T Teresestridsberg skrev:
Jaha . Ska kolla
Säkringarna verkar ok
 
Om jag byter ut min vvb, hur går man tillväga då?
Tänkte isåfall anlita en vvs firma. Så inget jag gör själv.
Köper jag en ny själv eller köper man en genom firman man anlitar?
 
T Teresestridsberg skrev:
Säkringarna verkar ok
Är det automatsäkringar eller smältproppar? Proppar kan gå ibland utan att den där färgade pluppen flyger bort, så det kan vara värt att testa byta alla säkringar till vvb till några som du säkert vet är hela.
 
  • Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
elmontören elmontören skrev:
Är det automatsäkringar eller smältproppar? Proppar kan gå ibland utan att den där färgade pluppen flyger bort, så det kan vara värt att testa byta alla säkringar till vvb till några som du säkert vet är hela.
Problemet med våra proppar är att vi har inget schema för vilka som e till vad. En del har aldrig varit i. Så det e en liten djungel med propparna :). Men jag ska testa lite imorgon.
 
Då är det steg ett att se till att det finns spänning fram. Helst genom att mäta spänningen direkt på varmvattenberedaren.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vårt proppskåp.
Vet ca 5st vart dom går... haha Ett gammalt säkringsskåp med porslinssäkringar och numrerade etiketter på en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jo då är det nog bara att mäta som gäller.

Du kan även kika så ingen av huvudsäkringarna har gått. Borde dock märkas rätt fort då fler delar av anläggningen skulle strula i så fall.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
T Teresestridsberg skrev:
Om jag byter ut min vvb, hur går man tillväga då?
Tänkte isåfall anlita en vvs firma. Så inget jag gör själv.
Köper jag en ny själv eller köper man en genom firman man anlitar?
Det bör du kolla med firman innan. Det finns de som vill sälja själva och de som accepterar att du köpt innan.
Fördelen med att du köper från firman är såklart att de ser till att allt kommer med, rätt anslutningar etc. Nackdelen är att en del firmor lägger på ruskigt mycket i marginal, så kolla innan.

Skulle jag vara i ert läge hade jag dock valt att först kontrollera att jag fick fram ström, men det förutsätter att man kan detta. Sen hade jag blivit galen på att inte veta vilka säkringar som är till vad. Det var ungefär så det såg ut när jag flyttade till mitt hus. Jag la några timmar på att kolla vilka lampor och uttag som hängde ihop med vilka säkringar, vilka som styrde spishällen, vilken som var till kyl/frys, diskmaskin etc. Jag var själv så och fick springa i trappor rätt mycket, är man två går det mycket fortare. Det är värt det.
Du får snabbt ihop 90% iallafall på det sättet, resten kommer efterhand, när man upptäcker att ringklockan inte fungerar när man skruvat ur säkring 15... :)
 
  • Gilla
elmontören och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.