fubar skrev:
Riktigt diskret. Har funderat på om det finns en marknad för kamouflerade elektronikprylar. Tex i shabby chic utförande, måla prylarna vita (helst ett trä skal), skrapa bort lite färg och spraya schabloner med ex CARPE DIEM. :)
Jag har hängt min accesspunkt i vardagsrummet bakom en tavla. Med lite distans från väggen så blir kylningen inget problem och med en diskret kabellist målad i samma färg som väggen så är det hittills ingen som upptäckt den. :)
 
Tack allihopa! Fick det att funka genom att ta en gammal router och stänga av dhcp och köra samma ssid namn och lösen.

Men (suck o ve) får inte till det där med att sätta ny kontakt på nätverkskabeln,var ju tvungen att klippa kontakten för att tråckla genom kabelrören när vi drog upp den. Men antar att det bara är att försöka igen..
 
olofh skrev:
Tack allihopa! Fick det att funka genom att ta en gammal router och stänga av dhcp och köra samma ssid namn och lösen.

Men (suck o ve) får inte till det där med att sätta ny kontakt på nätverkskabeln,var ju tvungen att klippa kontakten för att tråckla genom kabelrören när vi drog upp den. Men antar att det bara är att försöka igen..
Det beror lite på hur du "inte får till det". Om du tycker att det är svårt att pilla in dem i kontakten och få dem i rätt fåra fast de måste vara så korta (som de måste vara) så *är* det krångligt. Har man övat några år så går det bättre, men innan dess så är det bara att försöka och försöka igen. Och inte bli så glad när det går att man tappar koncepterna och rycker till så de åker ut igen. ;)
 
  • Gilla
-RB-
  • Laddar…
Jag gör dem längre än de behöver vara för att det ska vara enkelt att lägga dem i rätt ordning och få dem att ligga "stilla". Sen klipper jag dem i rätt längd precis innan jag stoppar in dem i kontakten.
 
Köpt storpack kontakter så tids nog..vad är det dåliga med att ha trådarna synligt lite längre förutom uppenbara att de kommer gå av / ryckas ut. tänker jag nog har haft det för att få de på plats(tvinnar sig annars) men ska testa klippa ner dom precis innan
 
Nerre skrev:
Jag gör dem längre än de behöver vara för att det ska vara enkelt att lägga dem i rätt ordning och få dem att ligga "stilla". Sen klipper jag dem i rätt längd precis innan jag stoppar in dem i kontakten.
Bra tips! Utan att ha tänkt på det så gör jag på samma sätt. Man måste ändå rakklippa dem när man har lagt dem i ordning eftersom de blir olika långa annars och inte säkert prickas av hela stiftet.
 
olofh skrev:
Köpt storpack kontakter så tids nog..vad är det dåliga med att ha trådarna synligt lite längre förutom uppenbara att de kommer gå av / ryckas ut. tänker jag nog har haft det för att få de på plats(tvinnar sig annars) men ska testa klippa ner dom precis innan
I praktiken så är det just dragavlastningen som är problemet. I teorin så uppfylls inte heller med säkerhet signal/elektriska specarna, men det är mer i teorin. (För cat5e iaf. För cat6a så är det lite kinkigare, men eftersom ingen kör 10Gpbs hemma än, och antagligen inte kommer göra det på ganska många år så är det en mer akademisk fråga).

P.S. Kolla så att du kontakterar rätt, dvs enligt samma system i båda ändarna och rätt tåt på rätt plats. Vore alldeles fantastiskt tråkigt om du fått det fel när du till slut fått dit dem! :) Och du vore fö inte förste som lyckats med den fadäsen i så fall. Vi skola alla den vägen vandra... ;)
 
Jag använder kontakter med en hjälpsläde som kablarna stoppas i först, klipp längs släden och in med allt i kontakten. Går knappt att misslyckas.

