Hustillverkare lånar ofta idéer av varandra. Många planlösningar är förvånansvärt lika, endast lite skillnader på mått. Jag tror risken är minimal för att begå något brott.
 
  • Gilla
Mony
  • Laddar…
Nu handlar det enligt rubriken om etik, inte juridik (juridiken nämns först i inlägget, och vem läser inlägg innan man svarar på dem?). I mitt tycke är det oetiskt att använda någon annans planlösning först när man gör det i kommersiell skala. Att för eget bruk ladda ner planlösningar att kraftigt inspireras av eller till och med rakt av kopiera till sitt eget hu ser jag som genuint oproblematiskt.
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi intervjuade en jurist om just detta.

Uppnår husets design verkshöjd så skyddas den av upphovsrätten. Verkshöjd är ju ett luddigt begrepp, men man kan tänka så att:

"Om huset är så pass intressant att någon vill uppföra en exakt kopia av det, då har förmodligen huset vissa speciella drag som kan anses skyddsvärda. "

Läs mer: [länk]
Varför skulle detta vara sant?
"då har förmodligen huset vissa speciella drag som kan anses skyddsvärda"

Det kanske är ett helt normalt hus, men man gillar placering av kök/vardagsrum och sovrum.
Ingen wow-faktor eller att det är speciella finesser. Normalt standard-hus men man gillar planlösningen.
Exakt kopia, av alla detaljer. Visst. Det är fult och snålt. Men tror det går snabbt med någon liten ändring för att vara säker att klara sig.
 
Etiskt tycker jag som arkitekt att det är helt ok om någon bygger ett hus med samma planlösning som jag ritat. Jag är dock ingen fan av upphovsrätt och tycker det är bättre om folk får betalt för arbetet att ta fram ritningen än att de lever på rättigheter/hyra.

I praktiken har det också byggts så många hus genom årtusenden att ingen planlösning är unik. Det unika kommer ur placering, sammanhang, byggtekniska lösningar, detaljer etc. Arkitektur bygger traditionellt helt och hållet på omtolkningar och anpassningar av tidigare verk. Det finns ytterst få exempel där detta inte är fallet. Ju kunnigare man är desto lättare är det att se hur även de mest radikala arkitekterna bygger vidare på tankar eller former som dykt upp tidigare.

Om man får tag på bygghandlingar och använder dessa förstår jag om folk tycker det är att gå för långt.
 
  • Gilla
martin43 och 1 till
  • Laddar…
Hej, jag jobbar med ritningar. Förvisso av mekaniska produkter och inte hus. Men detta är min tolkning av lagarna. Upphovsrätt gäller bara ritningen inte huset, du får bygga ett exakt lika dant hus förutsatt att planlösningen inte är patenterad, vilket den inte är för det finns ingen verkshöjd i ett normalt hus. (Det kanske kan finnas i speciella hus?)
Upphovsrättsbrott skulle du bara göra om du kopierar och sprider ritningen.
Låt oss ta exemplet Moby Dick, att visa den för en författare och sägs "Jag vill ha något liknande" är verkligen inte upphovsrättsbrott. Att skriva en ny bok om att jaga valar som är lite längre är inte heller ett brott, så länge den inte är en exakta kopia av orginalet, vilket den inte kommer bli om er arkitekt gör det 17kvm större.
Så kontentan, om er arkitekt tittar på deras ritning och gör en egen med lite ändringar så är dett ingen fara.
Se även denna tråd: https://www.byggahus.se/forum/threads/vilka-raettigheter-har-husleverantoeren-pa-ritningar.33083/
 
Redigerat:
  • Gilla
Herr-C och 2 till
  • Laddar…
H Herr-C skrev:
Hej
En lirare i Mölnlycke sökte bygglov och byggde med mina ritningar, och vägrade betala för dem. Han åkte på 30.000:- i skadestånd. Kunde blivit betydligt mer men jag är kanske lite för snäll. Man skall alltså vara lite försiktig med ritningsstöld.

Hur illa tar sig dessa hustillverkare om jag kopierar dess planlösning som finns att få tag på deras websida, typ de som finns som översiktsritning och går till en arkitekt och ber arkitekten använda den till ett hus med mindre förändringar för att passa mig?

Och när huset blir klart så genom dess planlösning så går det att härleda till en viss hustillverkare. Bryter jag någon lag? Eller är det bara en fråga om etik?
H Herr-C skrev:
Hej

Hur illa tar sig dessa hustillverkare om jag kopierar dess planlösning som finns att få tag på deras websida, typ de som finns som översiktsritning och går till en arkitekt och ber arkitekten använda den till ett hus med mindre förändringar för att passa mig?

Och när huset blir klart så genom dess planlösning så går det att härleda till en viss hustillverkare. Bryter jag någon lag? Eller är det bara en fråga om etik?
 
K killeroy skrev:
Låt oss ta exemplet Moby Dick, att visa den för en författare och sägs "Jag vill ha något liknande" är verkligen inte upphovsrättsbrott. Att skriva en ny bok om att jaga valar som är lite längre
... är inte möjligt, så där faller liknelsen...
 
Mitt exempel på att "låna" en planlösning:
När vi skulle bygga nytt hus 2008 var vi och tittade på utställningshusen på Husknuten i Västra Frölunda.
Ett hus var trevligt och passade nästan, men jag tog hem tillverkarens katalog.
Där fanns ett hus i rätt storlek, och med en nästan idealisk planlösning:
Arkitektonisk ritning av ett hus med planlösning inklusive vardagsrum, kök, flera sovrum och badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men det var några detaljer som jag ville ha annorlunda:
En toalett/duschrum borta vid tvättstugan i stället för vid ytterdörren, lite annorlunda garderober, och bättre entré.
Och så skulle det hela spegelvändas.
Med en släktings, som var byggnadsingenjör med arkitektläggning, hjälp fick jag ihop ritningar,
som vandrade genom byggnadsnämnden utan problem Så här blev det:
Arkitektonisk planritning över enkelvåningshus med beteckningar för rum som sovrum och kök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och det blev ett kanonhus att bo i. Tyvärr sålt nu.

Vad tycker ni om plagiatet?
 
  • Gilla
Herr-C
  • Laddar…
Det var en hel ritning??
För mig är det en planlösning som jag vill använda och inte en hel ritning.
 
H Herr-C skrev:
Det var en hel ritning??
För mig är det en planlösning som jag vill använda och inte en hel ritning.
Nej det är ju inte fasader och sektion. Men jag tycker planen är det viktigaste.
 
  • Gilla
Herr-C
  • Laddar…
H Herr-C skrev:
Det var en hel ritning??
För mig är det en planlösning som jag vill använda och inte en hel ritning.
Vad menar du med planlösning? Jag tror de som svarat menar det som @KnockOnWood lade upp.
 
Och vad anser du är skillnaden mot de planlösningar som @KnockOnWood lade upp? Att måtten är utsatta, istället för att man behöver räkna ut dem själv? Jag tror du har fått fel uppfattning om du tror det gör någon skillnad.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
1 16386 skrev:
Och vad anser du är skillnaden mot de planlösningar som @KnockOnWood lade upp? Att måtten är utsatta, istället för att man behöver räkna ut dem själv? Jag tror du har fått fel uppfattning om du tror det gör någon skillnad.
Den ritning jag är ute efter skulle jag inte spegelvända. Jag fröstår vad du menar. Men jag skulle göra likvärdiga ändringar. Att ha en planlösning att utgå från och göra förändringar som passar en själv är ju toppen.
På sista veckan har jag även twista till ritningen i mina tankar ännu mer. Men det är en annan diskussion :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.