A AndersS skrev:
Precis, grunden är fortfarande trådat nätverk vid nybyggnation i någon form där man sedan kan komplettera med trådlöst.
2006 när jag skrev nätverksskolan förordade jag dubbla 16 mm eller ett 20 till varje dosa man skulle ha för nätverk. Risken är väl att jag kan uppfattas som något tjurig och bakåtsträvande när jag i dag hävdar samma sak. Eller så var Mats-standard rätt framtidssäkrad ;)
 
  • Gilla
-RB- och 1 till
  • Laddar…
Var väl Göran Persson som uttryckte sig "Den som är satt enbart med wifi är inte fri", eller så minns jag fel.
 
  • Gilla
Klaugust
  • Laddar…
Det är väl standard i nya villor med fasta datauttag i alla "bostadsrum" samt i kök, tom dom billigaste kataloghusen har ju det.
 
Bjerke88 Bjerke88 skrev:
Undvik mesh så långt det går. Det är en repeater som fördubblar den trådlösa trafiken i luften.
Nja, sanning med modifikation.
Ja, kör du trådlös backhaul så dubblar du den trådlösa trafiken i luften, men det gör å andra sidan inte något om du väljer mesh som har dedikerat backhaul-band.

Men om man nu bygger nytt, så är det ju "bara" att dra fram kabel när man ändå håller på. Det är ju klart bäst.
 
Arnel Gajek Arnel Gajek skrev:
Hej på er allesammans,

vi håller just nu på att bygga en enplansvilla på 132kvm och det är läge att börja kolla på fiber, som i sin tur leder till Wi-Fi-lösningar framöver.

Hur har ni här på forumet säkrat eran Wi-Fi i hela huset? Repeaters, extenders, hotspots?

Tips och trix är varmt välkommet!

Mvh Arnel Gajek
Om jag hade gjort om vår renovering med den kunskapen jag har nu:

  1. Absolut inget "mediaskåp". De är skräp och får inte plats med något. Nätverksscentral ska placeras där det finns gott om plats. Har man en källare placeras det där någonstans. Annars i en städskrubb i ett faktiskt skåp.
  2. Dra nätverk överallt. Funderar du om du borde ha ett uttag på ett visst ställe? Dra dit 2.
  3. Dra en knippe tomrör från nätverksscentral till vind/källare för framtida bruk.
  4. Planera för att ha *minst* 2 AP per våningsplan. Dra dit kabel och sätt uttag eller bara släpp genom tak där du tänkt dig ha AP.
 
  • Gilla
Arnel Gajek och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Det är väl standard i nya villor med fasta datauttag i alla "bostadsrum" samt i kök, tom dom billigaste kataloghusen har ju det.
Visst är det så, men det handlar också om att kunna surfa trådlöst då många använder sig portabla enheter i stor utsträckning. Därav frågan kring Wi-Fi och inte sladd.
 
Arnel Gajek Arnel Gajek skrev:
Visst är det så, men det handlar också om att kunna surfa trådlöst då många använder sig portabla enheter i stor utsträckning. Därav frågan kring Wi-Fi och inte sladd.
Ja, men jag tror att elmont syftade på att det blir enkelt att placera ut accespunkter om man har dragit tråd till de flesta rum.
 
  • Gilla
elmont och 1 till
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Ja, men jag tror att elmont syftade på att det blir enkelt att placera ut accespunkter om man har dragit tråd till de flesta rum.
Det stämmer nog, det du skriver. Med andra ord så bör det räcka med 2 AP, en i allrummet och en i stora vardagsrummet (denna del täcker sovrummet på vis).
 
Ta så bra kabel med att du kan köra Power Over Ethernet, åtminstinde AWG24. Då kan man banka upp accesspunkter utan att dra ström till dem. Gjorde just det själv. Unifi Dream Machine, unifi POE switch, Unifi LR AP (har stor tomt), Unifi AP PRO (för att den sitter i ett uthus). Det fungerade typ out of the box.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.