Hobbybyggaren har gjort det igen, planerat dåligt dvs. Av olika anledningar (tror jag skiter i att försöka förklara alla) sitter jag med ett WC-avlopp som kommer upp närmare 400 mm från bakre vägg. Både avloppet och väggen är felplacerade som adderar till problemet.

Jag har två frågor:

1) Ser det tokigt ut om man bygger en hylla/bänk bakom WCn för att minska känslan av att WCn står mitt i rummet?

2) Placeringen av WCn innebär att det är ca 550 mm till vägg framför WCn. Är det för lite?

En enkel SketchUp för att förklara vad jag menar.

Det finns ju excentriska klosettanslutningar som kanske kan avhjälpa problemet något, men jag vet inte ännu om jag kan få det att fungera hos mig (köpte en Ifö Cera 3800 på kampanj och vet inte om det finns höjd för ett excentriskt anslutningsrör under WCn).

WC skiss.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kan du inte ställa dit toan provisoriskt å testa å sätta dig å se om du får plats med knäna.... Hyllan bakom tror jag bara du kommer uppleva som praktisk sen.
 
Hylla blir nog bra. Eller också får du skryta med att du har en "walk-around klosett"!
;)
 
  • Gilla
Ooli och 7 till
  • Laddar…
nino skrev:
Titta på [länk] om du inte kan göra en vägghängd modell istället?
Det hade ju varit ett alternativ. Nu har jag redan köpt en stol, men den kanske kan gå att kränga vidare. Men vinner jag egentligen något i djupet på detta, förutom det rent estetiska? Jag har kollat måtten på http://www.ifo.se/?id=118&ParentNodeID=9665&ProductGroupID=15257&ProductID=30354 och det verkar ung. som det går på ett ut att ha vägghängd som traditionellt monterad. Dvs skålens framkant kommer ungefär lika långt från motsatt vägg ändå. Snarare mer troligt att jag kan vinna lite med en offset/excenter-koppling om jag har en traditionell stol. Väggen till den vägghängda kan ju inte skjutas längre bak än där avloppet nu kommer upp.

Skulle vara intressant att höra av någon som har erfarenhet av den klassiska ROT-stolen Cera 3800 om det finns utrymme för en offset/excenter?
 
Krilleman
30mm excenter-stos är max vad avloppet klarar av på en cera!

Och väggen bakom muggen tror jag kommer att funka klockrent!
 
Kan du inte göra en liten tron eller uppbyggnad så att säga. I hörnan där toan är höjer du golvet med 20cm, då kan på så vis trixa till med böjar och få toan dit du vill. Denna lilla tron eller scen kan vara en lös konstruktion som inte stör tätskiktet.

fa1zl.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
mariatherese och 1 till
  • Laddar…
Jag har en ny toalett, köpt i polen, med avloppet nästan i mitten av stolen, den blev över när jag inte mätt utan körde på svenska std

skulle ev kunna sälja eller byta, men måste kolla ifall den ska vara kvar som reserv
 
Vad händer om du ställer tronen i 45 grader, knäutrymmet kan ju bli bättre.

protte
 
Kan du inte bila upp avloppet innan du går vidare då? Eller har du lagt i golvvärme?
Din idé fungerar, men 55cm framför toaletten känns lite litet.
 
Bila? Det ligger ingjuten golvvärme, men Ifs inte närmast avloppet och toan, ändå riskfyllt. Om jag lånar en värmekamera kanske, kanske...
 
T
Golvvärmen går att laga om olyckan skulle vara framme, antingen om det är vattenburet eller elslinga!
 
tank77 skrev:
Golvvärmen går att laga om olyckan skulle vara framme, antingen om det är vattenburet eller elslinga!
Det är vattenburet. Finns det kopplingar som man kan gjuta in igen (om det skulle behövas)?
 
T
Inga problem att laga vattenburet!
 
det är väl inte helt enligt säkervatten att skarva värmesystemen numer, även om det går
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.