ImageUploadedByByggahus.se1408479800.234764.jpg
 
Oj, ja det såg ju lite enklare ut med släde. Fick dock till det nu! 4e försöket :)

Men ibland verkar uppkopplingen vilja gå mot routern på bottenvåningen. Har full täckning från AP:n för att hoppa ner till 2 pinnar (så som det var innan jag nu fick dit min AP). Hänger kvar ett par sekunder o byter sen tillbaks till AP på ovanvåningen med full täckning. Gör ju inte så mkt men tänkte om det är någon inställning jag missat?
 
Det är sånt man får räkna med när bara kör "två accesspunkter med samma SSID".

Framförallt är problemet att en enhet bara väljer starkaste accesspunkten när den kopplar upp, om man sen flyttar på sig så går den inte över till en annan accesspunkt förrän den tappar kontakten helt med den första. Vissa nyare routrar har en funktion som gör att de "kopplar ner" en klient om dess signalstyrka går under en viss nivå. Då tvingas klienten göra en ny uppkoppling och väljer förhoppningsvis den starkare accesspunkten.

Fast ditt beteende låter ju lite annorlunda, svårt att veta exakt vad det beror på.

Med lite dyrare accesspunkter som har en central styrning så går överlämning mellan accesspunkterna automatiskt vartefter man flyttar på sig, men då är det betydligt dyrare grejer.

En sak man kan göra är att INTE köra samma SSID. Då kan man i alla fall manuellt välja vilken accesspunkt man ansluter till. (Samma lösenord kan man ju ha ändå.)
 
Nerre skrev:
En sak man kan göra är att INTE köra samma SSID. Då kan man i alla fall manuellt välja vilken accesspunkt man ansluter till. (Samma lösenord kan man ju ha ändå.)
Dessutom så brukar enheter vara bättre på att byta accesspunkt med annat SSID när det finns en starkare, än vad de är att byta till en med samma SSID när det finns två. ("Bättre", inte nödvändigtvis "bra").

Detta är speciellt påtagligt när man kör exv. både "G" och "N" accesspunkter, särskilt när "N" är på 5GHz-bandet. Då är det nästan obligatoriskt att ha olika SSID. (Om man som Nerre säger inte köper proffsgrejjor. Då går det att göra mer.)
 
Min erfarenhet är att det beror väldigt mycket både på router/AP och på de mobila enheterna. Hemma där jag kör Airport Extreme som router och Airport Expresser som AP (och Iphone, Ipad och Macar) är det aldrig några problem alls att flytta runt under samma SSID. I sommarstugan där vi först körde lite diverse gamla routers var det i stort sett bara den nya Ipaden som klarade av att byta anslutning någorlunda smidigt. När vi bytte till en ny Asus-router och ny AP så blev det betydligt bättre.
 
Routern på nedanvåningen är kombo modem/router, zyxel, från bredbandsbolaget så bättre än billigt lär det ju aldrig bli (om jag inte ska ha egen AP där också)

Tror jag testar sätta olika ssid. Är ändå bara när vi ska kolla film på paddan i sovrummet som den extra AP:n behövs så kan lika gärna byta uppkoppling manuellt då
 
f91jsw skrev:
Min erfarenhet är att det beror väldigt mycket både på router/AP och på de mobila enheterna.
Ja, problemet i multi-channel system är att klienterna själva bestämmer om roaming. Och eftersom det från början bara fanns slow handover (som tog någon/några sekunder) så bestämde sig de flesta för att försöka ligga kvar så länge det bara går för att inte få "hack" i trafiken, med ty åtföljande problem på exv. TCP-lagret. Nu finns det en förbättrad standard för roamin, så ge det något decennium så är problemet löst. ;)

Eller så går man till ett single-channel system, Meru Networks (http://www.merunetworks.com) var pionjärerna. Det kostar dock *lite* för mycket för att smäcka upp i ett hem... :)
 
Den AP från Kjell, som länkades tidigare ska tydligen klara av att byta AP till den för tillfället bästa. Om man har flera såna. Står mer i pappersutgåvan än jag hittade på nätet.
ImageUploadedByByggahus.se1408552780.284014.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så med en halvkass router skulle jag nog testa med två såna.

Kan även jag rekommendera Asus router. Har en rt n66u.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.