Hej

Hur illa tar sig dessa hustillverkare om jag kopierar dess planlösning som finns att få tag på deras websida, typ de som finns som översiktsritning och går till en arkitekt och ber arkitekten använda den till ett hus med mindre förändringar för att passa mig?

Och när huset blir klart så genom dess planlösning så går det att härleda till en viss hustillverkare. Bryter jag någon lag? Eller är det bara en fråga om etik?
 
MrJay
De flesta arkitekter kopierar idéer från andra, låter som det är mer en moralisk dilemma du har.. visst, det finns alltid någon som skulle ta illa upp men kan inget göra. Det är inte så att de har designpatent på ett hus.
 
BirgitS
Det är normalt upphovsrätt på ritningar som har verkshöjd, dvs. har någon unik egenskap jämfört med andra likvärdiga hus och då är det upphovsrättsbrott att använda dem utan företagets godkännande (som man ibland kan få genom att ha betalat för ritningarna). Däremot om man förändrar huset på något avgörande sätt så det blir ens eget unika hus så är det ju en annorlunda sak eller tar olika delar från olika hustillverkare.
 
  • Gilla
Herr-C
  • Laddar…
Som BirgitS är inne på så kommer du troligtvis att bryta mot upphovsrättslagen.
 
Jag skulle inte tro att arkitekten kommer att "använda ritningen". Att ha planlösningar som inspiration är en normal del av arbetsprocessen, dock kommer era mindre förändringar förmodligen inte bli så mindre som ni tror. därför är risken för upphovsrättsintrång minimal. Husfabrikanternas planlösningar är dessutom sällan historiskt unika, du måste nog kopiera varje mått precis för att hamna i en kopia. Dessa mått är ofta knutna till fabrikantens produktionssätt och fabrik så kopia rakt av är nog inte optimalt för ert bygge.
 
splinter splinter skrev:
Som BirgitS är inne på så kommer du troligtvis att bryta mot upphovsrättslagen.
troligtvis inte snarare. Detta är avgörande
"någon unik egenskap jämfört med andra likvärdiga hus"

Ts har tänkt kopiera hustillverkares en ritning, och modifiera den. Dessa är ju inte direkt unika utan de har själva tagit inspiration från andra genom åren.
 
Hemmakatten
Ett hus som ett husföretag säljer är uppfört kanske hundratals gånger. Och kanske ritat av en konstruktör som dessutom modifierat ritningarna till flera andra husmodeller som husföretaget säljer.

Dessa husmodeller är knappast upphovsrättsligt skyddade. För ett sådant skydd krävs att huse har verkshöjd, dvs är ett unikt hus som finns i ett exemplar och anpassat till tomten.

Så, TS, var inte orolig, kopiera, klipp och klistra som du vill på ritningen. Det räcker nog om en konstruktör tittar på ritningen för att göra en konstruktionsritning (allmänt kallad k-ritning) vilket både byggnadsnämnden och byggaren kommer att begära.

Du kommer att behöva ytterligare ritningar för bl.a. vvs och el, energiberäkning, ev. brandskydd mm. Allt detta kostar förvånansvärt stora pengar att ta fram.

Det skulle vara enklare och billigare om ni kan hitta ett hus hos något husföretag som ni kan tänka er att acceptera. I priset ingår då att husföretaget skickar in sådana fullständiga handlingar till kommunen.
 
  • Gilla
Kandu vara
  • Laddar…
E
Tror också BirgitS har rätt.
Kan bli buren.

Var ska ritningarna tas från då @BirgitS, något kursmaterial eller?
 
BirgitS
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
För ett sådant skydd krävs att huse har verkshöjd, dvs är ett unikt hus som finns i ett exemplar och anpassat till tomten.
Att huset bara skulle finnas i ett exemplar och anpassat till tomten tror jag knappast är ett krav för att ritningen ska ha verkshöjd. Det krävs ofta förvånansvärt lite för att kreativt arbete som husritning, foto, teckning etc. ska anses ha verkshöjd och vara upphovsrättsskyddade. Många konstnärer jobbar utefter ett tema där de gör många målningar som påminner om varandra och varje målning är ändå skyddad. Det finns mängder med foton av t.ex. en viss offentlig person och varje foto är ändå skyddat.
 
  • Gilla
Molotow och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
E El-Löken66 skrev:
Var ska ritningarna tas från då @BirgitS, något kursmaterial eller?
Varför anlita en arkitekt om man inte vill använda arkitektens kreativa förmåga för att ta fram en husmodell som passar en själv och tomten?
 
  • Gilla
  • Älska
Herr-C och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Varför anlita en arkitekt om man inte vill använda arkitektens kreativa förmåga för att ta fram en husmodell som passar en själv och tomten?
Saken är den att jag har en släkting som är arkitekt och anlitar hellre då den arkitekten och den planlösningen är bra men jag kan även få bygga 17 kvm större än vad planlösningen ger och planen är även att kunna få in en källarvåning i det hela. Samt att resterande lösningar såsom tak och div andra saker gör att jag är mest ute efter planlösningen och personligen skulle det vara trevligare att bygga ett hus som är lite mer eget än att det står eller är ett "X-hus" från "kalle-husbyggare"
Visst är det så att alla husbyggare som redan har en färdig mall/hus med ritning tjänar mest pengar på förändringar av den mallen/ritningen?
 
BirgitS
Jag hänger inte riktigt med men om du menar att du utgår från en hustillverkares planlösning men gör den 17 kvm större är det knappast längre fråga om kopiering/plagiat. Möjligen om där finns någon mycket unik design som du behåller.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Jag hänger inte riktigt med men om du menar att du utgår från en hustillverkares planlösning men gör den 17 kvm större är det knappast längre fråga om kopiering/plagiat. Möjligen om där finns någon mycket unik design som du behåller.

Jag har möjlighet att bygga 16-17 kvm mer än vad själva planlösningen ger mig. Hur jag tänker attackera det är egentligen en senare fråga. Om jag förlänger huset med X meter eller bygger en 15 kvm pensinärskuvös i anslutning till altan eller vad jag gör har jag inte bestämt mig.
Men det är detaljplanen för själva huset som jag är emult attraherad till. Den är allt jag vill ha och den är vad jag söker.
 
BirgitS
Din arkitektsläkting borde veta vad som är upphovsrättsbrott och inte i detta fall.
 
Vi intervjuade en jurist om just detta.

Uppnår husets design verkshöjd så skyddas den av upphovsrätten. Verkshöjd är ju ett luddigt begrepp, men man kan tänka så att:

"Om huset är så pass intressant att någon vill uppföra en exakt kopia av det, då har förmodligen huset vissa speciella drag som kan anses skyddsvärda. "

Läs mer: https://www.byggahus.se/ekonomi/vem-ager-ratten-husets-design
 
  • Gilla
Abbe W
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.