen-20145059
 
  • Gilla
Maacka och 2 till
  • Laddar…
Vi har två månader kvar på vårt husbygge i Stockholm. Willa Nordica var de första vi kontaktade för offert våren 2022 och fick samma kvm pris som ni. Vi valde att bygga i lösvirke med en lokal entreprenör, inte totalentreprenad. Entreprenören ansvarar för allt som har med bygget att göra, vi köper in den icke fasta inredningen som tex kök, garderober osv. Har även själva köpt kakel, alla badrumsartiklar, fönster, golv mm.
Arkitektritat hus på 200 kvm och garage om 30 kvm. OSB i alla väggar, FTX ventilation, stora fönster (tex ett parti med 7 m x 2,8 m fönster), bergvärme med golvvärme, smart belysning överallt och hög standard på kök och vitvaror.

Det har varit riktigt tufft emellanåt att först ta ett beslut bland tusen möjligheter, sedan leta leverantör, ta in offert och sedan beställa och mottag ordern. Men å andra sidan har vi fått bättre kvalité för pengarna då vi slipper påslag och kan till o med i vissa fall förhandla med leverantören. Har även tagit några månader att hitta en byggfirma vi känner oss trygga med. Tagit in 7 olika offerter på det.

Kvm för oss landar på 37 500 kr exkl. allt arbete med tomt samt
kommunala avgifter (bygglov, VA) och bankavgifter. Arkitektarvode ingår i kvm priset.

Med 2 månader kvar till slutbesked känns det som en otrolig resa. Skulle likställa det med en kandidatexamen med tanke på hur mycket man behöver sätta sig in och förstå. Men så givande och underbart att flytta till ett hem där du har varit med och bestämt varenda liten detalj. Allt som allt kommer projektet har tagit oss 20 månader från första penseldraget.
 
  • Gilla
  • Wow
Zebulah och 28 till
  • Laddar…
MrJay
S saltet skrev:
Om man ser vad ett friliggande hus kostar nyproducerat så är byggkostnaden mellan 30.000-40.000 per kvm.
Att de nämner 40.000 är inget jag skulle reagera på utan rätt nära vad ett nybygge idag kostar.
Vi bygger arkitektritat lösvirkeshus med passivhussstandard; Thermomur, betong, putsfasad, vattenburen golvvärme, väl tilltagna aluminium fönsterpartier från Schüco, FTX, bergvärme, över 3m takhöjd osv… Willa Nordic framstår som ett standardhus i min värld och det roliga är att jag betalar mindre än 30kkr/kvm
 
  • Gilla
klaskarlsson och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.