Hej!

TÄnkte ordna lite förvaring för diverse spillvirke. Tänkte sätta upp små (typ 50x200mm) "whiteboard-tavlor" under varje fack och sen helt enkelt skriva på vad som ligger i facket. Eftersom jag vet att det efterhand kommer att ändras hur många fack som används till vilket virke etc så vill jag inte skriva direkt på facken. Tänkte därför köpa whiteboard-material, såga till och limma/skruva upp. Någon som vet var man får tag på sådant? Eller har andra alternativ? Kanske en vitmålad plåt funkar lika bra?
 
Tänker vidare - en whiteboard kanske bara består av en vitmålad plåt? Ute och cyklar? Speciell färg i så fall?
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
j.f.s
Redigerat:
Daniel_N skrev:
Tänker vidare - en whiteboard kanske bara består av en vitmålad plåt? Ute och cyklar? Speciell färg i så fall?
Jag har en av märket Memoplan. Den består av en plåt c:a 0,5 mm med omvikta kanter, vitmålad med färg av okänd sort. Kanske sådan här färg?
 
Det borde gå att köpa på metervara. En bekant till mig har ett företag där ena väggen i ett av konferensrummen är tapetserad till en whiteboard. "Våderna" ligger längs väggen.

Känns lite konstigt att kunna rita över hela väggen.
 
Whiteboard är väl bara en vit yta med en plastfilm ovanpå? Har du inget behov av magnetiska så kanske du kan köpa på Biltema och kapa ner?
 
j.f.s skrev:
Plexiglas eller lexan kanske kan funka annars.

Jag använder denna typ till annat (fönster i kaninbur) och har målat ena sidan med sprayfärg. Har handlat från denna säljare två ggr hittils: [länk]
Arbetar en del med lexan och är tveksam till om det klarar kemikalierna i pennan, är mkt känsligt för det mesta sådant. Men kanske plexi kan vara ett alterantiv.
 
  • Gilla
Vippan
  • Laddar…
Shakula skrev:
Whiteboard är väl bara en vit yta med en plastfilm ovanpå? Har du inget behov av magnetiska så kanske du kan köpa på Biltema och kapa ner?
Vet du vad de är tillverkade av?
 
Annars så har vi det gamla klassisk svarta tavlan färg och vanlig vit krita. Är väldigt snickarmässigt och snyggt tycker jag. Kanske inte lika användarvänligt
Men jag gillar din ide och skall definitivt sno den, men nu bestämde jag att det blir med svart och krita.

Pär
 
  • Gilla
sir_erken
  • Laddar…
Ett annat tips är att du lär dig känna igen vad det är för träslag och gärna då på latin :)




Pär
 
Redigerat:
Vanlig vit självhäftande dekorfolie fungerar rätt bra. Lite svårare att sudda ut texten, om den får sitta länge. Nu är folien billig, så skulle det bli för svårt att sudda, går det enkelt att klistra en ny foliebit ovanpå.
 
pär h skrev:
Ett annat tips är att du lär dig känna igen vad det är för träslag och gärna då på latin :)




Pär
Haha, bra tips. Kan jag också automatiskt säga vilken snickare det tillhör så är skyltarna helt överflödiga...
 
Daniel_N skrev:
Vet du vad de är tillverkade av?
Nä, men var ute och tittade på min som jag har i garaget. Ser ut som en vit yta med plastfilm ovanpå sedan känns det som en mjukare kärna och på andra sidan sitter någon typ av folie. Kostar runt 60kr på Biltema, så inte så dyrt att prova.

De whiteboard vi har på jobbet är av bättre kvalité kanske någon typ av vit plastmassa.

Annars låter pär h förslag med griffeltavla och krita trevligt, finns ju sådan svart färg på burk.
 
Bortsett från det hantverksmässiga med svart tavla och gammaldags kritor så tror jag på ett annat alternativ till Whiteboard. Är det hållfasthets- och säkerhetsmässigt rimligt att använda vanligt glas? Isåfall tror jag att permanent märkpenna på glas är det bästa alternativet. Det är fortfarande lätt att torka bort med lite t-sprit på ett papper men står emot annat slitage betydligt bättre.Jag kan tänka mig att du får skurit upp ett antal små bitar fönsterglas som du t.ex. sätter på andra små bitar av vitmålad masonite. Ännu enklare blir det om du kan hitta små fotoramar med riktigt glas billigt någonstans. Då är det färdigt och klart direkt.
 
  • Gilla
iSnobben och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.