Letade också efter en tunn beredare. I mitt fall att sätta i ett påkostat attefallsbadrum. Men på svenska marknaden finns enbart produkter som är så estetiskt fula att de måste byggas in och dessutom öka den yta de tar upp. Hittade själv denna Ariston Velis 50L, numera med WiFi styrning. Det är tydligen den nya "Pro", som jag ville ha för att den inte var vit utan med skal av borstad aluminium. Den passar i mitt svarta badrum och tillsammans med gråa badrumsmöbler. Köpte också via sansan.se. Den kom igår efter 6 dagar inkl en helg. Så, snabb leverans! Finishen är suberb! Hoppas att även funktionen är det!
Ariston Velis 50L vattenberedare med borstad aluminiumfinish i ett badrum med svarta kaklade väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Le Luik och 1 till
  • Laddar…
J Jonas Blom skrev:
Hej
Det gick fint, den funkar bra.
korrosions skyddet skall vara en magnesium anod, har dock inte undersökt hur ofta man behöver byta den, som du säger det är lite svårt att hitta information, men med ivrig googlande kan man hitta mer.
tex här: [länk]
manualen går också att hitta om du kollar runt lite.
Jag köpte min från SANSA dom var väldigt hjälpsam med mer info.

Den levereras med stickpropp från SANSA men kan även installeras fast med hjälp av elektrikern.

lycka till
Jonas
G guggen skrev:
Jag har en sådan sedan två år och den har fungerat bra. Otroligt tyst.
Det är ett mkt vanligt/stort märke i Spanien och Italien.
Jag köpte den på Ebay från Tyskland.
Appendix Appendix skrev:
Rapport:

Röris hade ett stort jobb med att få upp den då det skulle vara specialskruvar som inte fanns i Sverige. inte på hans butik iaf. Löste sig till slut.

Man ska känna till att det kommer att droppa ur säkerhetsventilen medans den värmer. Så det är ett skallkrav att ha rör från den till avlopp. Det är även helt naturligt i en ny beredare att det droppar ut 1-2 dl efter en dusch (detta enligt både Nibe och rörmokare)

Ariston är tydligen ett välkänt märke nere på kontinenten och vid medelhavet. Jag körde 100 liters modellen och den räcker mer än väl för mig och en gäst.
Och såhär några år senare, är ni fortfarande nöjda med era Ariston Velis (fan, det låter ju som en könssjukdom)? Sorry för bumpen men det finns inte jättemycket skrivet om Ariston och jag sitter med fingret på köpknappen så ........
 
  • Gilla
Le Luik
  • Laddar…
B Bästerortarn skrev:
Och såhär några år senare, är ni fortfarande nöjda med era Ariston Velis (fan, det låter ju som en könssjukdom)? Sorry för bumpen men det finns inte jättemycket skrivet om Ariston och jag sitter med fingret på köpknappen så ........
Nu har den suttit i 15 månader i drift.

Väldigt nöjd. Håller värmen bra. Välisolerad. Knappt ljummen när man håller handen mot med 80 grader på vattnet i.
Därmed även bra elkostnad.

Snygg är den med och tänker inte på att den hänger där.

Köp den! ☺️
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
B Bästerortarn skrev:
Och såhär några år senare, är ni fortfarande nöjda med era Ariston Velis (fan, det låter ju som en könssjukdom)? Sorry för bumpen men det finns inte jättemycket skrivet om Ariston och jag sitter med fingret på köpknappen så ........
Funkar bra. Drar c.a. 9 kwh per månad när min tonårsdotter använder den. Dock klagar hon på att varmvattnet tar slut och mitt svar är att det är inte tänkt att man ska duscha i en halvtimme... Appen funkar men fick lokalisera den i Danmark för att appen skulle kunna installeras. Danmark är tydligen det nordligaste landet är tillverkaren officiellt säljer sina produkter. Den automatiska inlärningen i ECO läge funkar rätt dåligt, för min dotters långa duschar åtminstone.
 
B Bästerortarn skrev:
Och såhär några år senare, är ni fortfarande nöjda med era Ariston Velis (fan, det låter ju som en könssjukdom)? Sorry för bumpen men det finns inte jättemycket skrivet om Ariston och jag sitter med fingret på köpknappen så ........
Jag har den i en uthyrningsdel där ett par bor. Har inte fått några som helst klagomål, Allt verkar funka fin fint. Tyvärr har jag ingen mer detaljerad info.
Om den ska hänga synlig är det den bästa/snyggaste jag hitta i den storleken.
Kör..
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Tack för svar!

Är det någon som bytt offeranod än? Och i.s.f. var fick ni tag på dom?

Kanske lite tidigt att tänka på det redan innan köp av beredare men jag vill vara förberedd, speciellt när det är en maskin som inte säljs på den lokala marknaden.

Väntar bara på svar från kommunen ang. vattenkvaliteten för att vara 100% säker och sen blir det nog köp. Lite synd bara att den största är på 100L. Hade nog gärna velat ha 120L eller kanske 140L för även om jag är själv så är det ändå 5 rok och jag misstänker att jag kommer få en del besök i vinter :) Å andra sidan verkar den ju vara grymt snabbuppvärmd och den är bara tänkt som en halvtillfällig lösning under 1-2 år tills dess att jag sett över allt som har med uppvärmning/VVS i kåken att göra. Annars blir det nog en Calmarberedar´n Nordic 120 eller 140L.

Men som sagt, först ska jag invänta besked om vattnet från kommunen.
 
