På landet har jag en varmvattenberedare som beter sig konstigt.
- trycket vid "varmt" i duschen är mycket lägre än "kallt", knappt användbart
- när man vridit på varmt blir det varmt, men efter en minut bara svalt, dock inte iskallt
- om man kör på/av/på/av några gånger kommer det varmt vatten igen, för att bli svalt igen
Min teori: vi har gemensamt sommarvatten på landet och det brukar innehålla rätt mycket skräp när det slås på i april. Då får man rengöra silar i blandaren och annat. Men hur är det med VV-beredaren? Vattnet forsar väl in där utan filter/sil? Och då blir det en massa skräp i beredaren. Min teori är att det är skräpet i beredaren som gör att trycket är lågt och att det när det runnit en minut samlats vid utloppet och sätter igen det. Då kommer det ytterst lite varmvatten och shunten blandar upp med kallvatten, så att det blir svalt. Kör på man på/av virvlar skräpet upp, så att det kan komma varmvatten igen. Ett tag.

Är jag ute och cyklar? Vad kan det annars vara? Blandaren är bytt så jag tror inte det har med den att göra (vilket jag trodde tidigare).

Hur funkar det med skräp i vattnet? Brukar det finnas en sil på inröret?

Idéer?
 
Testa värmen i VVB och trycket genom att kolla vad som kommer ur säkerhetsventilen om du öppnar den. OBS! kan vara skållhett, så var försiktig.
 
Hur högt tryck har du i systemet? När slår tryckströmbrytaren av och på?
Kan mkt väl vara skit i vv men även att det är lågt tryck i systemet då en vv även stryper vattenflödet
 
Kan mycket väl bero på skit i blandningsventilen eller beredaren.
Är det ett återkommande problem med skit i vattnet skulle jag fundera på att sätte ett lättrensat filter/sil på inkommande.
 
Låter som blandningsventilen som krånglar. Och montera ett björnfilter eller liknande på inkommande ledning.
 
R
Har du termostatblandare
 
Med ”blandningsventilen”, menar ni shunten, alltså den man ställer utgående temp på varmvattnet från beredaren med? Om den krånglar, kan då tempen variera efter nån minut? Isåfall ska jag skruva ur och kolla på den.
Och vad är det för strömbrytare som håller kolla på inkommande tryck? Det är relativt lågt tryck in, eftersom det är gemensamt sommarvattnet, men kallvattnet i duschen håller rätt ok tryck, dock inte varmvattnet i duschen. I en annat stuga på tomten - med egen vv-beredare - är det lika tryck på varmt och kallt vatten.
 
R rävlyan skrev:
Har du termostatblandare
Ja.
 
R
Kan var skit i blandaren , stäng av vattnet , lossa blandaren från väggen med muttrarna på baksidan
I hålen på baksidan av blandaren sitter silar , dom sätts igen ibland och vid noll tryck kan det bli passage
för vattnet , men när flödet kommer så täpps det till
 
R rävlyan skrev:
Kan var skit i blandaren , stäng av vattnet , lossa blandaren från väggen med muttrarna på baksidan
I hålen på baksidan av blandaren sitter silar , dom sätts igen ibland och vid noll tryck kan det bli passage
för vattnet , men när flödet kommer så täpps det till
Intressant!
Sitter det såna silar på baksidan av alla beredare?
 
R
Missförstånd kanske oklart av mig
Nej inte beredaren , blandaren i duschen menar jag
 
R rävlyan skrev:
Missförstånd kanske oklart av mig
Nej inte beredaren , blandaren i duschen menar jag
Aha, ok. Nej silarna på blandaren är nykollade.
 
R
Fabrikat och modell på beredaren ?
Då finns det inte mycket kvar , blandningsventilen på beredaren , ( bråka inte ta hela paketet som sitter
under beredaren ) det med rören i beredaren , VV -röret går upp i topp och kallvattnet kommer in i botten
kan var så att det kommit skit i termodonet som sitter på röret under beredaren , så den kärvar
 
Har du kollat tryck och värme direkt efter VVB, så som jag föreslog o inlägg #2? Det är alltid bäst att veta grunderna innan man går vidare med detaljer. Alltså : finns det tryck och finns det hetvatten?
 
D Dan Söderlund skrev:
Med ”blandningsventilen”, menar ni shunten, alltså den man ställer utgående temp på varmvattnet från beredaren med? Om den krånglar, kan då tempen variera efter nån minut? Isåfall ska jag skruva ur och kolla på den.
Och vad är det för strömbrytare som håller kolla på inkommande tryck? Det är relativt lågt tryck in, eftersom det är gemensamt sommarvattnet, men kallvattnet i duschen håller rätt ok tryck, dock inte varmvattnet i duschen. I en annat stuga på tomten - med egen vv-beredare - är det lika tryck på varmt och kallt vatten.
Oftast brukar det vara en vattenpump som fyller på en hydrofortank eller tryckkärl och på den tanken brukar tryckströmbrytaren sitta och en nanometer. Om man sätter på kranen i huset och sen går till tanken eller om det sitter på pumpen så ser man vid vilket tryck pumpen startar och stannar.
Hade detta problem själv att den jobbade med för lågt tryck att vattnet blev kallt och varmt i handfatet och i duschen.
Jag hade som så att pumpen startade vid 3.2bar och slog ifrån vid 4bar och med hjälp av hydrofortanken så kunde jag duscha/ spola vatten ca 4min innan pumpen slog igång
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.