Provtrycker genom att fylla ledningen med vatten, proppar en änden, montera provtryckningsutrustning i andra änden, trycka upp vattentryck, låt stå å se om trycket sjunker.

Provtryckningsutrustning med manometer och slang för att testa vattentryck i ledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Detta är en variant av provtryckningsutrustning.
 
  • Gilla
Srixon
  • Laddar…
Ok, låter som något man borde klara av i alla fall;) Tack för det tipset. Man trycker alltså luft för att mäta tätheten i röret?
 
Vatten, inte luft! Du fyller vatten i lådan. Därefter pumpar med spaken upp vattentrycket i ledningen.
 
  • Gilla
chrv
  • Laddar…
Nej, helst inte luft, helst med vatten.

Vatten är svårt att komprimera, så det blir minimala explosion om något går sönder.
Om man provtrycker med luft och något går sönder så kan det bli en väldigt explosion. Detta eftersom luft går att komprimera mycket.
 
Hittade en provtryckningsmaskin som går på vatten för ca. 1'800 SEK, tyckte jag kändes rätt ok. Borde räcka för att testa ett rör på max några meter...
 
P Philipemorris skrev:
Hittade en provtryckningsmaskin som går på vatten för ca. 1'800 SEK, tyckte jag kändes rätt ok. Borde räcka för att testa ett rör på max några meter...
Finns att hyra, borde bli billigare.
 
Bor du i nån stad så kolla upp hygglo.se där privatpersoner hyr ut allt möjligt. Jag kan hyra en provtryckningsutrustning för 150 kr/dag runt hörnet...

Om du inte har så mycket verktyg så kommer hygglo.se bli din bästa vän som nybliven husägare :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.