Ska man ha WiFi roaming utan avbrott vid överlämningarna så måste man såvitt jag förstått ha ett system där alla accesspunkter administreras centralt, annars kommer klienten inte se det som en "överlämning" mellan accesspunkterna utan som en "nerkoppling" följt av en "uppkoppling" (så den kommer att släppa sin IP-adress och göra en ny DHCP-förfrågan etc).

Normalt funkar det också så att en WiFi-klient inte söker efter en ny accesspunkt förrän den har tappat kontakten med den nuvarande. Flyttar du dig mellan två accesspunkter så kommer den inte att gå över till den starkaste förrän den tappar kontakten med den svagaste. (Vissa accesspunkter idag har funktionen där man kan säga "blir signalen från en klient svagare än 30% så koppla ner för att tvinga den att söka ny accesspunkt", men även där blir det ju då en nerkoppling följt av en uppkoppling.)

Så det är bara "enterprise grade" prylar som fixar detta bra.
 
Vi kör heltäckande med voip i gruvan där jag jobbar. 370 accesspunkter, centralt administrerade via en Wlan-controller. Funkar klockrent med roaming mellan ap:s i 30km/h i bilen.
 
Det är just
swoosh skrev:
centralt administrerade via en Wlan-controller.
som är nyckeln där. Låt mig gissa att det är Cisco-prylar ni har?
 
C
AndHay skrev:
Är det någon som har kollat in Ubiquiti networks accesspunkter?
Länk: [länk]
Har deras AP-AC i hemmanätverket tillsammans med deras EdgeRouter PoE. De skryter ju om sin "zero handoff roaming" som jag själv dock inte haft möjlighet att testa då jag bara har en accesspunkt. Antar dock att det är baserat på 802.11r.

Deras system bygger på en "UniFi controller" som administrerar accesspunkterna och sköter bl.a. central identifiering och, antar jag, handoff. Andra "enterprise" WiFi-lösningar bygger väl på ungefär samma princip. Så precis som Nerre skriver, räkna med att du måste ha denna server igång för att det skall funka.

Om man som jag endast har en accesspunkt och använder PSK-identifiering behöver dock controllern bara vara startad när man skall göra konfigurationsändringar eller uppdateringar.

Det är bra grejer men dessa grabbar och tjejer är också väldigt bra på marknadsföring och coola användargränssnitt så man får ta intrycken man får efter att ha läst på deras websida med en nypa salt. Man kan t.ex. få uppfattningen om att kartfunktionen är väldigt sofistikerad, men det är mest en gimmick. Jag fick t.ex. också köpa en MikroTik(!)-nätdel till EdgeRouter PoE'n då Ubiquiti endast har 24V-adaptrar och AP-AC kräver standard 48V PoE (den levereras iofs med en 48V injektor). Läser nu också att "zero handoff" inte ännu supportar AP-AC.
 
Nerre skrev:
Låt mig gissa att det är Cisco-prylar ni har?
Rätt gissat. Cisco nätverk och ascom handenheter.
 
Köt själv Ubiquiti Unifi hemma, med tre AP och controller. Det funkar utan problem, men det blir ett kort avbrott vid roaming. Deras Zero-handoff funkar också (den er är fortfarande officiellt i beta). Det har en dock tråkig begränsning att man inte kan ha ett separat WEP-nät då allt måste vara WPA, men det är det nog ingen annan som har löst heller. Då jag vill ha ett öppet gästnätverk utan lösenord går detta bort. Annars är jag mycket nöjd och de är billiga om man köper på ubntstore.eu
 
Hmm! Vi har siktat in oss på unify ac men det var ju lite surt att de inte fixar ZH ännu.

@askeholst: jäkligt schyssta priser på ubnystore.eu! Tillkommer det VAT på priserna på hemsidan?

@swoosh vad är det för handenheter ni kör med?
 
Redigerat:
mexitegel skrev:
@swoosh vad är det för handenheter ni kör med?
Ascom i62. Ligger och kör med uppemot 100 samtidiga användare som mest.
 
OK; är ni nöjda med dem?
 
C
mexitegel skrev:
@askeholst: jäkligt schyssta priser på ubnystore.eu! Tillkommer det VAT på priserna på hemsidan?
Handlade mina prylar hos en annan Lettisk ÅF, eurodk.com som verkar ha ännu bättre priser. Där tillkom 21% Lettisk moms. Verkar vara samma på ubntstore.eu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.