Att det finns kopplingar till rörsystemet det är ju egentligen självklart (jag har för övrigt Uponor/Wirsbo 20 mm golvvärmeslang). Jag trodde nog att även kopplingar till ett uppvärmningssystem ska vara inspekterbara, och ingjutna sådana är väl lite svårt att inspektera.

Till grundfrågan är det kanske ändå möjligt att ge sig på att bila upp. Finns det några standardtips för att just bila kring ett plastavlopp så att det inte blir småbitar av plaströren?
 
försiktigt ;)
 
  • Gilla
norrbottenstorpet och 1 till
  • Laddar…
Det var ett tag sedan jag frågade i tråden. Nu har jag (äntligen) börjat det tråkiga arbetet med att bila upp del av avloppet. Då avloppet grenar sig i tre ganska precis där (tvättstället, WC och en avluftningsledning) kommer det inte att bli enkelt att flytta det ändå, med mindre än att ta upp 1/2 m2 betongplatta, vilket jag inte vill göra. Därför kan nog en offset stos komma till användning och gjutas in (lite osäker på om de ska gjutas in, men jag ser ingen annan lösning). MEN jag hittar inte en enda nätbutik som säljer denna:

http://www.jafo.eu/products.php?groupid=18&pro_id=463
Sist jag gick till lokala rörkrökaren fick jag betala 10 ggr nätbutikernas pris. Ska jag måste krypa till korset och få en lokal VVS butik att beställa den, eller?
 
Krilleman
3106680 = Dyr som fan!

Grundpris ahlsell: 1285:- plus moms!

Dahl har den inte ens upplagd i systemet, ahlsell har den på sk "anskaffning". Alltså ej lagerförd, inte ens på centrallagret i Hallsberg. Fabriksbeställning med andra ord.

Jag hittar den inte hos någon web-butik heller...

Tänk på att om du inte gjuter in den så är instruktionen:
WC-stolens utlopp måste sluta 55 mm över golv.
 
Redigerat:
Jag har en dylik som jag beställde från Ahlsell. Den kom på en vecka eller så.
 
jakim skrev:
Jag har en dylik som jag beställde från Ahlsell. Den kom på en vecka eller så.
Och kostade då?

Jag har lånat en värmekamera och någorlunda lyckats märka ut golvvärmeslingorna. Därefter är ett hål om ett par dm2 bilat fram. Nu kvarstår bara att lyckas att tråckla upp själva röret i den nya sträckningen. Om inte en lång offset, måste det bli en 90 gradare istället. Ingenting blir optimalt när man tänker fel.
 
Hur illa är det med en 90-gradare i ett toaavlopp, den blir delvis liggande i ett 45 graders plan? Det blir bra lutning på det hela och jag kan ställa upp stolen på max vattenmängd. Problems eller kan det funka? Jag ser ingen annan lösning eftersom jag inte kan bila upp mer pga golvvärmeslingorna.

Sedan får jag inte plats med en WC stos heller, det bygger upp för mycket tror jag (möjligen har jag lite spelmån då jag kan flytspackla någon cm). Är det en ok lösning att låta en muffände sticka upp 50 mm över golv? Eller finns det någon stos som inte bygger så mycket på höjden som ska sättas i muffände?
 
Kompletterar med en bild på testkoppling. Mina frågor kvarstår om muff respektive 90-graders böj. ImageUploadedByByggahus.se1357732485.824111.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Man kan använda en 90böj om man måste, man ska undvika det om det går..
är iof ingen rörmockare men så har jag iaf fått höra.

helst ska det vara ett slätt rör att tätskikta mot, brukar vara ett elände om det är en muff som sticker upp, är den sen lite sned så är det riktigt tråkigt
 
Nu har jag ju noll koll på vvs men har lärt mig att man inte ska använda 90 utan 2x 45 gradare. Men igår när jag kollade lite annat såg jag denna

UPB426237.jpg

Kanske kan användas för att lösa muffen och flytta dina 2x 45 istället för 90 gradaren, du kanske får in det i bygghöjden då ytan på stosen verkar ligga lågt i höjd. Om det då behöver rensas så är det ju inte så lång väg till 90 gradersböjen.
Frågan är varför man tillverkar en med 90 grader om man nu inte ska använda det?
 
Redigerat:
Skulle tippa på att det är viktigare att undvika 90-gradare ju längre bort från spolkällan/Toan man drar röret.
 
Ja, redan i toastolen har man ju en S-krök med mer än 90 grader! Dessutom är det i första hand horisontellla 90-gradare man ska undvika.
 
Snailman
90 grader som på bilden ska funka ok har jag läst, alltså 'innehållet' kommer åkande horisontellt och sedan bär det rakt ner, det gör liksom inget...
 
Krilleman
norrbottenstorpet skrev:
Kompletterar med en bild på testkoppling. Mina frågor kvarstår om muff respektive 90-graders böj. [bild]
Det ska inte vara några problem med din 90º i detta läget!

Gummimanschett för 110 muffände finns. Få till höjden bra bara på en gång! (ca 6cm ovan färdigt golv)
 
  • Gilla
norrbottenstorpet
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.