Fan, nu upptäckte jag ju att Aristons förvirrande modellbeteckningar och infon på sansan.se gör att man blir lite lurad. Den största modellen är inte alls på 100L trots namnet. Den är ju i själva verket på 80L

Har väldigt svårt för tillverkare som medvetet förvillar och ännu svårare för säljare som antingen skriver fel av misstag eller ännu värre gör det med flit.

Får se vad sansan.se svarar på mitt mail men jag hoppar nog denna beredaren.
 
B Bästerortarn skrev:
Fan, nu upptäckte jag ju att Aristons förvirrande modellbeteckningar och infon på sansan.se gör att man blir lite lurad. Den största modellen är inte alls på 100L trots namnet. Den är ju i själva verket på 80L

Har väldigt svårt för tillverkare som medvetet förvillar och ännu svårare för säljare som antingen skriver fel av misstag eller ännu värre gör det med flit.

Får se vad sansan.se svarar på mitt mail men jag hoppar nog denna beredaren.
Nu hänger jag inte med, de har ju 50, 80 och 100l modeller i velo Evo. Iaf kan man köpa dessa på Amazon. Jag har en 50 sedan ett par år.
 
G guggen skrev:
Nu hänger jag inte med, de har ju 50, 80 och 100l modeller i velo Evo. Iaf kan man köpa dessa på Amazon. Jag har en 50 sedan ett par år.
Mjo, det är möjligt att jag övertolkar saker men kolla https://www.ariston.com/baltic/velis_evo

Om man sen kollar utvalda andra regionala Ariston-webbsidor så på vissa är modellnamn och uppgiven volym den samma. Men på vissa andra så verkar dom inte tillhandahålla något större än 80L.

En jävla röra helt enkelt.
 
Kan informera att haft min 50L i precis 5 år och skalet sprack igår så den läcker deluxe :(

Garantin ser ut och vara precis 5 år men tråkigt nog minns jag inte vart jag köpt den och inget på mailen heller :)
 
N Napster skrev:
Kan informera att haft min 50L i precis 5 år och skalet sprack igår så den läcker deluxe :(

Garantin ser ut och vara precis 5 år men tråkigt nog minns jag inte vart jag köpt den och inget på mailen heller :)
Trist! Ett tips bara, kolla kontoutdrag etc. från den tiden så kanske du hittar något spår.

I mitt fall var det primärt wifi't och möjligheten att sätta på beredaren på distans som lockade. Att kunna kicka igång beredaren halvvägs till stugan så vattnet är varm och gött när man kommer fram. Och detta till ett rimligt pris eftersom dessa beredare är rätt billiga.

Men jag tänkte om en aning, kände att det var för mycket frågetecken kring Ariston's beredare. Som t.ex. att dom inte har någon åf i Sverige och officiellt inte säljs här. Detta kan sannolikt ställa till det en aning vid ev. garantianspråk etc.

Så jag sket i wifi'n och valde beredare baserat på rekommendationer istället och valet föll på en Calmarberedarn Nordic. Nu står den i hallen och väntar på att bli installerad av den jättepopulära el och vvs-gubben.
 
Beställde en ny den här veckan, får se hur länge den klarar sig!
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
B Bästerortarn skrev:
Trist! Ett tips bara, kolla kontoutdrag etc. från den tiden så kanske du hittar något spår.

I mitt fall var det primärt wifi't och möjligheten att sätta på beredaren på distans som lockade. Att kunna kicka igång beredaren halvvägs till stugan så vattnet är varm och gött när man kommer fram. Och detta till ett rimligt pris eftersom dessa beredare är rätt billiga.

Men jag tänkte om en aning, kände att det var för mycket frågetecken kring Ariston's beredare. Som t.ex. att dom inte har någon åf i Sverige och officiellt inte säljs här. Detta kan sannolikt ställa till det en aning vid ev. garantianspråk etc.

Så jag sket i wifi'n och valde beredare baserat på rekommendationer istället och valet föll på en Calmarberedarn Nordic. Nu står den i hallen och väntar på att bli installerad av den jättepopulära el och vvs-gubben.
åh herregud vad ful den där calmarberedaren var.
Ariston tar man ju när den ska vara synlig och inte döljas i ett separat utrymme.
 
Även jag är grymt sugen på denna då jag vill få plats med inkommande vatten till fritidshuset, vvb, toa, handfat och dusch i ett rum som är 97x230cm... Skulle ju passa perfekt med en vvb som bara bygger 27 cm ovanför toaletten!

Är ni fortfarande nöjda?
Har ni installerat reduceringsventiler? (Vilken i sådana fall?)
Bytt säkerhetsventilen till den som det länkas till högre upp?
Standard blandarventil fungerar?

Något annat jag bör tänka på?
 
E EFreiholtz skrev:
Även jag är grymt sugen på denna då jag vill få plats med inkommande vatten till fritidshuset, vvb, toa, handfat och dusch i ett rum som är 97x230cm... Skulle ju passa perfekt med en vvb som bara bygger 27 cm ovanför toaletten!

Är ni fortfarande nöjda?
Har ni installerat reduceringsventiler? (Vilken i sådana fall?)
Bytt säkerhetsventilen till den som det länkas till högre upp?
Standard blandarventil fungerar?

Något annat jag bör tänka på?
Jag har den just ovanför en toalett, fungerar hur bra som helst. Kör ett standard blandventil-paket med säkerhetsventil som jag tog från en annan vvb.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.