pär h skrev:
Annars så har vi det gamla klassisk svarta tavlan färg och vanlig vit krita. Är väldigt snickarmässigt och snyggt tycker jag. Kanske inte lika användarvänligt
Men jag gillar din ide och skall definitivt sno den, men nu bestämde jag att det blir med svart och krita.

Pär
Har för mig att jag sett små svarta tavlor med tillhörande penn-liknande krita på någon av dussinaffärerna för inga pengar alls. Blir ju lite klassiskt lagårdsstuk med små kritskyltar, riktigt shabby chic!
 
Whiteboard-text tror jag är alldeles för ömtålig, behövs ju bara att nån råkar dra med armen mot skylten så är allt borta.

Använd aluminiumplåt, skriv med spritpenna, sudda med en trasa med lämpligt lösningmedel? Funkar nog med en del plaster också (men risk finns väl att färgen inte går att sudda efter ett tag).

Eller varför inte sätta dit små plastfickor, och i dem sätta små (laserskrivna?) kort med texten på?
 
Jag skulle gissa på att många whiteboard-tavlor har ett skikt epoxifärg som skrivyta, och det är nog ganska svårt att måla själv så det blir tillräckligt slätt.

En idé skulle kanske vara att sätta upp plåtar och sedan använda typ kylskåpsmagneter som du skriver/Dymo-märker virkessort på. Du kan då flytta om dem som du vill och har du samma virkessort i flera fack ordnar du bara fler kylskåpsmagneter med samma text.
 
Om du efter alla bra tips här väljer att faktiskt gå vidare med whiteboardtavlor skulle jag rekommendera dig att köpa någon större historia och bara kapa ner med sänksågen. Nog både billigast och enklast.
 
Nerre skrev:
Använd aluminiumplåt, skriv med spritpenna, sudda med en trasa med lämpligt lösningmedel?
+1 på den. Aluminiumplåt blir både enklare och säkrare än glasskivor som jag föreslog. Nu vet jag inte exakt hur förrådet ser ut men som alternativ till rak plåt så kan du ju köpa vinkelprofiler i aluminium om det blir lättare att fästa sådana. Smidigt att kapa upp i lagom bitar är det också.
 
Daniel, om du hade haft barn hade lösningen varit uppenbar... ;)

Rittavla, Daniel.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
pär h och 4 till
  • Laddar…
Om de inte behöver vara magnetiska, så kanske detta är ett alternativ?
 
Maskeringstejp som man skriver på fyller ju funktionen och är både flexibelt och billigt.

Fast det blir ju ganska schabby och inte så chic... :surprised:
 
Jag har för mig att WB-pennor fungerar rätt bra på vanlig packtejp också. Eller också skriver man med skolkrita direkt på virket.

Nu tror jag att Daniel har lite förslag att välja mellan.
 
Om det inte är magnetfunktionen som är vital, funkar vit Delrinplast. Har en bit sån som kladdruta/lrittavla m barnen 40x60cm. Använder vanliga whiteboardpennor. Ska köpa en större som ska bli familjens samlade inforuta på köksväggen.
Delrinet är hårt, sprött men slitagetåligt.
 
Tack för alla bra tips! En "riktig" svart tavla m krita hade ju varit riktigt snyggt. Dock tror jag att den snart hade fått stryk och gått sönder.

Men så kom jag att tänka på "fake"-svarta tavlor man brukar se på caféer/restauranger. Ser ut som en vanlig svart tavla fast man skriver m någon vit specialpenna istället för krita. Någon som vet i vilket material de är? Stryktåligt? Går att bearbeta m snickerimaskiner?
 
Sök på griffelpenna eller illumigraph, tavlan är en vanlig klassisk griffeltavla.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.